معرفی شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری در قانون اساسی
معرفی شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری در قانون اساسی
جلالی با اشاره به به‌ضرورت مشورت به‌عنوان یک اصل عقلی، اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی شوراها به‌عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری معرفی‌شده و در اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ نیز چگونگی برگزاری انتخابات و نمایندگان بیان شده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، عبدالله جلالی ۹ اردیبهشت را به‌عنوان روز ملی شوراها موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: شور و مشورت از گذشته‌های دور موردتوجه مردم و ادیان الهی بوده و می‌توانیم با استناد به سوره شورا در قرآن کریم به اهمیت و ضرورت مشورت تأکید کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم به‌ضرورت مشورت به‌عنوان یک اصل عقلی تأکید کرد و افزود: در نظام جمهوری اسلامی چندین اصل به آن اختصاص داده‌شده و در اصل ۶ قانون اساسی که به شیوه اداره کشور مبتنی بر انتخاب عمومی توجه کرده و انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا را بر عهده مردم گذاشته است.

جلالی به اصل ۷ قانون اساسی نیز اشاره و تصریح کرد: در این اصل نیز شوراها به‌عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری معرفی‌شده و در اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ نیز چگونگی برگزاری انتخابات و نمایندگان بیان شده است.

وی صحبت درباره اصل شورا و مشورت را استفاده از خرد جمعی و تصمیم‌گیری بر مبنای شیوه دموکراسی و آراء دانست و خاطرنشان کرد: مفهوم این تعریف رد تک‌روی در تصمیمات و جمع‌گرایی بوده لذا آنچه مهم است باید فرهنگ تصمیم‌گیری جمعی در بین اعضای شورا نهادینه‌شده و به خرد جمعی باور داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم قضاوت مردم را نسبت به عملکرد شوراها نیازمند چند شاخص و محور خواند و بیان کرد: مردم اتفاقات عمرانی و خدماتی در شهر، شرایط و امکانات رفاهی و وضعیت امکان تفریحی، فضای سبز شهری و درمجموع وضعیت فرهنگی شهر را موردتوجه قرار داده و عملکرد شوراها را بر اساس آن ارزیابی کنند.

جلالی از مردم شریف قم درخواست کرد محورهای بیان شده را در ارزیابی شورای اسلامی موردتوجه قرار داده و تأکید کرد: با توجه به تصویب لایحه‌های شهرداری در شورای اسلامی شهر در همه حوزه‌ها اتفاقات خوبی در شهر افتاده و به‌عنوان اولویت به آن پرداخته‌شده است.

وی ادامه داد: امروز پروژه‌های عمرانی بزرگی اجراشده و در حال اجرا است و نمونه آن را می‌توانیم از میدان ولی‌عصر(عج) که یک محور ترافیکی درون‌شهری و برون‌شهری بوده و تقاطع بلوار فردوسی به بلوار پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان یک محور اصلی حمل‌ونقلی در آینده شهر نام ببریم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم تونل خیابان جمهوری و اتصال آن به بلوار امام علی (ع) نیز نام برد و گفت: تقاطع بلوار امام علی(ع) و بلوار حضرت معصومه(س) از سمت جعفریه در حال انجام بوده و در بحث فضای سبز، قم در شرایط بسیار خوبی نسبت به چندین سال گذشته قرارگرفته و همچنین در حوزه نظافت شهری و جمع‌آوری پسماند نیز در شرایط مطلوبی قرار داریم.

جلالی در ادامه به خلأ وحدت در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: خیلی از مشکلات درون‌شهری و ناهماهنگی‌های سطح شهر که موردانتقاد مردم قرارگرفته به علت عدم اجرایی شدن مدیریت واحد بوده و مطالبه‌ای به حقی از طرف مردم است که اجرای آن باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و استفاده مطلوب از منابع و همچنین افزایش رضایت‌مندی مردم خواهد شد.

