معماری ایرانی اسلامی نمایانگر پیشینه فکری و فرهنگی یک ملت است
معماری ایرانی اسلامی نمایانگر پیشینه فکری و فرهنگی یک ملت است
مهندس امرالهی با بیان اینکه ما وارث یک فرهنگ ایرانی و اسلامی در معماری هستیم گفت: این فرهنگ قرن‌ها قدمت داشته و وطیفه ما نیز مراقبت و انتقال به نسل بعدی است، فلات ایران منطقه‌ای است که هزاران سال فرهنگ و تفکر معماری آن را ساخته و وظیفه ما نیز پاسداشت آن و انتقال این محیط مطلوب برای آیندگان است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، روح الله امرالهی در مراسم اختتامیه سومین جشنواره نمای مطلوب که با رویکرد نماهای موجود شهری برگزار شد، با قدردانی از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم، جهاد دانشگاهی و هیئت داوران در برگزاری این جشنواره اظهار داشت: بررسی آثار این جشنواره در دو بخش انجام شد که یکی نمای مسکن مطلوب و دیگر بناهای تاریخی بود.

وی گفت: پس از دو مرحله داوری هیچ کدام از آثار حائز رتبه نداشتند و از نظر محتوا و عکاسی آثار شایسته تقدیر شدند، هرچند این موضوع برای شرکت کنندگان جالب توجه نبود اما انتظار داشتیم با حساسیت بیشتری ارسال آثار دنبال شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم بیان به اهمیت پرداختن به بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: حساسیت داشتن روی این موضوع به این دلیل است که این بناها نماینده تفکر گذشتگان بوده و حاصل چند هزار سال اندیشه است.

امرالهی به موضوع نمای آشفته بصری سومین جشنواره نمای مطلوب شهری اشاره کرد و گفت: مجموعه مدیریت شهری با تنوع فضایی و نما مخالف ندارد اما انتظار است نمای ساختمان در یک خیابان وحدت رویه داشته باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم همچنین در سخنان خود به اهمیت معماری ایرانی اسلامی پرداخت گفت: هشدارهایی در فضای معماری شهری است اگر با حساسیت برخورد نکنیم اتفاقاتی رخ می‌دهد که شایسه شهر قم نیست.

وی با بیان اینکه هر پدیده در شهر، اندیشه شهروندان آن است گفت: پدیده شهری پدیده دوسویه، نیرودهنده و مولود یک اندیشه است که در افکار تاثیرگذار هستند.

امراللهی به پدیده نصب تندیس در برخی نماهای شهری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع در قم اتفاق نیفتاده است اما با کمی فاصله گرفتن از شهر شاهد روی دادن این اتفاق در برخی از معماری‌ها هستیم که اینها ایرانی نیست و با فرهنگ ما مطابقت ندارد.

وی با بیان اینکه ما وارث یک فرهنگ ایرانی و اسلامی در معماری هستیم گفت: این فرهنگ قرن‌ها قدمت داشته و وطیفه ما نیز مراقبت و انتقال به نسل بعدی است.

امرالهی خاطرنشان کرد: فلات ایران منطقه‌ای است که هزاران سال فرهنگ و تفکر معماری آن را ساخته و وظیفه ما نیز پاسداشت آن و انتقال این محیط مطلوب برای آیندگان است.