نام‌گذاری معابر به نام شهدا ادای دین کوچک به شهدا است
نام‌گذاری معابر به نام شهدا ادای دین کوچک به شهدا است
حسن مالکی نژاد عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه نام‌گذاری معابر به نام شهدا ادای دین کوچک به شهدا است، گفت: شورای شهر قم همواره در پی این بوده است که اولویت نام‌گذاری کوچه و معابری که نام ندارد به نام شهدا باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، حسن مالکی نژاد با اشاره هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: برای اینکه هویت های تاریخی و اصالت ها در جامعه باقی بماند باید به این نکته توجه کنیم که چه واژه هایی برای ما ارزشمند است معمولاً واژه‌های ارزشمند را در سطح شهر از جمله ورودی‌های شهر و معابر شهر و در نام‌گذاری محلات به کار می‌برند.

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: وقتی معابر یک شهر با واژه ها و اسم هایی که هویتی و ارزشی است نامگذاری شد آن نام ها نشان دهنده یک حادثه تاریخی و ارزشی است به طور مثال پل ۹ دی وقتی به این نام نام‌گذاری شده آیندگان در خصوص این نام‌گذاری حتماً پرسش خواهند کرد و به این نتیجه می رسند نامگذاری این پل یادآور حماسه ۹ دی مردم ایران است.

مالکی نژاد خاطرنشان کرد: واژه شهید یک واژه بسیار مقدس است این واژه برای دیروز و امروز نیست این واژه از زمان انبیاء وجود داشته است تا اینکه واژه شهید به دوران ما رسیده و در زمان ۸ سال دفاع مقدس این واژه برای همه به صورت عملی روشن شد و همه مردم ایران متوجه شدند جایگاه شهید چیست.

وی ادامه داد: اینکه در داخل کشور عده ای به دنبال حذف واژه شهید هستند یا نشان از غرض ورزی این اشخاص است یا هنوز معنای شهید و شهادت را نمی دانند این مسئله به تفکر مسئولان شهر و استان و برنامه ریزی هایی که در جایگاه های کشور انجام می شود بر می گردد.

عضو شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: الحمدالله چندین سال است شورای اسلامی شهر قم همواره در پی این بوده است که اولویت نام‌گذاری کوچه و معابری که نام ندارد به نام شهدا باشد و حتی اگر کوچه ای نام نداشت و خانواده شهیدی در آن کوچه ساکن هستند به نام آن شهید نامگذاری شود.

مالکی نژاد تصریح کرد: نام‌گذاری معابر به نام شهدا ادای دین کوچکی در مقابل فداکاری بزرگ شهدا است که نام شهدا برای همیشه باقی بماند وقتی نام باقی ماند برای نسل های آینده این نام‌گذاری ها جای سؤال خواهد داشت و همین جستجو و تحقیق‌ها آن‌ها را با هدف و آرمان شهدا آشنا خواهد کرد.

وی گفت: علاوه بر نام‌گذاری معابر به نام شهدا به دنبال نصب تاریخچه ای از شهدا در معابر مخصوصاً در میدان‌های شهر قم هستیم نصب تاریخچه ای از شهید در معابر شهر باعث می شود جوانان پی به هویت خود ببرند.

عضو شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: وظیفه ما مسئولان است که مسئله دفاع مقدس و شهادت را برای جوانانی که دفاع مقدس را ندیدند تبیین کنیم از لحاظ فطرت جوانان امروز با جوانان گذشته فرقی ندارند این بستگی به بزرگان و مسئولان دارد که چگونه در این زمین بایر بذر بپاشند.

مالکی نژاد افزود: رزمندگان دفاع مقدس که این مسائل را از نزدیک مشاهده کردند و دیدند که شهدا چه‌کارهایی انجام دادند باید وارد میدان شوند و به جوانان این مسائل را بازگو کنند شهدا را باید آن‌طور که بودند معرفی کرد.

وی گفت: در زمان جنگ تحمیلی مسئولان و کسانی که مسئولیت داشتند در مسیر حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی قدم بر می داشتند اما امروز نمی توانیم بگوییم که همه مسئولان در این مسیر حرکت می کنند پس باید یک پاکسازی در بین مسئولان کشور صورت گیرد زیرا افراد جامعه به مسئولان جامعه نگاه می کنند و الگوبرداری می کنند.

عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: مسئولانی که راه شهدا را طی نمی کنند یا اصلاح و هدایت شوند و اگر اصلاح نمی شوند باید از این جایگاه ها حذف شوند و افرادی مسئولیت قبول کنند که می توانند در مسیر انقلاب گام بردارند و کفایت لازم را دارند.