محلات نوبنیاد شهری در چالش هویت / نقش‌آفرینی جشنواره «شهر ما» در تربیت شهروندی
محلات نوبنیاد شهری در چالش هویت / نقش‌آفرینی جشنواره «شهر ما» در تربیت شهروندی
امرالهی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای شهر ما، خاطرنشان کرد: سرعت گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دنیا به‌اندازه‌ای بوده که جای آموزش را در زندگی امروز گرفته است.

به گزارش روابط عمومی شورای شهرقم، روح‌الله امراللهی با اشاره به تأثیر مسائل فرهنگی شهر قم، اظهار داشت: فرهنگ قم دارای فرهنگ هویتی و معنایی تاریخی بوده و زمانی که به سابقه آیین‌های سنتی شهر رجوع می‌کنیم، تعلق‌خاطر خاصی از شهروندان را شاهد هستیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم پدیده‌های نوبنیاد و اجتماعی عصر جدید را نیز موردبررسی قرارداد و تصریح کرد: در یک دهه گذشته با سرعت بسیار زیادی شاهد پیشرفت شهر قم در حوزه شهری و تغییر سبک زندگی مردم هستیم.

امراللهی تغییر مکان مردم را از خانه‌های ویلایی به مجتمع‌های مسکونی یادآور شد و گفت: فرهنگ آپارتمان‌نشینی به‌عنوان پدیده‌ای نوبنیاد تغییرات فرهنگی بسیاری را ایجاد کرده و چالش‌های زیادی را در بین مردم در حوزه فرهنگ به وجود آورده است.

وی ایجاد تضادهای فرهنگی و بروز اتفاقات اجتماعی مانند حضور گسترده مردم در بوستان‌ها را یکی از نتایج تغییر سبک زندگی مردم عنوان و مطرح کرد: این مشکل نشان‌دهنده مشکلات معماری آپارتمان‌های ما و تضاد آن بافرهنگ قالب در جامعه است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: شکل طراحی آپارتمان‌ها به‌گونه‌ای است که همه نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان را در خانه مرتفع نکرده و به‌صورت گسترده‌ای باعث ایجاد اتفاقات اجتماعی در شهر شده و شهروندان زمان زیادی را در فضاهای شهری سپری می‌کند.

امراللهی نبود عناصر مرکز محله‌ای را در مناطق نوساز یادآور شد و مطرح کرد: متأسفانه امروز در مجتمع‌های مسکونی و محله‌ها نوبنیاد هویت و عناصر مرکز محله وجود نداشته و همبستگی و همراهی محله‌ای ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: تشکیل نشدن هویت و عناصر مرکز محله‌ای می‌تواند بحران‌های اجتماعی زیادی را در شهر ایجاد کرده و باعث فرسودگی جامعه شده و باید این موضوع با یک برنامه بازآفرینی شهری مدیریت کرده تا تعلق اجتماعی را در این مراکز پررنگ شده و ایجاد شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای شهر ما، خاطرنشان کرد: سرعت گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دنیا به‌اندازه‌ای بوده که جای آموزش را در زندگی امروز گرفته است.

امراللهی حضور کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی یکی از آفت‌های عصر جدید معرفی کرد و افزود: در چند دهه گذشته کودکان و نوجوانان بیش از ۷۰ درصد زمان خود را در فضاهای آموزشی سپری می‌کردند که امروز این اتفاق رقم نمی‌خورد.

وی فرهنگ تولیدشده توسط فضای مجازی و رسانه‌ها را پیروز میدان فرهنگی ایجادشده توسط سیستم آموزشی کشور دانست و مطرح کرد: باید به تولیدات رسانه‌ای که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش بوده توجه بیشتری شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم فضای رسانه‌ها را فضایی کاملی برای آموزش کودکان و نوجوانان نداست و خاطرنشان کرد: برای از بین بردن ضعف‌های فرهنگی باید رسانه‌ها را مدیریت کرده و نقش آن‌ها را پررنگ کرده و اطلاعات موردنیاز جوانان را با فضای فرهنگی هماهنگ کنیم تا در سایه این اقدامات شهروندان شایسته‌ای برای دنیای امروز تربیت شوند.