پرداخت سهم مالیات بر ارزش‌افزوده شهرداری قم ۴۰ درصد کاهش‌یافت
پرداخت سهم مالیات بر ارزش‌افزوده شهرداری قم ۴۰ درصد کاهش‌یافت
اخوان گفت: آنچه که امور مالیاتی بابت مالیات بر ارزش‌افزوده باید به شهرداری بدهد، نسبت به سال قبل تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته و این‌ها معوقه یا هر آنچه که بوده سبب کاهش درآمدهای شهرداری در این زمینه شده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، مجید اخوان با اشاره به اینکه بودجه در ابتدا باید واقع‌بینانه و منطبق با امکانات و ظرفیتی که در درآمدها وجود داشته بسته شود، اظهار داشت: برای اینکه مطمئن شده که به اهداف برنامه‌ و بودجه رسیدیم و تحقق لازم را داشته‌ایم، به‌صورت دوره‌ای تحقق بودجه را در هزینه و درآمد، در جاری و عمرانی به‌ صورت ماهیانه و ۴ ماه یک‌بار توسط کمیسیون‌های تخصصی کنترل می‌کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه منویات شورا از طریق مجرای بودجه عملیاتی می‌شود، افزود: هزینه‌های جاری توسط کمیسیون برنامه‌ و بودجه و هزینه‌های عمرانی شامل تملک، هزینه‌های توسعه خدمات شهری با احداث شوارع و تقاطع‌های غیرهمسطح در کمیسیون‌های عمران و حمل‌ و نقل و معماری و شهرسازی و خدمات شهری مورد کنترل قرار می‌گیرد.

اخوان تصریح کرد: در مجموع در شش‌ماهه نخست سال ۹۸، میزان تحقق درآمد حدود ۸۰ درصد است که بیشتر در عوارض ساخت‌وساز و عوارض پروانه رشد خوبی داشتیم و تقریباً حدود ۹۰ درصد تحقق در این زمینه صورت پذیرفته است ولی در مالیات بر ارزش‌افزوده عقب هستیم و آنچه که امور مالیاتی باید به شهرداری بدهد، نسبت به سال قبل تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته و این‌ها معوقه یا هر آنچه که بوده سبب کاهش درآمدهای شهرداری در این زمینه شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار است دیون بانک تجارت در قالب تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت یا تسویه بازپرداخت شود، تصریح کرد: آنچه که شهرداری تاکنون دریافت کرده، ۱۷۰ میلیارد تومان در شش‌ماهه نخست سال است و در هزینه‌های عمرانی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد تحقق مالی داریم اما تحقق فیزیکی حدود ۵۰ درصد باشد.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان فروش املاک داریم که بابت معوضات فروش ملکی داده می‌شود و یا مزایده مطالبات غیر نقدی پیمانکاران از طریق املاک، تسویه و تهاتر می‌شود که در آن‌هم تحقق حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در این مدت را شاهد هستیم.

اخوان با بیان اینکه بودجه دو وجهی است، خاطرنشان کرد: یک‌بخشی نقدی به‌حساب شهرداری واریز یا تهاتر می‌شود و یک‌بخشی مانند فروش املاک، مشارکت و سرمایه‌گذاری، غیر نقدی محسوب شده و نقدینگی تبادل نمی‌شود، در مجموع تحقق بودجه در نقد و غیر نقد، ۷۰ درصد است.

وی از تفاوت درآمدی در حوزه صدور پروانه ساخت‌ و ساز و عوارض ساختمانی یاد کرد و اظهار داشت: در بحث هزینه کرد، پروژه‌های بزرگ مانند مترو، تقاطع‌های غیرهمسطح در حال اجرا است و در اتمام یا پیشرفت در پروژه‌های نیمه‌تمام، شهرداری توفیقات خیلی خوبی داشته است که مقداری هم در بحث تسویه مطالبات و بدهی‌های بانکی قدم‌هایی برداشته‌شده که نسبت به قبل وضعمان از نظر مطالبات بانکی و پیمانکاران مقداری بهتر است.

وی در زمینه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری نیز یادآور شد: یک هیئت عالی سرمایه‌گذاری تشکیل‌شده که شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری توسط آن تصویب‌شده است و به‌صورت دو هفته یک‌بار کلیه پروژه‌ها و قراردادهای مشارکتی در این هیئت مطرح می‌شود و سیاست‌گذاری صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر قم با تصریح بر اینکه کمیته سرمایه‌گذاری ذیل کمیسیون برنامه‌ و بودجه نیز وجود دارد که امور سرمایه‌گذاری و مشکلات سرمایه‌گذاران را رصد می‌کند، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها تشریفات و موانع قانونی بر سر راه دارند که ما در جهت تسهیل کار، شیوه‌نامه تصویب کردیم اما اصول موضوع این است که تحولات اقتصادی در یک سال اخیر خلل زیادی به روند سرمایه‌گذاری وارد کرد و این شاید معضل مشترک کل کشور باشد.