مجلس شورای اسلامی از دولتی کردن شهرداری‌ها دست‌ بردارد
مجلس شورای اسلامی از دولتی کردن شهرداری‌ها دست‌ بردارد
سقائیان نژاد شهردار قم گفت: مجلس شورای اسلامی هرسال بودجه‌های شهرداری ها را مانند گوشت قربانی تکه‌تکه کرده و همواره از حجم بودجه‌ها و اختیارات این نهاد کاهش می‌دهند، در سطح کشور 350 هزار نفر در قالب شهرداری‌های کشور مشغول فعالیت هستند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، سید مرتضی سقائیان نژاد در هشتاد و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر که شامگاه چهارشنبه در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: نگاه به شهرداری و مدیریت شهری با توجه به مسئولیتی که شهرداری‌ها در مدیریت شهری دارند بسیار مهم بوده و درصورتی‌که در برخی امور این نگاه‌ها با تسهیل همراه نشوند بدون شک خدمات‌رسانی شهری با مشکل و چالش روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۵۴ میلیون نفر از جمعیت کل کشور شهرنشین بوده که نشان می‌دهد تا چه اندازه مسئله مدیریت شهری و شهرداری‌ها از اهمیت برخوردار هستند، شهرداری امروز به ارگانی خدماتی، سیاسی، فرهنگی و درآمدی تبدیل‌شده و به همین خاطر نمی‌شود از کنار آن به‌سادگی عبور کرد.

شهردار قم با اشاره به برخی از چالش‌های پیش روی شهرداری تأکید کرد: برای اینکه امروز شهرداری‌ها بتوانند در مسئله مدیریت شهری خدمات‌دهی درستی داشته باشند نیازمند عقل منفصلی هستند، حقیقت این است که امروز اغلب وظایف حیطه فرهنگی، ورزشی، بهزیستی و امدادرسانی و سایر زمینه‌ها در سطح شهرها را شهرداری‌ها انجام می‌دهند و از این نظر شهرداری‌ها خاک‌ریز امنیتی شهرها محسوب می‌شود و اگر با کاهش بودجه‌های شهرداری این خاک‌ریز برداشته شود معلوم نیست چه اتفاقی بر سر این خاک‌ریزی‌ها خواهد افتاد.

سقائیان نژاد گفت: ۷ درصد بودجه شهرداری‌ها از طریق دولت و ۹۳ درصد آن‌ها به‌صورت مستقیم از طریق عوارض مردمی تأمین می‌شود یعنی شهرداری به درآمدهای نفتی وابسته نیست اما با کاهش مداوم بودجه‌های شهرداری توسط دولت و مجلس مقدمات وابستگی این نهاد را به بودجه‌های نفتی و کاهش خدمات را فراهم می‌کند.

وی ابراز کرد: مجلس شورای اسلامی از دولتی کردن شهرداری‌ها دست‌بردارند، مجلس شورای اسلامی هرسال بودجه‌های شهرداری مانند گوشت قربانی تکه‌تکه کرده و همواره از حجم بودجه‌ها و اختیارات این نهاد کاهش می‌دهند، در سطح کشور ۳۵۰ هزار نفر در قالب شهرداری‌های کشور مشغول فعالیت هستند که با خانواده پیمانکاران به بیش از ۷۰۰ هزار نفر می‌رسند، به‌عبارت‌دیگر ۳٫۵ میلیون نفر از مردم ایران جز خانواده شهرداری محسوب می‌شوند.

شهردار قم ابراز کرد: در حال حاضر شهر قم گران اداره می‌شود و باید برخی اصلاحات در نحوه اداره شهر صورت بگیرد، بودجه شهرداری قم بر مبنای برنامه نوشته می‌شود، بودجه‌ای که بر محور برنامه تدوین نشود سبب موازی کاری در امور می‌شود، مردمی کردن بودجه، حرکت بر محور سیاست‌های کلان کشور و مدیریت جهادی چهارعنصر مهم بودجه‌نویسی شهرداری قم است.

سقائیان نژاد با اشاره به برنامه و چشم‌انداز ۲۰ ساله شهرداری قم اضافه کرد: امروز که در سومین سال این چشم‌انداز قرار داریم جهت‌گیری و حرکت شهرداری بر محورهای پیش‌بینی‌شده مطلوب و قابل‌قبول ارزیابی می‌شود، بودجه امسال شهرداری قم نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش پیداکرده است، تحقق‌پذیری بودجه‌های شهرداری قم بیش از ۹۰ درصد است.

وی با اشاره به بودجه سال ۹۸ شهرداری قم گفت: از بودجه ۲۳۵۰ میلیارد تومان پیشنهادی شهرداری قم برای سال ۹۸، ۲۱۶۴ میلیارد تومان به تصویب رسیده که نسبت بودجه عمرانی به جاری ۸۰ به ۲۰ درصد است. این بودجه برای تکمیل پل جمهوری، تکمیل فاز ۵ عمار یاسر، افتتاح ۷ مجموعه ورزشی، افتتاح زیرگذر شهید امینی بیات، بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده و برخی پروژه‌های شاخص دیگر در نظر گرفته‌شده است.