پارکینگ‌های عمومی و سرانه‌های تفرجگاهی قم توسعه پیدا می‌کند
پارکینگ‌های عمومی و سرانه‌های تفرجگاهی قم توسعه پیدا می‌کند
سخنگوی شورای شهر قم گفت: تکمیل مترو و تقاطع‌های غیر همسطح ترافیکی و ایجاد پارکینگ‌های عمومی، توسعه فضای سبز و همچنین ترمیم بافت میراثی، ادامه پروژه احداث باغ پرندگان و تجدید بافت فرسوده از اولویت‌های این شورا  است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، حسین اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی شورای شهر قم، در اهمیت شورا اظهار داشت: با توجه به اصول قانون اساسی، شوراها یکی از ارکان تصمیم‌گیری کشور هستند و تمامی نهادها و ارگان‌ها، باید از مصوبات شوراها که در حدود صلاحیت آن، به تصویب می‌رسد، تبعیت کنند.
وی افزود: در حکومت قبل از انقلاب، اختیارات در ید قدرت یک فرد که هیچ‌گونه نمایندگی از طرف مردم نداشت، تجمیع شده بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، تمامی ارکان نظام، برخاسته از آرای مردم است، از خبرگان رهبری تا ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی. شوراها گرچه پس از ۲۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شروع به کارکردند اما از ابتدا در قانون اساسی مورد تصریح قرارگرفته بودند.
سخنگوی شورای شهر قم ادامه داد: در این ۲۰ سال نیز شوراها با چالش روبرو بوده‌اند، ازیک‌طرف به خاطر اخذ اختیارات از برخی ارگان‌ها و تفویض آن به شوراها هنوز برخی درصدد هستند تا همچنان اختیارات شوراها را محدود جلوه دهند و شاید نوعی مقاومت در این خصوص وجود داشته باشد و از طرفی گاهی شوراها بیش از اختیارات قانونی، خود را دارای اختیار جلوه می‌دهند که این دو نگاه هر دو نیاز به تعدیل دارد.
عضو شورای شهر قم اضافه کرد: برخلاف اصول قانون اساسی، مع الاسف هنوز در قوانین عادی، اختیارات شوراها غالباً محدود به شهرداری است و شورا در سایر موارد مرتبط با مدیریت شهری اختیاری ندارد و تا زمانی که مدیریت جامع شهری در ید اختیار شوراها قرار نگیرد، و قانون عادی در این رابطه اصلاح نشود، همچنان شاهد ناهماهنگی در مدیریت شهری خواهیم بود.
اسلامی ادامه داد: نکته مهم دیگر مربوط به نوع نگرش اعضا شوراها است، عضو شورا باید نگرش جمعگرا داشته باشد و یا نگرش خود را به این سمت تغییر دهد. مدیرانی که پس از یک دوره مدیریت به عضویت شورا درآمده‌اند، گاه تصور می‌کنند که همچنان باید آمرانه مسائل را پیگیری نمایند.
وی تأکید کرد: شورا مبتنی بر خرد جمعی اداره می‌شود و تکروی به‌جز تقابل چیزی عائد جامعه نخواهد کرد، موضوع بعدی استفاده شوراها از نظریات مردم و جامعه است، در این زمینه گرچه برخی گروه‌های مجازی نقدها و ارشاداتی دارند که قابل‌استفاده است ولی گسترش این وضعیت و نظام‌مند شدن مطالبه عمومی، نیاز به برنامه‌ریزی دارد شاید تشکیل کمیسیونی دراین‌ارتباط بتواند در این زمینه مؤثر باشد.
عضو شورای شهر قم با اشاره به نقش مهم مردم در انتخاب افراد اصلح برای تصدی‌گری جایگاه شورا اضافه کرد: یکی از مسائل مهم مربوط به نوع نگرش جامعه به انتخاب اعضا شورا و نوع انتخاب آنان بازگشت می‌کند که هر چه آحاد جامعه با وظایف شوراها بیشتر آشنا باشند، افرادی بامهارت بیشتر و تأثیرگذارتری می‌توانند انتخاب کنند.
سخنگوی شورای شهر قم گفت: شورای پنجم در وظایف ارجاعی موفق عمل کرده است، نظارت بر امورات مختلف شهرداری که وظیفه اصلی شورا است در این دوره بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است.
اسلامی خاطرنشان کرد: اعضای شورا در تمامی وظایف مهم شهرداری نظارت دارد، در کمیته تملکات، کمیته توافقات، هیئت عالی سرمایه‌گذاری و تمامی سازمان‌ها و شهرداری‌های مناطق، دعاوی حقوقی له و علیه شهرداری و مراقبت از حفظ حقوق و وجوه و اموال عمومی نظارت مستقیم دارد و اغلب جلسات این‌چنینی با حضور اعضای شورا تشکیل می‌گردد.
وی ابراز کرد: حضور در هیئت حل اختلاف موضوع ماده ۳۸آیین‌نامه معاملاتی که به اختلافات بین پیمانکاران و شهرداری رسیدگی می‌کند، حضور با حق رأی در کمیسیون‌های ماده صد و هیئت حل اختلاف مالیاتی و غیره نظارت شورا را کامل‌تر نموده است.
وی ادامه داد: در شورای پنجم تلاش شده است تا طرح‌های نیمه‌تمام کامل گردد و شهرداری قبل از اتمام پروژه‌های ناتمام، پروژه جدیدی را شروع نکند.
سخنگوی شورای شهر قم گفت: طرح‌هایی مانند تقاطع‌های غیر همسطح امینی بیات، ادامه پروژه عمار یاسر، تقاطع کیوانفر و تملکات مربوطه، تکمیل مترو و تقاطع‌های غیر همسطح ترافیکی و ایجاد پارکینگ‌های عمومی، توسعه فضای سبز و همچنین ترمیم بافت میراثی و تجدید بافت فرسوده از اولویت‌های این شورا است البته نگاه به مسائل تفریحی و تفرجگاهی مانند ادامه پروژه احداث باغ پرندگان نیز در کنار پروژه‌های ضروری دیگر در دستور کار قرار دارد.
اسلامی تأکید کرد: در رابطه با جلسات نشست شوراهای ادواری، چنانچه برنامه‌ریزی دقیق و درعین‌حال کم‌هزینه در دستور کار باشد، به نظر می‌رسد ضمن پاسداشت زحمات اعضای دوره‌های گذشته، ازاین‌جهت که از نظرات نخبگان مدعو در جلسه می‌توان استفاده نمود، می‌تواند کار مناسبی باشد. مهم این است که در عین کم‌هزینه کردن این جلسات، بتوان با برنامه‌ریزی، بیشترین استفاده را از آن حاصل کرد.