تنها میراث فرهنگی می‌تواند گره طرح خیابان استادفقیهی را باز کند
تنها میراث فرهنگی می‌تواند گره طرح خیابان استادفقیهی را باز کند
عضو شورای اسلامی شهر قم یکی از محورهای دچار مشکل در طرح تفصیلی را خیالان 16 متری استاد فقیهی حدفاصل بلوار عماریاسر تا خیابان 19 دی دانست و افزود: ما چندبار در جلسه با مسوولان راه و شهرسازی و میراث فرهنگی در خصوص این طرح مسائل را مطرح کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

به گزارش روابط عموی شورای اسلامی شهر مقدس قم، حسن طلایی با اشاره به مشکل مردم در محدوده بافت تاریخی شهر و تغییرات اعمال شده در طرح تفصیلی این محدوده اظهار کرد: متاسفانه طی چندسال اخیر که این محدوده ۳۱۵ هکتاری توسط شورای عالی معماری و شهرسازی بدون نظر مسوولان شهری و استان مصوب شده مشکلات زیادی برای شهر و شهروندان رخ داده است.
وی با اذعان به اینکه بارها پیگیری شده تا این طرح تغییر پیدا کند گفت: فریز کردن یک محدوده مشکل‌ساز بوده در حالی که این امکان بود که به صورت لکه‌ای محدوده‌های تاریخی مشخص شده و فریز شوند.
عضو شورای اسلامی شهر قم یکی از محورهای دچار مشکل در طرح تفصیلی را خیالان ۱۶ متری استاد فقیهی حدفاصل بلوار عماریاسر تا خیابان ۱۹ دی دانست و افزود: ما چندبار در جلسه با مسوولان راه و شهرسازی و میراث فرهنگی در خصوص این طرح مسائل را مطرح کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد.
وی با تاکید بر اینکه ما در شورا و شهرداری پیگیر هستیم محوطه‌هایی که پروانه دادیم با همان طرح تفصیلی قبلی اجرا شوند افزود: مذاکرات زیادی با میراث فرهنگی داشتیم تا حداقل بتوانیم مشکل افرادی که ساخت و ساز کردند یا پروانه ساخت دارند حل کنیم اما به سرانجام مطلوبی نرسیده است.
طلایی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی این محدوده و این خیابان تغییر طرح تفصیلی است که با مصوبه کمیسیون ماده پنج و میراث فرهنگی صورت گرفته است گفت: این تغییرات در پی تعیین محدوده تاریخی شهر قم بوده است.
وی بیان کرد: مشکل اصلی ما بافت تاریخی است و پیگیر بودیم بافت لکه‌ای شود و میراث فرهنگی و مسوولان امر زیر بار نرفتند و البته در کمیته فنی قرار شده ۶۰ هکتار از این محدوده کاهش یابد که هنوز عملیاتی نشده است؛ به طور کلی میراث فرهنگی باید گره خیابان استاد فقیهی و طرح‌هایی از این دست در محدوده تاریخی را باز کند.