مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهر قم برای سهولت تردد معلولان و نابینایان
مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهر قم برای سهولت تردد معلولان و نابینایان
مهندس امرالهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، گفت:‌ اکثر خیابان‌های اصلی قم پیاده‌روسازی شده است و در داخل پیاده‌روها هم مسیر ویژه برجسته در نظر گرفته‌شده تا شهروندان نابینا بتوانند از این مسیرها برای تردد آسان‌تر استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، روح‌الله امراللهی با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری برای بهبود تردد نابینایان در سطح شهر اظهار داشت: مدیریت شهری قم مجموعه اقداماتی را طی یک دهه گذشته برای سهولت تردد نابینایان انجام داده است که در طی چهار سال قبل سرعت بیشتری گرفته است؛ یعنی مجموعه مناسب‌سازی‌ها در فضاهای پیاده‌رو، بوستان‌ها، فضاهای عمومی شهر و مجموعه راه‌ها به شکلی پیش‌بینی شود که امکان تردد نابینایان و دیگر معلولان جسمی روان‌تر شود.

وی ادامه داد: اکثر خیابان‌های اصلی قم پیاده‌روسازی شده است و در داخل پیاده‌روها هم مسیر ویژه برجسته در نظر گرفته‌شده تا شهروندان نابینا بتوانند از این مسیرها برای تردد آسان‌تر استفاده کنند.

به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، در حد واسط بین دو پیاده‌رو در محل برخورد و اتصال یک کوچه به یک خیابان هم پیش‌بینی‌شده که سنگ‌فرش و آرام‌سازی می‌شود که هم خودروهایی که می‌خواهند وارد خیابان اصلی شوند و بالعکس سرعت خود را کاهش داده و هم شهروندان معلول و نابینا بتواند از آن فضا به آرامی عبور کنند که با برجسته بودن آن فضا وضعیت برای آنان مشخص باشد.

امراللهی تصریح کرد: انتظار اینکه شهر قم با وسعت ۱۳ هزار هکتار تمام فضاهای آن با این شرایط نامناسب اقتصادی با سرعت تکمیل شود نمی‌توان داشت، اما این روند مناسب‌سازی محیط شهری قم برای تردد نابینایان و معلولان هرساله انجام می‌شود و از خیابان‌های اصلی شهر شروع‌شده و کم‌کم به خیابان‌های فرعی تسری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در فضای شهری به دنبال امنیت و ایمنی افراد پیاده مخصوصاً شهروندان معلول و کم‌توان جسمی هستیم، افزود: شرایط شهر قم دارای کاستی‌های ساختاری است که بیشترین انرژی شورای شهر و شهرداری برای تأمین زیرساخت‌های اولیه شهری است که در این زمینه بعد از چند پروژه بزرگ که هنوز هم مجموعه مدیریت شهری با آن درگیر بوده به اتمام برسد ما باید در حوزه نرم‌افزاری و رفاه محیطی بپردازیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: در مقایسه با دیگر کلان‌شهرهای کشور وضعیت محیط شهری قم برای تردد نابینایان در حد میانگین قرار دارد و هنوز نیاز به کارهای بیشتری است.