انتخاب شهردار اصلی‌ترین وظیفه شوراها/بررسی تمام مناسبات مالی شهرداری در شورا
انتخاب شهردار اصلی‌ترین وظیفه شوراها/بررسی تمام مناسبات مالی شهرداری در شورا
اخوان تصویب رخدادهای مالی، سرمایه‌گذاری، اقتصادی و معاملاتی شهرداری را وظیفه شورا دانست و اظهار داشت: اصلی‌ترین وظیفه شورها انتخاب شهردار بوده که بعد از انتخاب شهردار باید بودجه مناسب با شرایط شهر را تصویب کرده و نظارت بر تحقق بودجه و اصلاحیه و متمم بودجه را انجام دهد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر قم، مجید اخوان به مناسبت سالروز تأسیس شوراهای اسلامی شهر ضمن تاکید بر جایگاه والای شوراها در قانون اساسی به لزوم تبیین وظایف شورها اشاره کرد و  اظهار داشت: وظایف شورای اسلامی شهر را در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت باید موردتوجه قرارداد و ماده ۷۱ قانون شوراها نیز در بیش از ۴۰ بند وظایف شورای اسلامی شهر را تبیین کرده است که وظایف شورا مبتنی بر دو بخش قانون گذاری و نظارت می باشد و شورا شانیت اجرایی ندارد.

وی تصویب رخدادهای مالی، سرمایه‌گذاری، اقتصادی و معاملاتی شهرداری را وظیفه شورا دانست و افزود: اصلی‌ترین وظیفه شورها انتخاب شهردار بوده که بعد از انتخاب شهردار باید بودجه مناسب با شرایط شهر را تصویب کرده و نظارت بر تحقق بودجه و اصلاحیه و متمم بودجه را انجام دهد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم ادامه داد: در کمیسیون برنامه  بودجه شورای اسلامی تمام مناسبات مالی شهرداری بررسی‌شده و قبل از شروع  سال مالی بودجه شهرداری در بخش درآمدها به‌صورت لایحه موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی درامدهای شهرداری و  وظایف کمیسیون برنامه‌وبودجه را تشریح و تصریح کرد: درآمدهای شهرداری در دو بخش درامدهای عوارض ساختمانی مانند صدور پروانه، مازاد تراکم، عوارض مشاعی اعمال ماده ۱۰۱، تغییر کاربری و اعمال جرائم ماده ۱۰۰، عوارض شغلی اصناف و مشاغل که در دفترچه تعرفه عوارض تشریح شده، بررسی می‌شود.

اخوان ادامه داد: بخش دوم درآمدها از دولت دریافت می‌شود و یک درامد  قانونی به‌عنوان مالیات ارزش‌افزوده که به‌صورت مستمر بر اساس ۹ درصدی که سازمان امور مالیاتی از مصرف دریافت می‌کند، درصدی به شهرداری‌ها اختصاص داده می‌شود که در شهرداری قم بیش از ۶۰ میلیارد تومان بالغ می شود.

وی بخش بعدی درامدها را درامدهای ناشی از سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: معمولاً در قراردادهای مشارکت در سرمایه‌گذاری زمین از طرف شهرداری تأمین‌شده و هزینه ساخت‌وساز را سرمایه‌گذار پرداخت کرده و با نسبت ۴۰ بر ۶۰ محصول کار بین سرمایه‌گذار و شهرداری تقسیم می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم به بخش بعدی درآمدها اشاره کرد و گفت: بودجه و اعتبارات ملی و استانی بخش دیگری از درامدهای شهرداری‌ها را تشکیل داده که از دولت دریافت شده و نیز اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی و نهایتاً درامدهای غیرنقدی و فروش املاک و اموال شهرداری‌ها در قالب زمین‌های ماده ۱۰۱ و تأمین املاک معوض شامل آن می‌شود.

