تقویت احساس تعلق هدف برنامه‌های «روز قم» است
تقویت احساس تعلق هدف برنامه‌های «روز قم» است
مالکی نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم افزایش روحیه هویت قمی را از اهداف برگزاری روز قم دانست و گفت: تقویت احساس تعلق در بین مردم به این شهر مقدس، از اهداف مهم این روز می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، حسن مالکی نژاد با اشاره به ۲۳ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم( ۳۰ آبان)تاکید کرد: این روز به عنوان روز قم نامگذاری شده و باید به واسطه این نامگذاری ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، گردشگری و غیره معرفی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: روز قم امسال به صورت استانی برگزار می‌شود اما از سال‌های آینده این روز به صورت ملی و در ابعاد بعدی در سطح بین الملل برگزار خواهد شد، مردمی شدن رویکرد اصلی شورای اسلامی شهر قم در برگزاری برنامه های روز قم است.

مالکی نژاد با اشاره به برخی از برنامه‌های روز قم بیان داشت: برگزاری تئاتر و سرودهای خیابانی و پویا کردن فضای کالبدی شهر قم به همراه ایجاد کارگاه‌های عکس و فیلم به صورت ورکشاپ از برنامه‌های روز قم می‌باشد.

وی اضافه کرد: برپایی تورهای قم گردی و ساماندهی جایگاه‌های تفریحی شهر قم، نواخته شدن زنگ روز قم در سطح مدارس، برگزاری جشنواره پرچم و شادی پیمایی در سطح فرهنگ سراهای شهر نیز در این روز پیش بینی شده‌ است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی، طراحی المان های شهری، دیوار نویسی های متناسب با روز قم، و ارائه دو روز خدمات پزشکی جامعه بسیج علوم پزشکی در روستاهای شهر قنوات نیز در این روز انجام می‌پذیرد.

مالکی نژاد افزود: حرکت کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) از ابتدای ورودی جعفریه تا حرم مطهر نیز همزمان با ۳۰ آبان ماه انجام خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: قبرستان شیخان و مشاهیر مدفون در آن یکی از ظرفیت‌های گردشگری و مذهبی استان بوده که در روز قم نسبت به معرفی هر چه بیشتر آن اقدام می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: همچنین برپایی گعده‌های پیشکسوتان دفاع مقدس درخانه موزه شهیدان زین الدین و برگزاری یادواره شهدا نیز در این مکان پیش بینی شده‌ است.

ورودی های شهر قم ساماندهی می‌شود

مالکی نژاد همچنین با اشاره به مساله ساماندهی ورودی‌های شهر قم یادآور شد: در وضعیت کنونی ورودی‌های شهر متناسب با جایگاه و منزلت شهر مقدس قم نیست.

وی ادامه داد: برای بهبود سیما و منظر ورودی شهر قم از سمت جاده کاشان و میدان ولیعصر(عج) شهرداری و شورای اسلامی شهر قم با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای وارد رایزنی شده‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی استان نسبت به ساماندهی عوارضی قم-تهران و واگذاری آن به شهرداری برای ساماندهی و تولید محتوای متناسب دراین محور تاکید دارد.

مالکی نژاد با اشاره به استفاده بهینه از ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی موجود در شهر، تاکید کرد: راه اندازی نمایشگاه «آینه انقلاب» در بیت تاریخی امام راحل و تبدیل آن به یک مکان درخور گردشگری از اقدامات مثبت شورای اسلامی شهر قم در ماه های گذشته بوده‌ است.

وی ادادمه داد: در این نمایشگاه زندگی امام راحل و حوادث انقلاب اسلامی در قالب تصاویر پویا و زنده در۴۰ قاب در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته‌ است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: نرم افزار ویژه‌ای نیز برای معرفی شخصیت و بیت تاریخی امام راحل آماده و در صورت تمایل به صورت آنلاین در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

مالکی نژاد اظهار کرد: ساختمان منبع آب در ابتدای خیابان آذر می‌تواند به یک فرهنگسرای شهری تبدیل شود، این ساختمان درحال حاضر متروکه بوده و هیچ گونه استفاده ای از آن صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: ‌با نورپردازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم این محل می‌تواند به یکی از فضاهای گردشگری و رصد شهر قم از ارتفاع بالا تبدیل شود.

