شوراها جلوه ای ناب از حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان است
شوراها جلوه ای ناب از حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان است
سعادتمند با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی در حوزه شهری، فقدان مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: در بسیاری از کشورها وظایف مهم در شهرها به عهده شهرداری است اما در ایران این گونه نیست و دستگاهها حتی مانع از تحقق اهداف می شوند، امیدواریم در برنامه هفتم مدیریت یکپارچه شهری اتفاق بیفتد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، ماشااله سعادتمند در برنامه صبحانه شبکه تلویزیونی سیمای نور با گرامیداشت ۹ اردیبهشت به نام روز شورا اظهار داشت: روز شوراها؛ نقطه عطفی در مردم سالاری دینی و جلوه ای ناب از حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان است.

وی بیان کرد: مشورت کردن در امور مختلف اهمیت زیادی دارد و دستور دینی است، در جایگاه شوراها نیز همه امور با مشورت انجام می‌شود و شوراها نماد مشورت در کشور ما هستند و تصمیمات بایستی با شورا و مشورت صورت بگیرد پخته شود و به تصمیم واحدی برسد.

رئیس شورای اسلامی استان قم عنوان کرد: وقتی موضوع مشورت در میان باشد، همه احساس مسئولیت می کنند و شورا نیز نسبت به تصمیمات مهم، چنین مسئولیتی دارد.

وی تصریح کرد: شورای اسلامی یادآور فرمان امام خمینی(ره) است که ۷۸ روز پس از پیروزی انقلاب در ۹ اردیبهشت ۵۸ تشکیل شد تا با حضور مردم در شوراهای اسلامی در شهر و روستا، امور به آنها واگذار شود.

سعادتمند خاطرنشان کرد:در چند روز گذشته جلساتی برگزار شد تا عملکرد شورای اسلامی شهر قم را معرفی کنند؛ قانون کار بسیار سنگینی را بر عهده شورا نهاده است که یکی از آن تصویب بودجه و نظارت بر بودجه است.

وی گفت: ویژه سال ۱۴۰۲ بیش از ۸ هزار میلیارد تومان را برای شهرداری تصویب کردیم و در کسب درآمد و هزینه باید نظارت شود، براساس مصوبات و ریل گذاری شورا باید درآمد شهرداری هزینه شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: اتفاقات خوبی در مدیریت شهری با این بودجه می افتد که یکی از این اتفاقات تخصیص ۷۵ درصد بودجه شهر قم به کارهای عمرانی و ۲۵ درصد برای امور اجرایی است.

وی بیان کرد: از دیگر وظایف شورا نیز نظارت بر پروژه هایی چون سرمایه گذاری است و در این باره بخشی از جذب سرمایه گذار و توافق بر عهده شوراست تا سرمایه گذار را تشویق به کار کند.

سعادتمند عنوان کرد: یکی از مهم ترین پروژه های سال جاری که تا پایان سال به اتمام می رسد پروژه عماریاسر است که قدمتی ۵۶ ساله دارد و به عنوان پروژه مهم و شریان حیاتی است، این پروژه به اتوبان امیرکبیر وصل می شود و تا میدان سپاه ادامه دارد.

وی تصریح کرد:همچنین پروژه فردوسی را در دستور کار داریم، مردم عملکرد مدیریت شهری را به خوبی قضاوت و نظارت می کنند و تلاش شورا پیگیری این پروژه هاست.

رئیس شورای اسلامی استان قم در خصوص مدیریت یکپارچه شهری اظهار داشت: طبق قانون جایگاه شورا همه تصمیمات باید در سطح شهرها با مدیریت شهری و شهرداری و نظارت شورا بر شورا اتخاذ شود اما این گونه نیست و بخش هایی از کارهای مدیریت شهری در دست دستگاههای دیگر است.

وی خاطرنشان کرد:یکی از مشکلات جدی، فقدان مدیریت یکپارچه شهری است، در خیلی از کشورها وظایف مهم در شهرها به عهده شهرداری است اما در ایران این گونه نیست و دستگاهها حتی مانع از تحقق اهداف می شوند، ما امیدواریم در برنامه هفتم مدیریت یکپارچه شهری اتفاق بیفتد.

سعادتمند گفت: شوراها دارای دو شان هستند،شوراها پایه مانند شورهای روستا و شهر است که مستقیم مردم اعضای آن را انتخاب می کنند، از ترکیب نمایندگان پایه، شوراهای فرادست تشکیل می شود، همچنین نمایندگان شورای بخش و شهر جمع می شوند و شورای شهرستان را تشیکل می دهند.

وی بیان کرد: شورای استان نیز از ترکیب نمایندگان شهرستان ها تشکیل می شود، چون در قم سه شهرستان و سه نماینده در شورای استان داریم و از شورای استان ها در شورای عالی استان ها نیز نمایندگانی وجود دارد.