لزوم تدوین طرح جامع حفاظت از اماکن تاریخی قم
لزوم تدوین طرح جامع حفاظت از اماکن تاریخی قم
جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم تدوین طرح مطالعاتی حفاظت از اماکن تاریخی قم گفت: آنچه امروز در بافت تاریخی قم انجام‌شده در راستای حفظ و حراست از هویت و پیشینه تاریخی قم و ماندگاری آن برای نسل‌های آینده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، عبدالله جلالی امروز در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی قم اظهار داشت: تاریخ، فرهنگ و موقعیت جغرافیایی قم و قدمت هشت‌هزارساله آن در متون تاریخی بیانگر این است که قم شهری با فرهنگ غنی، کهن، دینی و تاریخی است.

وی با قدردانی از تلاش‌های مدیریت شهری قم و با بیان اینکه دکتر سقائیان نژاد به‌عنوان شهردار این کلان‌شهر مردی پرکار و پرتلاش بوده است، افزود: آنچه امروز در بافت تاریخی قم انجام‌شده در راستای حفظ و حراست از هویت و پیشینه تاریخی قم و ماندگاری آن برای نسل‌های آینده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه حفظ فرهنگ گذشته تکلیف همگانی است، ابراز کرد: گرچه در قم نگین‌هایی بنام حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران داریم، اما اماکن تاریخی فراوانی وجود دارد که به‌خوبی معرفی نشده و باید نسبت به معرفی آن اهتمام ویژه داشت.

جلالی با تأکید بر اینکه حفظ، بهسازی و نوسازی بافت تاریخی یک اصل است و باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: شناسایی و معرفی این مکان‌ها نیازمند توجه بیشتر مسئولان متولی است.

وی به اجرای طرح‌های کف سازی در بازارهای کهنه، نو و گذرهای مختلف فرهنگی و تاریخی قم اشاره کرد و گفت: ایمن‌سازی، بازسازی جداره‌ها و سقف بازار کهنه و نو نیازمند اقدام جدی است که امیدواریم موردتوجه مسئولان میراث فرهنگی و مدیران شهری قرار گیرد، البته منابع در اختیار میراث فرهنگی پاسخگوی این‌همه اماکن تاریخی نیست که نیاز به بهره‌گیری از اعتبارات ملی برای حفظ و بهسازی این اماکن هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تهیه طرح جامع حفاظت از اماکن تاریخی شهر شد و ادامه داد: با این طرح مطالعاتی می‌توان در جهت احیاء، سیاست‌گذاری و ظرفیت‌سازی بافت تاریخی برنامه‌ریزی کرد.

جلالی همچنین با تأکید بر اینکه وضعیت طرح و پهنه ۳۱۵ هکتاری تعیین تکلیف شود، افزود: همه بر اصل حفاظت از اماکن تاریخی اتفاق‌نظر داریم و باید برای حفظ آن سیاست‌گذاری لازم صورت گیرد.