حفظ سلامت و ایمنی شهروندان مهم‌تر از محدودیت‌های بودجه‌ای است
حفظ سلامت و ایمنی شهروندان مهم‌تر از محدودیت‌های بودجه‌ای است
نیازمند با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات آتش‌نشانی و محدودیت منابع مالی شهرداری قم، اظهار داشت: در مرکز شهر قم با بيش از 50 پاساژ تنها يك ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد و اگر در این مکان‌ها آتش‌سوزی مهیبی رخ دهد، فاجعه‌ای مانند ساختمان پلاسکو را رقم خواهد زد و می بایست مدیریت استان یاری گر خادمان شهری در این حوزه باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، نرجس نیازمند عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر قم در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورا ضمن تقدیر از آتش نشانان شهر قم به ارائه گزارشی از بازدیدهای میدانی به مناسبت روز آتش نشان پرداخت و اظهار داشت: از آنجا که نظارت از وظایف اصلی شوراهای شهر است، از همین رو روز آتش نشان فرصتی شد تا از نزدیک به دغدغه ها و مسائل و مشکلات این قشر زحمت کش بپردازیم.
این عضو شورای شهر قم با بیان اینکه طی ۴ روز از همه ایستگاه های آتش نشانی بازدید به عمل آمد افزود: یکی از مهمترین دغدغه ها و مشکلات آتش نشانان مربوط به امکانات و تجهیزات آتش نشانی، است.اگرچع در سال‌های اخیر آتش‌نشانی قم از لحاظ تجهیزات به نسبت قبل پیشرفت چشمگیری داشته است اما همچنان آتش‌نشانی قم نیازمند تجهیزات به روز است تا در صورت وقوع حادثه جان همشهریان و آتش نشانان در معرض خطر نباشد.
وی با تاکید براینکه به روزرسانی و نوسازی تجهیزات آتش نشانی عملکرد در زمان حادثه و کمک رسانی را سرعت می بخشد تصریح کرد: نردبان آتش نشانی، جرثقیل، لودر، بیل مکانیکی کلاه های ایمنی، افزایش دستگاه تنفسی و دستگاه بی سیم ‌دیجیتال و … مهمترین تجهیزات مورد نیاز است.
نیازمند ادامه داد: به دلیل محدودیت منابع مالی ممکن است تامین تجهیزات آتش نشانی در حد استانداردها میسر نباشد اما عزمی جدی در این زمینه می طلبد چرا که حفظ سلامت و ایمنی شهروندان گرانبهاتر و ارزشمندتر است.
عضو هیئت رئیسه شهر به ساختمان های ناایمن در سطح شهر اشاره کرد و گفت: در مرکز شهر بیش از ۵۰ پاساژ وجود دارد که تنها یک ایستگاه آتش نشانی برای آن وجود دارد و در صورت وقوع آتش سوزی در این مکان ها در کمتر از یک ساعت فاجعه ای جدی رقم می خورد.
وی مشکلات مربوط به ساختمان و جانمایی برخی ایستگاه های آتش نشانی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: برخی ساختمان های آتش نشانی بسیار قدیمی و فرسوده هستند که نیاز به بازسازی و برخی دیگر از مکان های آتش نشانی در مکان مناسب قرار ندارند، همچنین نبود فضای مناسب برای آموزش و تمرینات در تعدادی از ایستگاه ها موجب کاهش آمادگی جسمانی آتش نشانان می شود.
وی در ادامه به انتظارات بحق نیروهای پرسنلی آتش نشانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه معوقات نیروهای آتش نشانی قم از سال ۹۹ پرداخت نشده علاوه براینکه میانگین ساعات اضافه کار نیروهای آتش نشانی ۹۷ ساعت که از همه نیروهای شهرداری کمتر است، از همین رو ضروری است شهرداری رسیدگی به این مساله را در اولویت قرار دهد.
به گفته نیازمند، لازم است ساعت کار نیروهای آتش نشانی مطابق با ساعات اضافه کار سایر نیروهای شهرداری محاسبه و اصلاح شود.
تعریف و اصلاح چارت آتش نشانی و اعمال مدرک تحصیلی نیروهای آتش نشان و تجهیزات و حداقل های امکانات رفاهی زندگی ۲۴ ساعته آتش نشانان در ایستگاه ها از دیگر مسایلی است که این عضو شورای شهر به آن اشاره کرد.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر قم در پایان صحبت های خود عملیات های برون‌شهری آتش‌نشانی را هم یکی از مشکلاتی آتش نشانی قم برشمرد و گفت: بروز حوادثی در شهرک های صنعتی بنا به تصمیمات استان باعث اعزام نیروها و تجهیزات آتش نشانی شهر قم به محل حادثه می شود، این‌ تجهیزات برای اطفای حریق و حوادث شهرک های صنعتی نیست چرا که هر عملیات خساراتی را به این امکانات وارد می کند. براساس آمار آتش نشانی در آخرین حادثه شهرک صنعتی شکوهیه ماشین آتش نشانی و یکی از نیروی آتش نشان آسیب جدی دیدند که تامین و جبران آن نه تنها از سوی استان و شهرک های صنعتی انجام نشد و هزینه ای سرسام آور به شهر تحمیل کرد.
وی با تاکید برلزوم چاره اندیشی جدی برای این موضوع خاطرنشان کرد: کمک آتش نشانی به شهرکهای صنعتی اگرچه اقدامی اخلاقی و انسان دوستانه است اما استان باید برای این مساله ردیف بودجه ای برای جبران‌خسارتهای اتش نشانی در نظر بگیرد.