مسئولان به بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در مدیریت کرونا توجه داشته باشند
مسئولان به بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در مدیریت کرونا توجه داشته باشند
دکتر محمد رضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با توجه به آسیب‌هایی که بیماری کرونا داشت، در مدیریت آن باید تمامی بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با هم دیده شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، محمدرضا قدیر در جلسه دیدار اعضای شورای شهر با رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: جایگاه شورای شهر در پیگیری مطالبات و خواسته‌ها به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان بسیار ارزشمند است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: با توجه به آسیب‌هایی که بیماری کرونا داشت، در مدیریت آن باید تمامی بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با هم دیده شود.

وی تصریح کرد: در کرونا با بحران‌های اجتماعی و اقتصادی و شهری و غیره روبه‌رو هستیم و همه سازمان‌ها و نهادها باید پای‌کار باشند تا این بحران‌ها به‌خوبی برطرف شود.

قدیر خاطرنشان کرد: در دو هفته اخیر که بخش روان‌پزشکی راه‌اندازی شده است، تعدادی از بیماران دچار مشکلات بستری‌ شده‌اند که نشان می‌دهد مردم در بحران هستند.

وی گفت: باید در کنار بیماری کرونا همه بحران‌های دیگر را ببینیم تا بتوانیم آن را برطرف کنیم، پایان این بحران قابل پیش‌بینی نیست و رسالت ما توانمندسازی مردم در مقابله با بحران‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: باید در این زمینه به فرهنگ‌سازی نیز بپردازیم تا از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری شود و از طرفی قدرت مقابله با بحران را بالا ببریم.

وی در مورد برخی از راهکارها در ارتقای قدرت مردم برای مقابله با بحران کرونا اظهار داشت: خرید و انجام کارها به‌صورت آنلاین و دورکاری و رعایت پروتکل بهداشتی و توجه به فاصله‌ها و کم کردن تماس‌ها و نحوه استفاده صحیح از لوازم حفاظت از جمله تلاش برای توانمندی است.

قدیر تصریح کرد: باید بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم، پس امروز درمان اصلی در پیشگیری از انتقال ویروس در خانه‌ها و خیابان‌ها است و بهداشت در خط مقدم قرار دارد تا بتوان موفق شد.

وی اظهار داشت: پیشگیری از انتقال ویروس مستلزم آموزش و فرهنگ‌سازی است و جایگاه شورای شهر در این عرصه بسیار خطیر است، همه ما از نظر فرهنگی نیز باید اثرگذار باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: وقتی قرار است همه خانه‌نشین شوند، دچار انواع بحران‌ها نیز می‌شویم در نتیجه باید پکیجی در ستاد بحران تعریف شود و همه در آن مشارکت کنند تا تکالیف خود را انجام دهیم و بتوانیم جامعه را ازنظر فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی آماده کنیم و این پکیج را در اختیار مردم قرار بدهیم.

وی گفت: متولیان و نهادها و اعضای شورای شهر نیز به این عرصه ورود کنند تا بتوانیم مردم را اغنا کنیم، به‌ویژه ازنظر اقتصادی که بسیاری از مردم در کسب‌وکارهای خرد دچار بحران شدند باید به آن‌ها کمک کنیم.

قدیر افزود: مردم ما در این ایام به بلوغ بهداشتی و رعایت پروتکل رسیده‌اند، حالا نوبت ماست به سراغ مردم برویم و آن‌ها را توانمند کنیم تا زنجیره انتقال قطع شود، در این میان باید با همراهی شورای اسلامی شهر و دیگر مسئولان خواسته‌های جامعه را اولویت‌بندی کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه درمان نیز کارهای خوبی انجام شد و با تجهیز مراکز و حضور پزشکان مجرب و فعال کردن کمیته‌های علمی و درمان، آخرین روش درمان‌ها را برای بیماران استفاده می‌کنیم و در حال حاضر ۵ کار آزمایی و پلی کلینیکی مصوب در کشور در قم عملیاتی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: مهم‌ترین این روش‌ها استفاده ازجمله داروهای جدید و اهدای پلاسمای افراد بهبودیافته و نمونه‌گیری دقیق و رعایت پروتکل‌هاست و درمجموع روند درمان خوب بوده است.

وی عنوان کرد: از ۲۳ فروردین یک پیک کوچک در قم در شیوع کرونا اتفاق افتاد که باید کنترل شود، دراین‌باره به سراغ منشأ رفتیم و با تأکید بر بهداشت در تلاشیم ویروس را مهار کنیم.

قدیر گفت: بیش از ۵ هزار بازرسی در این ایام انجام و مواردی که مغایر با بهداشت است تذکر داده شد، در سلامتی مردم نمی‌توان مماشات کرد، زیرا ما در قبال سلامت مردم مسئول هستیم.

وی تصریح کرد: چرخ اقتصادی نیز باید آرام شروع به چرخه کند و فعالیت‌های اقتصادی در حد تأمین نیازهای اولیه باید باشد و پروتکل‌های بهداشتی نادیده گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: در این مدت مدافعان سلامت و کادر درمانی ایثار کردند تا بحران را ساماندهی کنیم که این تلاش‌ها جای تقدیر دارد.