از تصویب بودجه سازمانهای تابعه شهرداری در سال ۱۴۰۲ تا بررسی دو لایحه دو فوریتی در صحن شورای اسلامی شهر قم
از تصویب بودجه سازمانهای تابعه شهرداری در سال ۱۴۰۲ تا بررسی دو لایحه دو فوریتی در صحن شورای اسلامی شهر قم
هفتاد وهشتمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم در روزهای پایانی سال با بررسی لوایح مطرح شده از سوی شهرداری آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، در این جلسه که محمود مسگری ریاست جلسه را برعهده داشت شهردار قم و معاونان وی حضور داشته و لوایح بعد قرائت نرجس نیازمند عضو هئیت رئیسه شورای شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
در نخستین لایحه اخذ مجوز واگذاری و الحاق قسمتی از پلاک ثبتی به مسجد امام حسین(ع) با حفظ مالکین شهرداری قم با توضیحات دکتر سید محمد حسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک مورد بررسی مجدد قرار گرفت و با توجه به رد این لایحه در کمیته انطباق اصرار این لایحه به رای گذاشته و تصویب شد.

سنگبری‌های جاده کوه سفید مکلف به پرداخت سرانه هستند
سپس اعتراض به مصوبه طرح جامع ساختاری راهبردی محدوده حریم شهردار قم مورد بررسی قرار گرفت و محسن محرری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: این لایحه در کمیسیون مورد موافقت قرار گرفته باید مالکان سرانه خود را پرداخت کنند زیرا شهرداری این بخش از شهر را جزء محدوده شهری دانسته و خدمات ارائه می‌دهد.
وی بیان کرد: شهرداری برای حمایت از تولید کنندگان و سنگبری‌ها تازمانی که ملک خود را تفکیک نکنند آنها را شامل تبصره ۱۰۱ قرار نداده و تنها تبصره ۴ را برای ملک آنها اعمال می‌کند.
محرری در ادامه خاطرنشان کرد: شهرداری برای سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای زیرسازی و آسفالت شوارع این محدوده تخصیص داده است و چطور این افراد درخواست عدم پرداخت سرانه را دارند و شورای شهر بر تصویب لایحه پرداخت سرانه اصرار می‌کند.
مجید اخوان نیز بیان کرد: در شورای حل اختلاف این موضوع مطرح شده و فرماندار و اعضای شورای حل اختلاف نیز نسبت به پرداخت سرانه به شورای شهر و شهرداری هم نظر هستند، مالکان سنگ بری‌ها درخواست صدور پروانه از شهرداری دارند اما نمی‌خواهند هزینه خدماتی که دریافت می‌کنند را پرداخت کنند.

تاکید اعضای شورای شهر بر جبران بخشی از خسارت مردم در پروژه رضوان
در ادامه جلسه لایحه اخد مجوز اعمال مساعدت با ۵۰ درصد کاهش عوارض صدور گواهی عدم خلاف برای ۴ بلوک ساختمان متعلق به پروژه رضوان نیز توسط حسین صابری رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز مطرح شد و وی تصریح کرد: پروژه رضوان بیش از هزار شاکی دارد و طبق مصوبات قبلی قرار است با فروش آن بخشی از خسارت مردم جبران شود.
وی تاکید کرد: عوارض این ۴ بلوک عددی برای ۸ میلیارد تومان برآورد شده که با این تخفیف ۵۰ درصدی کمکی به جبران خسارت مردم شده و با توجه به نفع مردم کمیسیون با این تخفیف موافقت کرده است و خریدار و فروشنده نفعی از این تخفیف نخواهند برد.
اخوان در مورد این لایحه تاکید کرد: کمیته انطباق نباید این لایحه را رد کند تا هر چه سریع تر مشکلات مردم حل شده وبخشی از خسارت آنها جبران شود.
همچنین لایحه توافق شهرداری با شرکت کیش سازان نیز مطرح شد و صابری اعلام کرد: بخشی از توافق شهرداری و شرکت کیش سازان با بانک ملی در لایحه مطرح نشده بود که مورد بررسی مجدد قرار گرفت.
وی یادآور شد: اختلاف عددی که در این توافق دیده میشود در بررسی مجدد مورد توجه قرار گرفته و بر اساس تغییرات جدید این لایحه دوباره به صحن شورا آمده است و باید با تغییرات جدید به فرمانداری ارسال شود.

