شورای اسلامی شهر قم در دوره پنجم عملکرد موفقی داشته است/ لزوم افزایش حوزه اختیارات شورا
شورای اسلامی شهر قم در دوره پنجم عملکرد موفقی داشته است/ لزوم افزایش حوزه اختیارات شورا
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید محمد آتش زر عضو شورای اسلامی شهر قم عملکرد شورای پنجم را  موفق ارزیابی کرد و گفت:علیرغم تحریم‌های ظالمانه‌ آمریکا و با مشکلات اقتصادی کشور در اوج این مشکلات شهرداری قم توانسته است طرح های عمرانی خود را پیش ببرد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر قم، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید محمد آتش زر عضو شورای اسلامی شهر قم طی گفت‌وگویی، ضمن تبریک فرارسیدن روز نهم اردیبهشت سالگرد تأسیس شوراها در سال ۹۹، اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا در کشور نشان داد شوراها می‌توانند نقش بسیار مؤثری در مبارزه همه‌جانبه با این قضایا داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه اکثر اعضای شورا برای نخستین بار در ایام نوروز تعطیل نبودند، تصریح کرد: دفن فوتی‌ها، ضدعفونی کردن شهر، کمک‌رسانی به بیمارستان‌ها و کمک‌رسانی به مردم سبب شده بود که اعضای شورای شهر قم حتی در نوروز امسال مشغول فعالیت باشند.

وی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر قم در جریان بیماری کرونا، قبل از اینکه کسی به آن‌ها بگوید جلسه برگزار و دست شهردار را در مسائل مربوط به مبارزه کرونا باز گذاشت، انجام این امور نشان می‌دهد که شوراها به‌راحتی می‌توانند در موضوعات بحرانی واردشده و مسائل را جلو ببرند.

آتش زر در ادامه وظایف شورای شهر را مورداشاره قرار داد و گفت: با وجود گذشت پنج دوره از زمان تشکیل شورای شهر، هنوز بحث است که شوراها ناظر بوده و این نظارت را باید چگونه اعمال کنند؟

عضو شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: الآن شورا بدون سیاست‌گذاری، تصویب عوارض، بدون تعیین قیمت‌ها و بدون تعریف ضوابط نمی‌تواند اعمال نظارت کند. اینکه شهرداری بودجه‌ای را بنویسد و ما بر آن نظارت کنیم کاری از پیش نمی‌برد و زمانی نظارت معنا پیدا می‌کند که بتوانیم سیاست‌گذاری کرده و بر اساس سیاست‌گذاری نظارت کرده و پیگیر باشیم که بودجه شهرداری و طرح‌های عمرانی شهرداری بر اساس این سیاست‌گذاری شکل بگیرد.

وی در ادامه با تأکید بر متوازن کردن توسعه شهر گفت: در همین رابطه ما به دنبال اتصال بلوار جمهوری اسلامی به بلوار امام علی(ع) هستیم، اگر این کار انجام شود ارزش‌افزوده املاک بالا رفته و انگیزه سرمایه گذاری در منطقه بالا می رود، و با کارهای عمرانی اساسی، سطح زندگی مردمی که در آن منطقه زندگی می‌کنند را بالا ببریم؛ درواقع انجام این کار سیاست شورا بوده و اگر شورا نتواند این سیاست را اعمال کند به چه دردی می‌خورد.

آتش زر اضافه کرد: برخی می‌گویند شورا صرفاً ناظر است درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته مدیریت واحد شهری شکل‌گرفته و کارها با سیاست‌گذاری شورا و زیر نظر شورا در حال اتفاق افتادن است.

عضو شورای اسلامی شهر قم اذعان کرد: ما انتظار مساعدت از مجلس شورای اسلامی داریم اما متأسفانه نمایندگان محترم مجلس بعضاً چون شوراها را رقیب انتخاباتی خود می‌دانند از شورا حمایت نمی‌کنند، در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل شوراها این است که دولت و مراکز قانون‌گذاری نگاه مثبتی به شوراها ندارند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه شوراها با وجود تأکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری پیرامون انجام کار شورایی به دنبال اثبات مشروعیت خود هستند، تصریح کرد: در سالگرد شوراها قرار داریم اما متأسفانه هنوز وقتی در مجلس لایحه ارزش‌افزوده تصویب نهایی می‌شود، بدیهی‌ترین وظیفه‌ شوراها که حق تعیین عوارض است را دولت  با تدوین لایحه و لابی با نمایندگان مجلس از شوراها می‌گیرد. درحالی‌که مصوبه مجلس این است که مبدأ و ماخذ  میزان عوارض مصوب شوراها را باید وزیر کشور تعیین کند و دیگر چه نیازی به شورا است.

آتش زر با بیان انجام بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی از سوی شورا و شهرداری گفت: با مقایسه قم ۲۰ سال قبل از وجود شورا و ۲۰ سال بعدازآن  مشاهده می‌شود که عمران شهری در آن سال‌ها در سطح بسیار پایینی بود اما بعد از ایجاد شورای شهر عمران شهری شهرها یک حرکت جهشی پیدا کرد؛ درواقع اگر شوراها نبودند و انتخاب شهرداران مجرب توسط آنها اتفاق نمی افتاد تحولات عمرانی شهری شکل نمی گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر قم در خصوص عملکرد شورای دوره  پنجم گفت: یکی از موفقیت‌های این  شورا تثبیت مدیریت و نگه‌داشتن شهردار بود که کار بسیار عاقلانه‌ای بود؛ علیرغم ایراداتی که بعضاً به نحوه گردش امور به شهرداری هست.

آتش زر اذعان کرد: در این دوره هم تلاش شده که بین نمایندگان مجلس، دولت و شورا هماهنگی ایجاد شود و ارتباط مناسبی با نمایندگان مجلس، دولت، فرمانداری و استانداری داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم و رئیس شورای اسلامی استان قم در پایان تاکید کرد: امیدوارم با عمل صادقانه به وظایف خود و هماهنگی بیشتر با مسئولین استانی بتوانیم در خدمت رسانی به مردم شریف استان قم موفقیت بیشتری داشته باشیم.