وی درامدهای شهرداری قم را در سال ۹۹ عددی بالغ‌بر سه هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد:  مصارف بودجه نیز به دو بخش جاری و عمرانی تقسیم‌شده و هزینه‌های جاری شامل هزینه‌های پرسنلی، اداری، هزینه‌های سرمایه‌ای و انتقالی بوده که هزینه‌های نگهداری شهر مانند رفت‌وروب  و جمع‌آوری زباله، نگهداری فضای سبز، آتش‌نشانی و جلوگیری از تخلفات شهری نیز در هزینه‌های جاری منعکس می‌شود.

اخوان ادامه داد: هزینه‌های جاری شهرداری عددی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و مابقی هزینه‌ها در پرداخت دیون و اجرای پروژه‌های عمرانی بوده و در بودجه سال ۹۹ بیش از ۸۰۰ ردیف بودجه برای مسائل عمرانی در مناطق مرکز لحاظ شده که بیش از دو هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

وی مصارف بودجه بخش عمرانی را بیان کرد و گفت: بودجه عمرانی در پروژه‌های معماری و شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی و به‌صورت تفکیک‌شده در همه مناطق هزینه شده و شورای اسلامی شهر هر چهار ماه یک‌بار بر چگونگی هزینه‌ها نظارت می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم  ساختار شهرداری را نیز موردبررسی قرارداد و تصریح کرد: ۱۴ سازمان زیرمجموعه شهرداری در حال فعالیت بوده که بیشترین بودجه به  سازمان عمران و نوسازی به‌عنوان بازوی اجرایی شهرداری اختصاص داده می‌شود.

وی یکی دیگر از وظایف کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر را بازنگری در تعرفه عوارض دانست و خاطرنشان کرد: این بازنگری به‌صورت سالانه انجام می‌شود، تعرفه عوارض ساختمان بیشترین دغدغه مردم بوده که با توجه به شیوع بیماری کرونا افزایش سال ۱۳۹۹نسبت به ۱۳۹۸ ، ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش و تا نیمه اردیبهشت تمدید گردید و احتمالا تا نیمه خرداد ماه نیز تمدید خواهد شد، تا مقطع زمانی فوق الذکر عوارض بر اساس سال ۱۳۹۸ محاسبه می گردد.

اخوان از پیگیری تمدید پرداخت عوارض مشاغل و اصناف نیز تا پایان خرداد خبر داد و بیان کرد: در سال ۹۹ تغییراتی در جرائم ماده ۱۰۰ داشته و سخت‌گیرانه نسبت به این تخلفات اعمال قانون خواهیم کرد تا سیما و منظر شهری در قم بیش از این آسیب‌ندیده و نگاه شورا و شهرداری در افزایش این تخلفات ( طبقه اضافه، پیش آمدگی و افزایش سطح اشغال و حذف حیاط و فضای سبز ) نگاهی بازدارنده بوده است.

وی برنامه پنج‌ساله و چشم‌انداز ۲۰ ساله شهرداری را نیز موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: بودجه یک‌ساله بر اساس برنامه پنج‌ساله و برنامه پنج‌ساله برشی از چشم‌انداز۲۰ ساله است که در قالب ۱۱ هدف و راهبردها و سیاست های ذیل آن ها دنبال می‌شود و شورا بر آن نظارت کامل دارد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز برنامه‌ها در بلوار پیامبر اعظم (ص) با افزایش سرانه‌های گردشگری مانند هتل، اماکن فرهنگی دنبال شده و افزایش مشارکت مردمی به‌عنوان کلید توسعه شهر موردتوجه قرار می‌گیرد.

اخوان با اشاره به رسیدگی به درخواست های مردمی در کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهرمقدس قم اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه سالانه بیش از ۱۵۰۰ درخواست مردمی را رسیدگی و تعیین تکلیف می کند و شفافیت و تثبیت انظباط مالی در شهرداری و سازمان های تحت پوشش از ماموریت های دیگر کمیسیون برنامه و بودجه می باشد که در قالب بودجه و مباحث نظارتی از سوی شورا تعقیب و رصد می گردد.