صدور پروانه مدارس خیرساز رایگان شد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه بیان کرد: رایگان شدن پروانه مدارس خیرساز از مسائلی بوده که شورای اسلامی شهر قم در روزهای اخیر به آن ورود پیدا کرده‌ است.

مالکی نژاد گفت: با تفاهم‌نامه صورت گرفته بین آموزش و پرورش و شورای اسلامی شهر قم، هزینه صدور پروانه در قالب دیون دو طرفه بین این دو نهاد محاسبه شده و مبلغی از خیرین گرفته نخواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های شورای اسلامی شهر قم در مرکز کرامت آیت الله بهاءالدینی، گفت: شورای اسلامی شهر قم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محل دست به کار شده‌ است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: انجام مشاوره و فعالیت در حوزه کارآفرینی و تاسیس گلخانه برای ایجاد بستر اشتغال این افراد از برنامه‌های شورای شهر قم در این محل است.

مالکی نژاد همچنین تاکید کرد: در تمام محلات شهر قم که مسجد وجود ندارد باید مسجد احداث شود، در صورتی که شهرداری زمینی در این محلات داشته باشد این اراضی را برای احداث مسجد به هیات امنا تحویل می‌دهد.

وی اضافه کرد: صدور پروانه برای مساجد رایگان بوده و بین ۵۰ تا ۹۰ متر نیز تجاری رایگان به مساجد تازه تاسیس داده می‌شود.

قم صاحب«رصد خانه» می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه با اشاره به احداث رصد خانه در قم، تصریح کرد: ایجاد رصدخانه در ارتفاعات انتهای بوستان در حال احداث کوثر در جنب کوه خضر نبی«ع» از دستور کارهای مهم شورای اسلامی شهر است.

مالکی نژاد ادامه داد: این رصد خانه می‌تواند ظرفیت‌های گردشگری بوستان هزار هکتاری قم، کوه خضرنبی و باغ پرندگان و باغ موزه دفاع مقدس را تقویت کند.

وی اظهار داشت: روند ساماندهی کوه خضر نبی در حال انجام است، طولانی شدن ساماندهی و بهسازی این مکان ناراحت کننده شده‌ است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت:‌ بهبود وضعیت نورپردازی و ایجاد مسیر دسترسی امن پیاده راه روی اقداماتی هستند که در کوه خضر در حال انجام است.

مالکی نژاد ابراز کرد: کوه خضر نبی(ع) و یادمان شهدای گمنام آن باید در آینده به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری استان تبدیل شود.

وی در ادامه یادآور شد: زمینه‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر مهمترین حیطه فعالیت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: افزایش نشاط اجتماعی در سطح شهر قم از دغدغه‌های شورای اسلامی شهر بوده و تلاش می‌شود مدارس به محور نشاط و شادابی تبدیل شود.

منزل شهید شفیعی «خانه موزه» می‌شود

مالکی نژاد با اشاره به اهمیت توجه هر چه بیشتر به شهدا گفت: خانه پدری شهید شفیعی از شهدای انقلاب اسلامی به یکی از سراهای محله شهر تبدیل می‌شود.

وی بیان اظهار داشت: باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس طبق پیش بینی‌های صورت گرفته باید دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برگزاری کنگره ملی شهدای قم در آبان ماه سال ۹۹ بیان کرد: فرهنگ سازی و تبلیغات محیطی این کنگره توسط شورای اسلامی شهر قم انجام می‌شود.

مالکی نژاد خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی سه راه سجادیه به خیابان آذر از ۵۰ سال قبل آماده شده اما به دلیل عدم عزم جدی هنوز اتفاقی نیفتاده‌است، یک طرفه شدن خیابان آذر مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده‌است.

وی بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی اتفاق خاصی در منطقه و خیابان آذر صورت نگرفته و از نظر سرانه های اجتماعی نسبت به مناطق دیگر محروم‌تر است.