تسهیلات بانکی بافت فرسوده باید ۵۰درصد ساخت واحد باشد
تسهیلات بانکی بافت فرسوده باید ۵۰درصد ساخت واحد باشد
محرری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: انگیزه کلی در بافت فرسوده پایین است و باید هم دولت و هم مدیریت شهری اقدامات موثرتر و بیشتری را برای ایجاد تحرک در بافت فرسوده قائل شوند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، محسن محرری با اشاره به مشکلات بافت‌های فرسوده به عنوان معضلی که همچنان در قم وجود دارد، اظهار داشت: بافت فرسوده استان قم که توسط شورای عالی شهرسازی اعلام شده است ۱۷۰۰هکتار می باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: این مقدار حجم قابل توجهی از شهر را تشکیل می دهد که در مناطق ۱، ۷،۳ و بخش هایی از منطقه ۶ را هم در برمی گیرد.

محرری افزود: هدف از مشخص کردن و جدا کردن بافت فرسوده در شهر این است که توجه ویژه ای برای احیا و بازسازی این مناطق صورت بگیرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این مناطق، عنوان داشت: اقدامات خوبی انجام گرفته است اما کافی نیست البته حمایت هایی که از سوی شورای شهر و شهرداری انجام شده است باعث ایجاد انگیزه و تحرک در شهروندان نشده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: در حال حاضر شهرداری برای دوطبقه در حد تراکم پروانه رایگان می دهد و اخیرا هم اعلام شده اگر دو ملک تجمیع شود و متراژ آن بیش از ۴۰۰ متر باشد طبقه اضافه هم می دهد.

محرری افزود: دولت هم برای بافت فرسوده تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته که برای هر واحد ۵۰میلیون تومان وام تعلق می گیرد.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی امروز، خاطرنشان کرد: امروز پروانه های صادره در محدوده بافت فرسوده قابل توجه نیست و آمارها نشان می دهد اهدافی که مدیریت شهری و دولت در بافت فرسوده داشته است محقق نشده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در ادامه با اشاره به عدم استقبال شهروندان، عنوان داشت: یکی از دلایل می تواند تسهیلات بانکی باشد؛ با توجه به قیمت تمام شده ساختمان باید میزان تسهیلات حداقل ۵۰درصد قیمت تمام شده را تشکیل دهد.

محرری ادامه داد: ۴۰۰سهمیه وام بانکی برای سال ۹۷ در نظر گرفته شده بود که تا الان فقط ۱۵۰مورد آن جذب شده است که نشان از عدم استقبال مردم است.

وی تاکید کرد: میزان تراکم درخواست بعدی مردم است، در طرح تفصیلی تراکم ها به لحاظ تعداد طبقات محدود شده است به همین دلیل مردم مخصوصا سازندگان تقاضا دارند تا بتوانند تعداد طبقات بیشتری را در بافت فرسوده بسازند در حالی که طرح تفصیلی به دلیل محدودیت های ترافیکی و عرض شوارع این اجازه را نمی دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: انگیزه کلی در بافت فرسوده پایین است و باید هم دولت و هم مدیریت شهری اقدامات موثرتر و بیشتری را برای ایجاد تحرک در بافت فرسوده قائل شوند.