زنگ خطر آلودگی هوا در قم/ خودروهای آلاینده اعمال قانون شوند
زنگ خطر آلودگی هوا در قم/ خودروهای آلاینده اعمال قانون شوند
بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم بر چاره اندیشی مدیریت استان در موضوع آلودگی هوا تأکید و اظهار کرد: زنگ خطر آلودگی هوای قم برای مسؤولان به صدا درآمده است و با وجود قانون هوای پاک، متأسفانه همچنان برخی مقاومت‌ها در برابر این قانون دیده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، حسن بختیاری که در نشست امروز شورای اسلامی شهر قم سخن می‌گفت با بیان این که قم در هفته گذشته و در موضوع آلودگی هوا در رتبه نخست و یا دوم کشوری جا داشت، اظهار کرد: مدیریت استان باید در این زمینه و به صورت جامع چاره اندیشی کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: بدیهی است اگر به این مسئله توجه نشود، این موضوع به یک معضل اساسی تبدیل خواهد شد.

بختیاری اضافه کرد: آلودگی هوای قم در سال‌های نه چندان دور جدی گرفته نمی‌شد و البته گاهی فقط ریزگردها سبب این آلودگی بودند، اما امروزه شاهد این هستیم که آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی، آثار مخرّب مضاعفی برای همشهریان و بویژه در فصل سرما و در زمان پدیده وارونگی هوا ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: باید بدانیم بیشتر عوارض آلودگی هوا در بلندمدت خود را نشان می‌دهد و مانند پدیده‌ای مثل بیماری کرونا نیست که فقط در چند روز محدود بروز و ظهور داشته باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر این که افزایش بیماری‌های تنفسی در روزهای اخیر در قم ناشی از همین آلودگی هواست، بیان کرد: خوشبختانه امروز در کشور قانون هوای پاک را در اختیار داریم که جامعیتی نسبی دارد و وظایف بخش‌های مختلف مانند صنایع و حمل و نقل در آن دیده شده است.

بختیاری همچنین گفت: متأسفانه همچنان برخی مقاومت‌ها در برابر این قانون دیده می‌شود.

وی با ضروری خواندن شناسایی منابع تولید آلودگی هوا در قم، اذعان کرد: البته این نکته به آن معنا نیست که منابع آلودگی هوا در قم شناخته شده نباشند، بلکه می‌توان به صورت مشخص از نیروگاه قم به عنوان مهمترین منبع آلودگی هوا به‌ویژه برای منطقه پردیسان نام بُرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: انتظار این است که برنامه‌ریزی لازم برای تقویت سیستم گازرسانی به نیروگاه انجام شود تا مصرف بیشتر سوخت در فصل زمستان و توسط مردم، به ضرورت استفاده از مازوت و مانند آن منجر نشود.

بختیاری منبع دیگر آلودگی هوا را در استان، خودروها دانست که حدود ۴۰ درصد آلودگی کلانشهرها را سبب می شوند.

وی در این باره توضیح داد: البته بخشی از موضوع خودروها به مجموعه مدیریت شهری و برخی تصمیمات کلان بر می‌گردد و بایستی به سمت طرح‌های ترافیکی مانند طرح تردد خودروها به صورت زوج و فرد حرکت کنیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با مهم خواندن مبحث معاینه فنی خودروها، تصریح کرد: نکته دیگر این است که آلوده کردن هوا توسط خودروهای قدیمی و فرسوده، همچنان در قم به عنوان یک تخلّف شناخته نمی‌شود، به بیان دیگر شاهد تردد خودروهای قدیمی و فرسوده و حتی خودروهای سنگین در شهر هستیم که آلودگی واضح دارند، اما إعمال قانون نمی‌شوند.

بختیاری منبع دیگر آلودگی هوای قم را وجود بیش از ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در استان عنوان کرد و گفت: البته مدیریت شهری تلاش‌هایی در موضوع ترددها داشته که وارد کردن اتوبوس‌های جدید به سیستم حمل و نقل عمومی یکی از همین اقدامات است، اما تردیدی نیست که انتظار بیشتری در این زمینه وجود دارد.

وی از مجموعه شهرداری خواست تا با سالم سازی خودروهای بخش موتوری خود، نقش مهم مدیریت شهری را در این موضوع ایفا کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم سپس شهرک‌های صنعتی استان را از دیگر کانون‌های آلودگی هوا خواند و ابراز امیدواری کرد که مجموعه مدیریت استان با توجه به صدا درآمدن زنگ خطر در این موضوع، به قانون هوای پاک به شکل جدی توجه کند.