استفاده شوراها از ظرفیت شوراهای عالی مغفول مانده است
استفاده شوراها از ظرفیت شوراهای عالی مغفول مانده است
سرمست استاندار قم با انتقاد از عدم استفاده شوراها از ظرفیت شوراهای عالی و فرادستی گفت: این‌همه لایحه و قانون تاکنون وضع‌شده که در این شرایط شوراها چقدر توانسته‌اند از آنها برای خود سهمی دریافت کنند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، بهرام سرمست امروز در دومین نشست ادواری اعضای شهر که در سالن جلسات شهرداری برگزار شد، با اشاره به اهمیت هم‌فکری و هم‌اندیشی صاحبت نظران حوزه شهری اظهار داشت: در فلسفه وجودی شورا هیچ شکی وجود نداشته و سابقه آن در آموزه‌های دینی، سنت اهل‌بیت(ع) و طول تاریخ وجود داشته است.

وی با بیان اینکه شورا نهادی قدیمی و ریشه‌دار بوده که در جمهوری اسلامی قدمتی ۲۰ ساله دارد، ابراز کرد: حضور مردم در صحنه انتخابات در جای‌جای جمهوری اسلامی از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و حتی به صورت غیرمستقیم در انتخاب رهبری جاری است و بنیادی‌ترین شکل این حضور در شوراها متبلور است.

استاندار قم یکی از وجه‌های تشابه جمهوری اسلامی با دنیای غرب و کشورهای توسعه‌یافته را حکومت‌های محلی دانست و افزود: ما هرچقدر در جمهوری اسلامی طرح و لایحه برای اصلاح قوانین شوراها داشته‌ایم ثمره آن کاهش اختیارات شوراها بوده است ولی در این مسیر خود شوراها هم ذی‌ربط بوده و همه مشکلات بر عهده مجلس و دولت نیست.

وی با انتقاد از عدم استفاده شوراها از ظرفیت شوراهای عالی و فرادستی تصریح کرد: این‌همه لایحه و قانون تاکنون وضع‌شده که در این شرایط شوراها چقدر توانسته‌اند از آنها برای خود سهمی دریافت کنند.

سرمست با بیان اینکه شوراها از ظرفیت سلسله مراتبی در جمهوری اسلامی استفاده نکرده‌اند، اضافه کرد: آن انتظاری که از شوراها می‌رود تاکنون اتفاق نیفتاده است و تاکنون اعضای قبلی چقدر تجربه، راهکار و پیشنهادی برای استفاده دیگران در دوره‌های بعدی شورا ارائه داده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم هم‌فکری و استفاده از نظرات کارشناسی شورای شهر در پیشبرد اهداف استان یادآور شد: استان قم به صورت تک شهری بوده که ما می‌توانیم با خرد جمعی و بدون در نظر گرفتن مطلق بودن با همکاری اهداف استان را به پیش ببریم.

استاندار قم مشکلات اقتصادی کشور را موردتوجه قرار داد و گفت: در شرایط فعلی مهم‌ترین دستاورد نظام جمع شدن همه سلایق و علایق در کنار هم و نه علیه هم است و در همین شرایط هم می‌توان با همدلی اقدامات بسیار مهم و تأثیرگذاری انجام داد.