مردم انگیزه‌ای برای نوسازی بافت فرسوده ندارند
مردم انگیزه‌ای برای نوسازی بافت فرسوده ندارند
قراچورلو گفت: باید راهکاری ایجاد کرد تا منطقه به سمت برخورداری پیش رود و در پروژه‌ها این روند در طول سال تعریف و در بودجه نیز توسعه مناطق لحاظ شود و مدیریت شهری به سمت اقداماتی ساختاری و زیربنایی رو ببرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، زین‌العابدین قراچورلو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم ، با اشاره به ضرورت رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار شهر اظهار داشت: وسعت زیاد منطقه دو و تراکم جمعیت بالا در آن، سبب تقسیم‌بندی و شکل‌گیری منطقه ۶ در قم شد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم افزود: منطقه دو با جمعیت حدود ۲۱۰ هزار نفر و منطقه شش با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر از یکدیگر مجزا شدند و به‌نوعی با مدیریت فعلی به مشکلات این دو منطقه جداگانه رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خدمات‌رسانی در حد مقبولی در این دو منطقه ارائه می‌شود، تصریح کرد: به‌‌طورکلی منطقه شش قم در بافت فرسوده شهر قرار دارد و ساختمان‌های قدیمی با کوچه‌های باریک و طولانی، مشکلات زیادی در جهت تردد خودرو به وجود آورده و دسترسی ساکنین به سختی ممکن است و در این منطقه نیازمند احداث پارکینگ هستیم.

قراچورلو ابراز کرد: به دلیل بافت فرسوده و ساخت‌‌وسازهای سنتی، فضاهای خدماتی بسیار محدود و از نظر فضای سبز و ورزشی نیازمند خدمات ویژه بوده و توسعه مجموعه‌های تفریحی و خدماتی در این منطقه، مستلزم تلاش شهرداری است.

مردم انگیزه‌ای برای نوسازی بافت فرسوده ندارند

وی با تأکید بر اینکه با توجه به بافت قدیمی، رغبت برای نوسازی کم است و طرح تفضیلی شهر به‌گونه‌ای بوده که برای نوسازی کردن بافت فرسوده، انگیزه‌ای در شهروندان وجود ندارد عنوان کرد: باید راهکاری ایجاد کرد تا منطقه به سمت برخورداری پیش رود و در پروژه‌ها این روند در طول سال تعریف و در بودجه نیز توسعه مناطق لحاظ شود و مدیریت شهری به سمت اقداماتی ساختاری و زیربنایی رو ببرد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم افزود: البته طرح‌های توسعه‌ای در مناطق نیازمند هزینه زیادی است و با توجه به خشکسالی مالی مشکلات فراوانی وجود دارد و باید با توجه به وضعیت درآمد منطقه، مساعدت‌هایی اتفاق بیفتد و مدیریت شهری به مناطق کم برخوردار توجه کند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع باید سهم بیشتری به این مناطق اختصاص یابد و مردم در این مناطق به توسعه و رشد خوبی به لحاظ عمرانی دست یابند و خدمات شهرداری را به‌خوبی دریافت کنند.

قراچورلو همچنین در مورد منطقه دو یادآور شد: بودجه این منطقه ۶۴ میلیارد تومان است و بر اساس آن تعدادی پروژه تعریف‌شده که بعضی از پروژه‌ها شاخص بوده و نیازمند تملک است که کاری سخت و هزینه‌بر به شمار می‌رود.

اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان امینی بیات

وی با اشاره به اینکه در منطقه دو تملکاتی در اجرای پروژه غیرهمسطح میدان امینی بیات داریم اضافه کرد: تملکاتی نیز در ۲۴ متری آیت‌الله کاشانی وجود داشته که باید برای رفع این موانع و تسریع در امور تملک، شهرداری ورود پیدا کند.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم بیان کرد: اگر پروژه‌ها به اتمام برسد خدمات بهتری به شهروندان ارائه می‌شود، به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، تحولات خوبی در پیش است و بسیاری از مسیرها در جهت کاهش تصادفات اصلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه شهروندان باید به شهرداری کمک کنند تا پرو‌ژه‌ها به نتیجه برسد و از این خدمات استفاده کنند، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در برخی مناطق کمبود فضای سبز است که به دلیل بافت متراکم و قدیمی در این دل آن بافت فضای سبزی احداث نشده است و نیاز شدیدی وجود دارد.

قراچورلو با تأکید بر اینکه در منطقه شش نیز کاستی‌ها و کمبودهایی وجود دارد و هنوز یک مجتمع ورزشی دارای استخر در منطقه فعال نیست و نیاز منطقه را پوشش نداده است، افزود: باید تلاش شود با واگذاری زمین و آوردن سرمایه‌گذار و مشارکت با سایر سازمان‌های متولی اقدامی در این زمینه انجام شود و در بودجه ۹۸ نیز این مسئله دیده‌شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

آشفتگی سیما و منظر در ورودی جعفریه

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم تصریح کرد: موضوع دیگر در مناطق منظر و سیمای شهری است که نیاز به مدیریت دارد، دراین‌باره آشفتگی‌های سیما و منظر ورودی‌های شهر قم به‌ویژه از سمت جعفریه باید ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی مسافران از سمت جعفریه وارد قم می‌شوند منظره‌ای آشفته و نابسامان می‌بینند، اضافه کرد: در جلسه‌ای این موضوع مطرح شد که باید فکری به حال سیما و منظر شهری کنند و متولی امر تلاش کند با فرهنگ‌سازی و هزینه بهینه و تعریف پروژه و اقدامات قانونی به سمتی حرکت کنیم که منظر شهری متحول شود.

قراچورلو گفت: ورودی‌های قم باید منظم و درشان مردم باشد، ورود ولی‌نعمت قم، حضرت فاطمه معصومه(س) از این مسیر بوده و نیازمند کار فرهنگی و دقت بیشتر و اقدامات لازم است.

وی ادامه داد: مساعدت در وضعیت کرونایی اهمیت زیادی دارد، در شهر قم و به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار ساکنانی دارد هستند که در شیوع کرونا دچار خسارات زیادی شدند و نیاز است به این افراد کمک شود.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم بیان کرد: اقشار ضعیفی هستند که با سرمایه اندک کار می‌کنند که دلیل بیماری آن را از دست داده‌اند و یا کار را تعطیل کردند و باید به این قشر ضعیف کمک شود و سازمان‌های مربوطه و نهادها در دولت از آن‌ها حمایت کنند.