چالش توسعه فضای سبز در شهرهای کویری با اصول علمی قابل حل است
چالش توسعه فضای سبز در شهرهای کویری با اصول علمی قابل حل است
دکتر سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم گفت: حیات، طراوت، شادابی و تنفس شهر وابسته به فضای سبز است و نیاز است به این موضوع به صورت پایدار و با تکیه بر اصولی علمی پرداخته شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سیدمجتبی سبحانی‌ثابت با اشاره به نقش برگزاری همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر در رفع مشکل سرانه فضای سبز در این شهرها اظهار کرد: اهمیت فضای سبز در شهرها به‌ویژه در شهرهای حاشیه کویر به واسطه وضعیت آب و هوای آن منطقه، امری است که بر هیچکس پوشیده نیست و این موضوع باید به صورت خاص مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز در شهرهای کویری و حاشیه کویر بسیار مشکل است خاطرنشان کرد: با وجود چالش‌های بسیار زیاد و شرایط آب و هوایی که در کشور وجود دارد و خشکسالی متعدد و مکرری که با آن روبه‌رو هستیم باید تدبیر ویژه ای برای توسعه فضای سبز صورت گیرد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه به دلیل کمبود آب، توسعه فضای سبز را نمی‌توان حذف کرد، گفت: حیات، طراوت، شادابی و تنفس شهر وابسته به فضای سبز است و نیاز است به این موضوع به صورت پایدار و با تکیه بر اصولی علمی پرداخته شود.
سیدمجتبی سبحانی ثابت با بیان اینکه فضای سبز نفس شهر است و آلودگی‌ها را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: می بایست تا حد امکان سعی شود توسعه فضای سبز به سمت کاشت درختان مثمر پیش رود.
وی اهتمام مدیریت شهری به کاشت درختان مثمر را ضروری دانست و گفت: رهبر انقلاب سال‌هاست که نسبت به کاشت درختان مثمر اقدام می‌کنند و این درسی برای ماست که به تبعیت از ایشان نسبت به کاشت درختان مثمر اقدام کنیم و در این همایش نیز می بایست به این موضوع توجه شود.
سبحانی اقدامات امروز در توسعه فضای سبز را موجب رضایتمندی آیندگان دانست و گفت: کاری که امروز در حوزه فضای سبز انجام می‌شود در آینده جلوه خاص خواهد داشت و آیندگان از فضای جنگلی ایجاد شده راضی خواهند بود.
وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های سطح کشور و با رویکرد دولت اتفاق‌های خوبی در زمینه فعالیات های دانش‌بنیان و علمی تحقیقاتی کشور داشتیم افزود: این مسائل به صورت ویژه و بومی پرداخته شده و تحقیقات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته است و شهرداری قم هم از این قاعده مستثنی نیست و باید از این علم و به روز شدن در راستای رفع چالش ها و مشکلات استفاده کند.
سبحانی ثابت با بیان اینکه همایش بسیار خوبی توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، در دستور برگزاری است که می‌تواند راهبردهای توسعه و فضای سبز را مشخص و هدف‌گذاری کند تصریح کرد: امید است که با کار علمی و تحقیقاتی و استفاده از تجربیات در کل کشور فضای سبز خوب و معقولی را داشته باشیم و از موهبت‌های الهی استفاده کنیم.
وی با اذعان به اینکه مشارکت شهروندان از لحاظ اجتماعی می‌تواند به این راهبردها و توسعه فضای سبز پایدار کمک کند افزود: با استفاده از مقالات و کتاب‌ها در حال حاضر بیشتر به فضای سبز پایدار پرداخته شده است. گونه‌هایی که سازگار نیستند از فضای سبز حذف شده‌اند و با رویکرد کاهش نیازهای آبی گونه‌هایی که به آب کمتر نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و امید است با برگزاری این همایش نیز شاهد تقویت این فعالیت ها باشیم.