۲۲ نقطه بحرانی در آب‌گرفتگی و سیلاب در شهر قم احصا شد
۲۲ نقطه بحرانی در آب‌گرفتگی و سیلاب در شهر قم احصا شد
مهندس سید مجتبی سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم گفت: 22 نقطه بحرانی در آب‌گرفتگی و سیلاب درون شهر قم احصا شد که در دستور کار شهرداری قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، سید مجتبی سبحانی ثابت با اشاره به فعالیت‌های شورای اسلامی شهر قم پیرامون مقابله با کرونا ویروس، اظهار داشت: بیشتر تصمیمات پیرامون محور نظارت و برنامه‌ریزی است، همچنین بررسی آسیب‌هایی که از مراجع مختلف به دست ما برسد در دستور کار قرار می‌گیرد که یکی از مسائل مهم آن کروناویروس است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم افزود: وقتی ویروس کرونا مشخص شد، شورا تشکیل جلسه داد و در کمیسیون‌ها به آسیب‌شناسی پرداخت و در اسفندماه این موضوع شدت گرفت و حتی برنامه‌ریزی در اصلاحیه بودجه رقم خورد و بودجه‌ای که در مرحله نهایی تصویب بود، اعتبار خوبی برای ۹۸ و ۹۹ در رابطه با مبارزه با کرونا در نظر گرفته شد.

سبحانی ثابت تصریح کرد: این بودجه شامل ۵۰ میلیارد ریال بودجه مصوب شامل ۲۰ میلیارد ریال برای سال ۹۸ و ۳۰ میلیارد برای ۹۹ بود.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیمات برای قبل از آغاز سال ۹۹ بوده و در آن ایام پیگیری و بازدید از سوی شورای اسلامی شهر قم نیز اتفاق افتاد و متوجه شدیم افرادی که در بهشت معصومه(س) مشغول به کار هستند، در خطرند و دراین‌باره تصمیمات خوبی گرفته شد و قرار شده معادل حقوق به آن‌ها پاداش پرداخت شود.

دفن و کفن رایگان بیماران کرونایی در قم

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه سیاستی اتخاذ شد تا هزینه کفن‌ودفن اموات و قبر رایگان باشد، اضافه کرد: شهرداری رقم ۵ میلیارد ریال برای خرید ماسک و دستکش و مواد شوینده نیروهای قراردادی و نیروهای شرکتی و کارگران خدمات شهری تخصیص داد.

سبحانی ثابت گفت: زحمات خوبی در بحث نظارتی و مصوبات شاهد بودیم، هر چند همچنان نیز یک پشتیبانی قوی برای نیروها در خط مقدم کار موردنیاز است.

وی با تأکید بر اینکه خدمات شهری طیفی از خدمات مختلف در بخش‌های آرامستان‌ها، پسماند، فضای سبز، کشتارگاه، زیباسازی، تخلفات شهری و سازمان میادین و آتش‌نشانی است، افزود: این سازمان‌ها به‌شدت در جهت مقابله با کرونا درگیر هستند و اگر آسیب‌شناسی نشود با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: یکی از خدمات مهم جمع‌آوری پسماند است و هر شب ۷۰۰ تن پسماند جمع‌آوری می‌شود، علاوه بر آن، ده تن زباله عفونی داریم که با روش‌های بهداشتی دفن می‌شود.

سبحانی ثابت خاطرنشان کرد: قبل از انتشار ویروس، ۳۰۰ تن از زباله‌ها توسط پیمانکار تفکیک و ۳۰۰ تن دفن می‌شد و در شرایط فعلی تمامی این ۷۰۰ تن زباله دفع می‌شود.

وی گفت: نیروهای شهرداری در حوزه خدمات باید از دستکش و ماسک استفاده کنند و آتش‌نشانی در تلاش‌های شبانه‌روزی خود در مخاطرات زیادی قرار داشته که در خط مقدم و چراغ خاموش هستند و اگر این نیروها گرفتار ویروس شوند، بخش زیادی از نیروهای خود را از دست می‌دهیم و با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه برای جلوگیری از بروز این مشکلات، در شورای اسلامی شهر به آسیب‌شناسی می‌پردازیم و بعد از آسیب‌شناسی، اقدام به بودجه‌بندی و رصد و پایش بودجه می‌کنیم، یادآور شد: به‌طورکلی هر سه ماه یک‌بار به‌طور دقیق بودجه رصد و نظارت می‌شود که این نظارت از طریق کانال‌های مختلف بوده تا عملکرد را رصد کنیم.

سبحانی ثابت خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی در مدیریت شهری، آب‌گرفتگی است و در بارندگی اخیر فعالیت نیروها در صحنه به‌شدت رصد شد، سال قبل در ۶ فروردین آب‌گرفتگی و سیلاب قوی داشتیم و امسال نیز اوایل عید در روز ۴ فروردین این اتفاق افتاد و پیش‌بینی می‌شد از ساعت ۴ عصر چهارم فروردین تا ۱۰ صبح ۵ فروردین بارندگی زیاد باشد که بارش شدید از ۱۷ و سی دقیقه آغاز شد.

وی تصریح کرد: در فروردین سال قبل در بارندگی ۲۴ ساعته ۴۲ میلی‌متر بارش ثبت شد و در سال جاری در یک ساعت و نیم، ۲۰ میلی‌متر در دو ساعت بارش داشتیم که تا ساعت ۱۲ عدد به ۳۹ و نیم میلی‌متر و تا ۲۴ ساعت به ۴۲ و نیم میلی‌متر رسید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در هنگام بارش و بازدید میدانی به احصای آب‌گرفتگی‌ها به‌ویژه زیرگذر غدیر و مناطق مختلف پرداختیم و هر منطقه‌ای پایش و نقطه‌های بحرانی و آب‌گرفتگی نیز توسط شهرداری احصا شد.

احصای ۲۲ نقطه بحرانی در آب‌گرفتگی و سیلاب در شهر قم

سبحانی ثابت خاطرنشان کرد: ۲۲ نقطه بحرانی در آب‌گرفتگی و سیلاب درون شهر قم و مناطق ۸ گانه احصا شد که در دستور کار شهرداری قرار دارد که در این میان ۴ مورد بسیار حاد است، برای نمونه در خیابان جوادالائمه در نیروگاه و بخشی از منطقه ۳ که این موارد نقاط حاد قرارگرفته‌اند.

وی گفت: این نقاط در کمسیون با حضور تمامی معاونین خدمات شهری بررسی شد و در دستور کار قرار گرفت، همچنین پروژه‌های عمرانی مهم در رابطه با آب‌گرفتگی نیز در دست اقدام قرار دارد.