۴۰درصد درآمد خانوار هزینه مسکن می شود
۴۰درصد درآمد خانوار هزینه مسکن می شود
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه باید از طرح اقدام ملی برای خانه دار شدن اقشار محروم بیشترین استفاده را کنیم، گفت: 40درصد درآمد خانوار هزینه مسکن می شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، روح اله امرالهی اظهار کرد: اینکه اعلام می شود ۴۵ هزار واحد خالی و بدون حضور سکنه با توجه به سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در قم وجود دارد مورد پذیرش نیست زیرا در سرشماری این فضا وجود دارد که وقتی مأموران سرشماری به درب منازل مراجعه می کنند ممکن است منزل دارای سکنه باشد اما در آن ساعت بنا به دلایلی در منزل حضور نداشته باشد و حتی در مراجعات بعدی نیز ممکن است افراد خانه در منزل حضور نداشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم افزود: یا منازلی زیادی وجود دارند که در ایام سرشماری خالی از سکنه هستند اما بعد از یکی دو هفته مستأجر ساکن این منازل می شوند، معتقد هستم این آمار با حقیقت فاصله دارد، در این زمینه هیچ ارگانی نمی تواند آمار دقیق اعلام کند بلکه آمارها نسبی است.

امراللهی تصریح کرد: طبق همان سرشماری بالغ بر یکصدهزار خانوار اعلام کردند که مستأجر هستند که این عدد هم جای بحث دارد و ممکن است راستی آزمایی لازم انجام نشده باشد و این آمار نیز با آنچه وجود دارد اختلاف داشته باشد، اما آنچه مسلم است ما یک رقم بیش از ۵۰ هزار نفر از حدود ۴۰۰هزار خانوار (از جمعیت یک‌میلیون دویست‌هزارنفری) که در قم ساکن هستند مستأجر هستند.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای اولیه که از کمیته در سامانه ثبت شده است نشان می دهد حدود ۲هزار خانوار متقاضی مسکن هستند و قاعدتاً تعدادی هم در سازمان بهزیستی ثبت شده است و در حوزه مسکن اولی‌ها هم اگر گزارش بانک مسکن و صندق یکم و گزارش های دیگر گرفته شود حدود ۱۰ هزار نفر نیازمند مسکن ضروری در قم هستند و حدود ۱۰۰هزار نفر هم به هر دلیل مالکیت مسکن ندارند به دست می آید، همه این ها برای ما مسئولانی که در حوزه موضوعات شهری کار می کنیم پیام دارند که بالاخره سرنوشت این‌ها، نوع زندگی و تأثیر این نوع زندگی در جامعه چیست.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: بالغ بر ۴۰ درصد درآمد خانوار در اکثر استان های طبق گزارش سرشماری نفوس و مسکن و مجموعه های اقتصادی، هزینه مسکن می شود، این افراد یا در حال جمع آوری پول برای خرید مسکن هستند، یا مستأجر هستند و اجاره مسکن می دهند و یا در تلاش هستند که مسکن خود را ارتقاء دهند.

امراللهی گفت: اگر بتوان این هزینه ۴۰ درصد را به حدود ۲۰ درصد کاهش دهیم در میانگین به همه مردم فرصت این را داده ایم که ۲۰ درصد قدرت خرید خود را افزایش دهند تا امکانات، آسایش و رفاه بهتر و زندگی مطلوب‌تری را داشته باشند.

وی افزود: دولت یک مجموعه طرح اقدام ملی در حوزه مسکن اجرا می کند که در کل کشور حدود ۴۰۰ هزار ظرفیت پیش بینی کرده است، استان های مختلف از این ظرفیت استفاده می کنند و مسئولان استان قم هم باید تلاش کنند با توجه به نسبت جمعیت استان قم برای افرادی که مسکن اولیه هستند و یا تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند از این طرح دولت تأمین استفاده کنند و سهم قم را در خانه دار شدن شهروندان ارتقاء دهد همچنین ارگان های متولی زمین در اختیار مجموعه های مسکن ساز قرار دهند و همچنین وام هم از طریق صندوق یکم تأمین شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: از طرفی باید برای قشرهایی که بالاخره از نظر شرایط اقتصادی زیر متوسط هستند و شرایط خوبی ندارند مسکن تهیه کنیم زیرا این‌ها بخشی از جامعه هستند و قطعاً اگر نامطلوب بودن زندگی این افراد و ضریب آسایش این افراد کاهش پیدا کند روی کلیت شهر اثر می گذارد.

امراللهی خاطرنشان کرد: اگر حاشیه نشینی در شهر قم کم است به این دلیل است که در گذشته شرایط خوبی در شهر قم فراهم شده بوده اگر مسئولان نتوانند مسکن مورد نیاز بخشی از جامعه را تامین کنند میزان حاشیه نشینی در انواع بخش ها و انواع شیوه در سطح شهر توسعه پیدا می کند زیرا آسیب های اقتصادی آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: ما متولیانی که در بخش های مختلف شهر فعالیت می کنیم باید همه کمک کنیم با حداکثر ظرفیت هایی که دولت در اختیار استان ها می گذارد این ظرفیت ها را برای شهر قم تامین و بسترسازی کنیم تا بخشی از مشکلات مردم را کاهش دهیم، در گذشته در زمینه مسکن مهر مجموعه استانداری و راه و شهرسازی و مجموعه حکومت خوب فعالیت کردند و اکنون بخش عمده ای از مردم برای خودشان سرپناه دارند و این ظرفیت کمی نبود البته نواقصی هم وجود داشت که قابل رفع بود.