وی در ادامه به مسئله مهم درآمد پایدار در شهرداری‌ها توجه و تصریح کرد: اقدامات خوبی در مجلس شورای اسلامی در بازنگری ارزش‌افزوده انجام‌شده و لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها که در سال گذشته مصوب شد گام مؤثری به سمت حرکت به سمت توسعه بوده و در کنار آن نیز شوراها باید افزایش بهره‌وری را موردتوجه قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم الکترونیکی شدن خدمات را به‌عنوان یکی از ابزار افزایش بهره‌وری نام برد و تأکید کرد: شورای اسلامی شهر قم گام‌های خوبی در این عرصه برداشته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

جلالی مطالبه مردم برای اخذ مجوزها را به‌صورت الکترونیکی یک مطالبه به‌حق دانست و خطر نشان کرد: باید تمام خدمات شهرداری به مردم به‌صورت الکترونیکی ارائه شد و مردم کمترین رفت‌وآمد را به شهرداری‌ها داشته باشند و این مسئله به‌عنوان یکی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری دنبال می‌شود.

وی بهره‌گیری از ظرفیت‌های فکری و نظرات و پیشنهاد‌های جامعه را نیز در تصمیم‌گیری‌های شورا مهم خواند و بیان کرد: شوراها حلقه وصل بین مردم و شهرداری به‌عنوان بازوی اجرایی شهر بوده و باید نظر مردم در همه حوزه‌ها تأمین شود و در گام نخست اتاق فکری با حضور بانوان در چهار گروه تخصصی حوزه شهرسازی، خدمات شهری، خانواده و مسائل فرهنگی تشکیل‌شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم به کاهش اختیارات شورها به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش پیش رو مدیریت شهری اشاره کرد و اظهار داشت: به هر میزان اختیارات شورها به‌عنوان یک پارلمان محلی افزایش پیدا کند به ارتقاء جایگاه مجلس شورای اسلامی کمک کرده و هر چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مسئولیت‌های محلی خود فاصله بگیرند به سمت قانون‌گذاری و نظارت پیش خواهند رفت.

جلالی شفاف‌سازی در عملکرد شورا و شهرداری‌ها را نیز به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اعضای شورا شهر عنوان و تصریح کرد: تا امروز اقداماتی درزمینه شفاف‌سازی مالی و حاکم شدن انضباط مالی در شهرداری و همچنین ارائه مصوبات شورا به مردم انجام داده‌ایم اما سیستم مالی نقدی شهرداری‌ها خلأ ای در این شفاف‌سازی ایجاد کرده و باید برای رفع آن سیستم مالی از نقدی به سیستم تعهدی تغییر کند.

وی سپس اجرای هر نوع پروژه و اقدامی در سطح شهر را عامل ارتقاء فرهنگی شهر دانست و ابراز کرد: رابطه مستقیمی بین فعالیت‌های عمرانی و ارائه خدمات با مسائل فرهنگی و اجتماعی داشته که نباید آن را نادیده بگیریم، امروز سیستم حمل‌ونقل عمومی مناسب و ترافیک کمتر، عامل کاهش دغدغه‌های مردم شده و افزایش فرهنگ عمومی را به همراه دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: توسعه فضای تفریحی و امکان ورزشی و فرهنگی و همچنین توسعه فضای سبز به افزایش نشاط اجتماعی و فرهنگی کمک کرده و شاهد آرامش بیشتر مردم خواهیم بود و لذا باید بدانیم افزایش خدمات و توسعه شهر ارتباط مستقیمی بافرهنگ دارد.

جلالی در پایان به اقدامات شهرداری در زمان شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و افزود: اقدامات شهرداری بسیار قابل‌توجه بوده و درزمینه ضدعفونی و گندزدایی فضاهای عمومی کار بزرگی انجام‌شده و عدم افزایش تعرفه عوارض، توقف حمل‌ونقل عمومی، مسدود شدن پارکینگ‌ها و بخشودگی اجاره‌بها اماکن طرف قرارداد شهرداری‌ها باوجود خسارت‌های مالی با جدیت انجام شد.

وی حمایت‌های دولت از شهرداری‌ها را لازم و ضروری دانست و بیان کرد: یکی از راه‌های حمایت از شهرداری‌ها توسط دولت تأمین اتوبوس موردنیاز در حمل‌ونقل عمومی بوده و از سرفصل‌هایی که در کمک به ارگان‌ها و دستگاه موردتوجه قرار می‌دهد شهرداری‌ها نیز باید برخوردار شوند.