رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم گفت: سازمان بهداشت جهانی ۴ شهر مذهبی مکه، مدینه، قم و مشهد را به‌عنوان شهرهای بدون دخانیات معرفی کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، سید حسین عادلی در صد و هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم ضمن تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف سیگار و دخانیات در قم، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی ۴ شهر مذهبی مکه، مدینه، قم و مشهد را به‌عنوان شهرهای بدون دخانیات معرفی کرده‌اند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم مکه و مدینه را در رعایت قوانین عدم استفاده از دخانیات در مکان‌های مقدس موفق اعلام کرد و افزود: شهر قم و مشهد نیز به پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی امسال باید اقدامات پیشگیرانه خود را آغاز کنند.

عادلی با تأکید بر ورود همه دستگاه‌های اجرایی به موضوع مبارزه به دخانیات، تصریح کرد: متأسفانه ۱۲ درصد از جمعیت کشور دخانیات مصرف کرده و آمار استفاده زنان از دخانیات روبه افزایش است.

وی برنامه کشور آمریکا را برای افزایش ۲۰۰ برابری صادرات دخانیات در کنار کاهش ۲۵ درصدی مصرف آن در کشور خود، خاطرنشان کرد: در تمام این ۴۰ سالی که ایران از طرف آمریکا با تحریم‌های مختلف روبه‌رو بوده هیچ‌گاه در دخانیات تحریم نبوده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم سومین علت مرگ در جهان را مرگ ناشی از مشکلات تنفسی اعلام کرد و گفت: باید تبلیغات مصرف دخانیات در قم متوقف‌شده تا تمایل جوانان در استفاده از کنترل شود و این امر نیاز همکاری همه ارگان‌ها است.

عادلی ارز تخصیص داده‌شده به کاغذ سیگار را ارز ۴ هزار تومان عنوان و بیان کرد: متأسفانه ارز تخصیص داده‌شده به دارو ارز بیش از ۹ هزار تومان بوده درحالی‌که ارز کاغذ سیگار ارز ۴ هزارتومانی است.

وی ادامه داد: متاسفانه عرضه دخانیات امروز به نوعی کسب و کار تبدیل شده که نیاز به تغییر این رویه در شهر قم بوده و باید با فرهنگ سازی عرضه دخانیات را از لیست اشتغالزایی ومشاغل پر درآمد خارج کنیم.