پروژه‌های شاخص قم در سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود / پیش بینی ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی و فنی قم
پروژه‌های شاخص قم در سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود / پیش بینی ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی و فنی قم
دهناد با اشاره به تکمیل پروژه های شاخص در سال 1402، اظهار داشت: تعدادی پروژه‌های مطالعاتی که سند توسعه شهر است، مانند بازنگری طرح جامع حمل ونقل پیرامون جمکران در دستور کار است، همچنین با ذیل این تعاریف 1300 میلیارد تومان ویژه معاونت فنی و عمرانی برای این پروژه‌ها پیش بینی شده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمد حسین دهناد در جلسه کمیسیون تلفیق با محوریت حوزه عمران و حمل و نقل که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد با تشریح پروژه‌های شاخص اظهار داشت: بخش زیادی از پروژه‌های شاخص قم در سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود.
وی بیان کرد: باید بتوانیم پروژه‌ها را در کمترین زمان به بهره‌برداری برسانیم، یکی از پروژه‌های مهم و کلان در سال جاری تونل زیرگذر امام موسی صدر است که از سالیان گذشته مانده و نقش کلیدی در وضعیت حمل و نفل شهر دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: این پروژه اتصال دهنده پل شهید رجایی به پل حجتیه به صورت پایین گذر است و این امکان را تامین می‌کند که سطح محدوده میدان مطهری یک سطح کاملا مناسب و به صورت آرام با رویکرد حمل و نقل عمومی و پیاده تعریف شود.
وی تصریح کرد: پروژه شاخص دیگر که در منابع شهری پیش بینی شده بحث احداث تقاطع سه سطحه میدان سپاه است که محل اتصال دو شریانی اصلی شهر محور عماریاسر و محور جمهوری اسلامی است و در آینده به بزرگراه امام علی(ع) وصل می‌شود.
دهناد با اشاره به دیگر پروژه‌های شاخص خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه‌ها تکمیل رینگ فردوسی به عنوان رینگ‌های اصلی شهر در سال جاری است که اتصال فردوسی به محور یاسمن با ردیف ۱۰۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده است.
وی گفت: در منطقه ۲ قم نیز پل نیک اندیش اتصال دهنده بلوار غدیر به جاده اراک از جمله پروژه‌هایی است که به کاهش بار ترافیکی بلوار غدیر کمک می کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: پروژه دیگر در منطقه ۵ در جهت رفع گره‌های ترافیکی در محدوده شهر قائم است، با توجه به احداث معابر قبل از محدوده شهر قائم و تقاطع سه سطحه ولی عصر انجام شده، به نوعی زیر گذر در بلوار شهید کبیری پیش بینی شده تا اتصال دهنده این دو محور اصلی باشد که این پروژه نیز در سال جاری تکمیل می‌شود.
وی عنوان کرد: اواخر سال گذشته در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی یک محدوده ۱۰۰۰ هکتاری در شمال منطقه سه به محدوده شهری اضافه شد که یکی از پروژه‌ها ناظر به این مهم است؛ رینگی که به نوعی اتصال این محدوده را برقرار و بار ترافیکی محور خدا کرم را تا میزان قابل توجهی کم می‌کند جز پروژه هاست.
دهناد افزود: مجموع بوستان ۱۰۰۰ هکتاری که بخش عمده‌ای از گذشته شروع شده و بخش‌هایی در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده که در سایت ۱۰۰۰ هکتاری، سایت ویژه ای برای بخش های گردشگری و تفریحی در شهر قم است.
وی تصریح کرد: در پردیسان نیز بوستان ورزشی در ۸ محدوده ورزشی مختلف برای افزایش سرانه منطقه پیش بینی شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: برای توسعه پارکینگ‌های عمومی دو پارکینگ پیش بینی شده که امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ پارکینگ زمین‌های بنفشه در بافت تاریخی قم در میدان کهنه در زمین ۴ هزار متری در محله آذر می‌تواند فضای سطحی روباز ایجاد کند و سرانه فضای سبزمحله که زیر یک متر است افزایش می‌یابد.
وی گفت: در خیابان امام خمینی(ره) نیز پارکینگ طبقاتی امام خمینی(ره) پیش بینی شده است، همچنین یکی از موضوعات مورد تاکید بحث بافت جمکران و بازآفرینی محدوده مسکونی جمکران است که اتفاقات خوبی در سال گذشته از نظر مقررات و مسائل مربوط به طرح تفضیلی و شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ انجام شد و دو محور مطالبه مردم به عنوان یکی از موضوعات مهم در دستورکار قرار گرفته است.
دهناد افزود: در کنار آن پروژه‌هایی به صورت مشارکتی با بخش خصوصی تعریف شده و رصد می‌شود تا بتوانیم تعداد قابل توجهی که درصد پیشرفت خوبی دارد به بهره برداری برسانیم و شهرداری بتواند پشتیبان کننده سایر پروژه‌ها باشد.
وی بیان کرد: پروژه شاخص دیگر پروژه معروف قطار شهری است که ۶۶۲ میلیارد تومان از منابع داخلی شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۲ برای آن ردیف دیده شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در توسعه متوازن مناطق و پروژه های محلی و منطقه‌ای مد نظر قرار گرفته است، برای هر منطقه یک سری پروژه عمرانی شاخص تعریف شده که پیگیری می شود.
وی تصریح کرد: در این راستا سامانه‌ای در شورا ذیل کمیسیون عمران طراحی و از دو کمیته عمران و حمل و نقل تشکیل شده که درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها رصد می‌شود.

دهناد اظهار داشت: در منطقه ۲ احداث رمپ بلوار شهید سلیمانی و احداث زیر گذر پاسداران و بوستان بانوان از جمله پروژه‌هایی که دیده شده است، همچنین تعریض و بهسازی خیابان ایت الله قاضی خرم آبادی یکی از پروژه‌های مهم منطقه ۴ و احداث بوستان بانوان در منطقه ۵ و احداث فرهنگسرا در منطقه ۶ است.
وی گفت: تکمیل زیرساخت دفع آبهای سطحی از جمله طرح‌هایی است که نزدیک ۶۰ میلیادر تومان برای آن پیش بینی شده و در سال ۱۴۰۲ به آن اعتبار تخصیص می‌یابد.
وی بیان کرد:در منطقه ۸ نیز بحث‌های زیرساختی و آماده سازی اراضی ۴۸ و ۳۲ هکتاری دیده شده است، ضمن اینکه ۱۶۰ میلیارد تومان منابع داخلی برای خرید ناوگان حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است که امسال خریداری لیدرباس برای معابر کم عرض پیش بینی شده است.
دهناد عنوان کرد: یک سری پروژه‌های مطالعاتی که سند توسعه شهر است، مانند بازنگری طرح جامع حمل ونقل پیرامون جمکران در دستور کار است، همچنین پروژه های متعدد یگری تعریف شده و ۱۳۰۰ میلیارد تومان ویژه معاونت فنی و عمرانی برای این پروژه‌ها پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: امسال ۴۶ زمین ورزشی روباز در بوستان‌های شهر در اختیار مردم قرار می‌گیرد، در جهت دوام زیرساختها نیز طرح‌هایی تعریف شده تا برای نگهداشت توجه جدی تری صورت بگیرد، از طرفی مجموعه پروژه‌هایی برای سفر ریاست جمهوری در کمسیون‌ها پیشنهاد شده است.