تصویب بودجه سازمانهای تابع شهرداری در سال ۱۴۰۲
در ادامه جلسه بررسی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ سازمانهای وابسته به شهرداری قم مطرح شد که با توجه به بررسی‌های انجام شده در کمیسیون‌ها و جلسه‌های تلفیق تنها عدد و افزایش بودجه هر سازمان نسبت به سال ۱۴۰۱ قرائت شده و تصویب شد.
صابری اعلام کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ دو سازمان قطار شهری وسازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر در این جلسه مطرح نشده زیرا هنوز در مرحله اصلاح بودجه سال ۱۴۰۱ هستند.
محمود مسگری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم از تاخیر دو سازمان در ارائه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۱ گلایه کرد و گفت: ۱۰ روز مانده به پایان سال زمان بررسی اصلاحیه بودجه نیست و باید زودتر به شورا تقدیم می‌شد.

اختصاص ۲ درصد از درآمد ماهیانه تاکسیهای اینترنتی به شهرداری
در ادامه جلسه دکتر سید محمد حسین دهناد درخواست دو سرویس تاکسی اینترنتی پر مخاطب را از شهرداری مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: بر اساس این درخواستی که این دو سرویس پرمخاطب به وزارت کشور داده اند ۹ کلان شهر موظف به ارائه خدمات به آنها هستند و در مقابل دو درصد از درآمد آنها به صورت ماهیانه به شهرداری اختصاص داده می‌شود.
وی اعمال این دستور العمل را نیازمند مصوبه شورا دانست و تصریح کرد: این درآمد به عنوان یکی از درآمدهای پایدار شهرداری مطرح بوده و فرصت خوبی برای شهرداری محسوب می‌شود.

خاکی یادآور شد: تعریض خیابان امام موسی صدر و تملک مغازه‌های باغ مزار قبرستان نو سالها است در برنامه های شهرداری بود ودر ۱۲ سال گذشته بلاتکلیف مانده که امسال از منابع ۴۸ هکتاری ۱۰ درصد برای این پروژه درنظر گرفته ایم و در ۴ ماه گذشته با همه مشکلات ۴ باب مغازه را تملک کرده ایم.
محمود مسگری نیز بر تصویب این لایحه اصرار کرد و گفت: اختصاص ۱۰ درصد منابع ۴۸ هکتاری به این پروژه یک تعهد دولتی است که این لایحه مصوب نشود این فرصت از دست رفته و منابع ۴۸ هکتاری نیز به خطر می‌افتد.
حجت الا سلام و المسلمین مرتضی استقامت اما بر اجرای عدالت وبررسی مسائل حقوقی و مالی تملک‌ها تاکید کرد و بر بررسی این لایحه در کمیسیون اصرار داشت.
مهندس مجید متین فر معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز مهار قیمتها در این پروژه را سخت دانست و ابراز کرد: با توجه به تشکیل هئیت امنا برای مغازه‌های باغ مزار نو و قیمت گذاریهای غیرواقعی برای مغازه ها فرصتی ایجاد شده تا بتوانیم با مهار قیمتها تملک این پروژه را انجام دهیم.
دکتر سید مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم نیز بر بررسی قراردادهای سرقفلی و کسب و پیشه تاکید کرد و گفت: باید مسائل حقوقی تملک‌ها با دقت بررسی شود تا به مردم ظلمی نشود.
محرری نیز در پایان تاکید کرد: در چند ماه گذشته قیمتها خوب کنترل شده و باید تمام جوانب سنجیده شود.
لازم به ذکر است بخشی از جلسه شورای اسلامی شهر قم امروز به صورت غیرعلنی برگزار شد.