تهران سه دستگاه زباله‌سوز دارد/ دستگاه زباله‌سوز اهدایی چین به قم منتقل می‌شود
تهران سه دستگاه زباله‌سوز دارد/ دستگاه زباله‌سوز اهدایی چین به قم منتقل می‌شود
امراللهی عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه تهران سه دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی دارد گفت: در میان کلان‌شهرهای کشور تنها شهری که دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی ندارد و از جنبه زیست محیطی ضرورت داشت این دستگاه به آن منتقل شود، قم بود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، اواخر فروردین سال جاری خبری مبنی بر اهدای دستگاه زباله‌سوز دولت چین به جمهوری اسلامی ایران منتشر شد که با توجه به نیاز استان قم و پیگیری های انجام شده قرار شد این دستگاه به قم اهدا شود.

سقائیان نژاد شهردار قم با اشاره به انجام نامه‌نگاری و تماس‌های مکرر با سفیر ایران در چین در این خصوص بیان کرد: علی رغم وضعیت و شرایط فعلی، هماهنگی در بین مسئولان شکل گرفته و نتیجه حاصله این است. که بحمدالله این مهم محقق شده و نماینده‌ای از سوی شهرداری قم جهت انجام امور اداری و گمرکی به مبادی ذی‌ربط معرفی شده است و در صورتی که شرایط طبق برنامه‎ریزی ما پیش برود در ماه اردیبهشت سال جاری دستگاه به مردم خوب قم تقدیم خواهد شد.

قم دستگاه زباله سوز ندارد

وی با تأکید بر تلاش‌ها و رایزنی‌های ویژه‌ای که از سوی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی دکتر لاریجانی در خصوص اختصاص این دستگاه به قم انجام شد، گفت: همراهی جناب آقای امیرآبادی، استاندار محترم و رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم نیز در این خصوص شایسته تقدیر است.

یک ماه از این خبر گذشته بود که زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران ز ارسال دستگاه زباله سوز چینی به قم انتقاد کرد و گفت: زباله سوز چینی هدیه چین به مردم تهران بوده و اجازه نمی‌دهیم این هدیه به قم ارسال شود.

عضو شورای شهر تهران به لابی‌های لاریجانی انتقاد کرده و گفت: رئیس مجلس نماینده مردم قم است، باید نگاه ملی داشته باشد، اما به دنبال این است که هدیه پایتخت به قم ارسال شود.

پای دستگاه زباله سوز و کشمکش ها در فضای مجازی نیز بین مردم بازتاب زیادی داشت

در این زمینه روح الله امراللهی عضو شورای اسلامی شهر قم در این خصوص دز گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: دستگاه زباله سوز هدیه چین به جمهوری اسلامی ایران است نه صرفاً تهران؛ قاعدتاً هر شهری در برداشت خودش دنبال رایزنی بودند تا این دستگاه به شهر آن‌ها منتقل شود.

وی افزود: در میان کلان شهرهای کشور تنها شهری که دستگاه زباله سوز بیمارستانی ندارد و از جنبه زیست محیطی ضرورت داشت این دستگاه به آن منتقل شود قم بود.

امراللهی خاطرنشان کرد: وقتی پیشنهاد اختصاص این دستگاه زباله سوز به قم توسط شهردار قم به وزارت کشور و سازمان شهرداری ها مطرح شد مورد پذیرش قرار گرفت زیرا دستگاه زباله سوز باید به شهری تعلق بگیرد که این دستگاه را ندارد.

اظهارات عضو شورای شهر تهران شبیه حب و بغض شخصی بود

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: با توجه به اینکه قم دستگاه زباله سوز نداشت اگر یک مشکل زیست محیطی رخ دهد و یا یک بیماری اپیدمی شود به علت اینکه قم مرکز کشور و شاه راه مواصلاتی ۱۷ استان است می توانست مشکل ساز شود.

وی ادامه داد: در سطح ملی تصمیم گرفته شد به دلایل شرایط و مصلحت ملی و اینکه شرایط قم استراتژیک است این دستگاه زباله سوز به قم منتقل شود اما متأسفانه یکی از اعضای شورای شهر تهران با وجود اینکه تهران ۳ دستگاه زباله سوز بیمارستانی دارد و پوشش لازم را ارائه می دهد مسائلی را مطرح کرد که درست نبود.

امراللهی بیان کرد: تصمیم مقامات ملی برای اهدای این دستگاه زباله سوز به قم تصمیم درست و منطقی بود زیرا قم حتی یک دستگاه زباله سوز هم ندارد و بالای ۲۰ میلیون زائر سالانه وارد قم می شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: دستگاه زباله سوز اهدایی چین به قم خواهد آمد و بحث های حاشیه ای جایی ندارد و عضو شورای شهر تهران بی جهت به آن دامن زده است و بیشتر شبیه یک حب و بغض فردی است این دستگاه زباله سوز برای قم پیش بینی شده است و اگر به قم نیایید قاعدتاً دولت باید خودش اعتباری برای خرید یک دستگاه به شهر مقدس قم اختصاص دهد.