احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان نقش ویژه‌ای در آبیاری فضای سبز قم دارد
احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان نقش ویژه‌ای در آبیاری فضای سبز قم دارد
سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم گفت: پساب حاصل از تصفیه‌خانه پردیسان مشکل کمبود آب در اجرای طرح‌های توسعه فضای سبز در گستره جنوب قم و محدوده پردیسان را تا حدودی حل می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، مجتبی سبحانی ثابت با اشاره به افزایش چشمگیر جمعیت در منطقه هشت شهری و پردیسان، اظهار داشت: مشکل دفع فاضلاب در محدوده شهری و پردیسان از معضلات فعلی و آینده شهر قم بوده و ابعاد گسترده آن در آینده بخش‌های مختلف دستگاه‌های استان از جمله مدیریت شهری را درگیر خواهد نمود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه باید دستگاه‌های مختلف و مجموعه مدیریت استان و شهر به فکر دفع فاضلاب پردیسان باشند، ابراز کرد: اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان می‌تواند اساسی‌ترین راهبرد حل این مشکل باشد.

سبحانی ثابت خاطرنشان کرد: پساب حاصل از این تصفیه‌خانه مشکل کمبود آب در اجرای طرح‌های توسعه فضای سبز در گستره جنوب قم و محدوده پردیسان که نزدیک به ۷۰۰ هکتار در وضع موجود و در چشم‌انداز ۱۴۰۴ شهر قم به ۱۰۰۰ هکتار خواهد رسید را تا حدودی حل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این تصفیه‌خانه مشکل بهداشتی پساب را نیز برطرف می‌کند، یادآور شد: امکان بهره‌برداری از پساب بدون آنکه از لحاظ بهداشتی و زیست‌محیطی نگرانی وجود داشته باشد فراهم می‌شود؛ چراکه آبیاری مؤثرترین و بهترین فرم مصرف فاضلاب به‌حساب می‌آید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه محدودیت آب قابل‌استفاده‌ای که در سال‌های گذشته در نواحی خشک مشاهده‌ شده محققان را مجبور به بررسی کردن منابع دیگر آب برای آبیاری نموده است، عنوان کرد: تجربه‌های زیادی در زمینه استفاده از فاضلاب در آبیاری وجود داشته که از موارد عمومی ممکن برای استفاده مجدد از آب می‌توان به آبیاری کشاورزی، آبیاری فضای سبز شهری، استفاده صنعتی، استفاده شهری غیرشرب، استفاده از آب خاکستری و غیره اشاره کرد.

سبحانی ثابت استفاده مجدد از آب فاضلاب را مفید ارزیابی کرد و افزود: در مرحله نخست باید آب تازه فراهم باشد چراکه تأمین آن دارای بهای زیادی است و از آنجایی‌ که استفاده مجدد از آب اجازه حفاظت از منابع آب با بالاترین کیفیت را برای استفاده شرب و استفاده‌های دیگر را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از پساب و آب خاکستری به میزان زیادی مورد توجه مدیران منابع آب و مدیران شهری به‌ عنوان راهی برای حفظ یک منبع محدود بسیار ارزشمند است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: با توجه به پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب استان و با تصویب احداث تصفیه‌خانه فاضلاب محدوده پردیسان توسط شورای اسلامی شهر مقدس قم و با عنایت به تفاهم‌نامه فی‌مابین شهرداری قم و شرکت آب و فاضلاب، امید بوده که بتوان با  همکاری دیگر دستگاه‌های استان موضوع دفع فاضلاب پردیسان برطرف و مشکل کمبود آب در اجرای طرح‌های توسعه فضای سبز مرتفع گردد.