روز قم فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های مغفول مانده است/ضرورت ثبت ملی روز قم
روز قم فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های مغفول مانده است/ضرورت ثبت ملی روز قم
نرجس نیازمند عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به گوشه‌ای از ظرفیت‌های بالقوه شهر قم، گفت: ویژگی‌های قم متفاوت از بسیاری از شهرهای دیگر است و روز قم فرصتی بوده تا این ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه همه‌جانبه این شهر معرفی شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، نرجس نیازمند با تأکید بر ظرفیت‌های بالقوه و بر زمین‌مانده قم، اظهار داشت: سالانه ۲۰ میلیون زائر و گردشگر ایرانی و خارجی به این شهر سفر می‌کنند و این در حالی بوده که مدت‌زمان ماندگاری این افراد در قم هم‌اکنون رضایت‌بخش نیست؛ روز قم فرصتی است تا با معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و میراثی قم در کنار ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری به اقتصاد و اشتغال شهر در کنار مباحث فرهنگی و دینی کمک کند.

وی با بیان اینکه در شهر قم افزون بر ۴۰۰ اثر تاریخی در کنار بیش از ۴۵۰ امامزاده مدفون هستند ابراز کرد: هرکدام به‌تنهایی ظرفیت بالایی جهت توسعه بسترهای گردشگری مذهبی و جذب توریست و به‌موازات آن بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری و رشد سرانه‌های رفاهی و اشتغال شهری به وجود آورده‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم ابراز داشت: قم به دلیل وجود حوزه‌های علمیه و حضور بیش از ۳۵ هزار دانشجوی خارجی از حدود ۱۲۰ کشور مختلف دنیا و جایگاه خاص این شهر در تولید تفکر دینی و بازنمایی اندیشه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) و تأثیرگذاری آن در تحولات فرهنگی، سیاسی و گفتمانی در سطح ملی و منطقه‌ای، یک جهان شهر کم‌نظیر است، اما هنوز ظرفیت‌های واقعی آن مورد توجه قرار نگرفته است؛ روز قم فرصتی است تا بخشی از این بسترها را جهت معرفی و توسعه فراهم کند.

وی با اشاره به جایگاه قم در سطح ملی و بین‌المللی تأکید کرد: قم از طرفی پایتخت جهان تشیع است و تمدن نوین اسلامی نیز با مرکزیت این شهر مقدس باید شکل بگیرد و در روایات دینی و آثار تاریخی هم تأکید و توجه ویژه‌ای به این شهر شده است که همه این امور نشان‌دهنده اهمیت خاص این شهر در تحولات آینده کشور و جهان به‌ویژه به دلیل تولید اندیشه دینی و تقابل تمدنی آن با شرق و غرب است.

نیازمند با بیان اینکه در شهر قم از اقوام و زبان‌های مختلف ساکن هستند، تصریح کرد: ایجاد حس تعلق‌خاطر و هویت بخشی به شهر مقدس قم و حضرت فاطمه معصومه(س) به‌عنوان مهمترین ویژگی ساکنان این شهر نیز از اهداف مهم روز است.

وی اذعان کرد: سه سال از نامگذاری «روز قم» و ثبت آن در تقویم استانی گذشته و هم‌اکنون شهرداری و مسئولان استانی باید تلاش کنند تا برای معرفی مطلوب‌تر ظرفیت‌های قم در ابعاد مختلف گردشگری، مذهبی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و غیره این روز را در تقویم ملی و رسمی کشور نیز به ثبت برسانند تا امکان معرفی مطلوب‌تر قم در سطح ملی فراهم شود.