انتقاد رئیس شورای شهر قم از ساخت‌وسازها در صحن جوادالائمه؛ فعالیت‌های عمرانی متوقف شود
انتقاد رئیس شورای شهر قم از ساخت‌وسازها در صحن جوادالائمه؛ فعالیت‌های عمرانی متوقف شود
جلالی با انتقاد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در صحن جوادالائمه(ع) حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: با بررسی‌های انجام‌شده این بناها در صحن جوادالائمه(ع) فاقد مجوز از شهرداری است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، منوریل قم یا همان آینه دق، دمل چرکین، پروژه رهاشده و با نام‌های دیگر، زمانی که کلنگ احداث آن بر زمین زده شد، با توجه به عبور از مقابل بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(س) حرف‌وحدیث‌های زیادی به همراه داشت و منتقدان می‌گفتند با عبور آن از مقابل حرم مطهر دید زوار نسبت به حرم کاهش می‌یابد که همین موضوع، ماه‌ها پروژه را دچار تغییر و مسکوتی قرار داد.

اما چند وقتی است که در صحن جوادالائمه(ع) حرم مطهر حضرت معصومه(س) شاهد ساخت‌وسازهایی هستیم که با توجه به اینکه حفظ نماهای مذهبی یکی از وظایف ذاتی مدیریت شهری است از رئیس شورای شهر قم این موضوع را پیگیری کرده‌ایم.

عبدالله جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، در پاسخ به این سؤال که آیا ساخت‌وسازهای فعلی دارای مجوزهای قانونی است، اظهار داشت: به‌طورکلی هرگونه احداث بنا توسط هر مرجعی در داخل محدوده شهری باید بر اساس ضوابط شهرداری باشد و باید نسبت به اخذ مجوز از شهرداری در چارچوب قوانین شهرسازی اقدام نماید.

وی با اشاره به مخدوش شدن دید به حرم مطهر توسط بناهای ساخته‌شده گفت: با بررسی‌های انجام‌شده این بناها در صحن جوادالائمه(ع) فاقد مجوز از شهرداری است و وقتی بنایی احداث‌شده و فاقد مجوز باشد می‌تواند مغایر با سیما و منظر شهری باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: با توجه به اینکه این صحن با بودجه دولتی و بر روی رودخانه احداث‌شده است، هنوز وضعیت مالکیت آن مشخصی نیست و اسناد و مدارکی برای مالکیت آن به شهرداری ارائه نشده است و نیازمند آن بوده که این مهم نیز تعیین تکلیف شود.

جلالی در پاسخ به این سؤال که با توجه به عدم مجوز این بناها، چه اقداماتی توسط شهرداری انجام‌شده است عنوان کرد: ما انتظارمان از شهرداری آن بوده که در چارچوب وظیفه ذاتی و قانونی خود با هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز برخورد کند و هنوز گزارشی از اقدامات شهرداری در این زمینه را دریافت نکرده‌ایم که انتظار می‌رود شهرداری به وظایف خود عمل کند و گزارشات تخلفاتی را تهیه و به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌دانیم که در این صحن چه اتفاقاتی می‌خواهد رخ دهد، آیا طرح جامع دارد و این طرح به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسیده یا خیر؟ در هر حال در شرایط موجود و تا ارائه طرح جامع به شهرداری ادامه فعالیت‌های عمرانی در صحن جوادالائمه (ع) باید متوقف شود.