ضرورت استفاده از صنایع فرهنگی برای انتقال مفاهیم فرهنگ شهروندی
ضرورت استفاده از صنایع فرهنگی برای انتقال مفاهیم فرهنگ شهروندی
دکتر ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت: قصه بستر مهمی برای انتقال مفاهیم است و باید آموزش‌های فرهنگ شهروندی توسط صنایع فرهنگی دیگر مانند بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن نیز تولید و ارائه شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مصطفی ملایی در مراسم رونمایی از کتاب « قصه‌های شهروند خوب» که به مناسبت «روز قم» در دنیای کتاب برگزار شد، ضمن تقدیر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم و انجمن ادبی پیرنگ بابت تولید این کتاب، اظهار کرد: انتخاب بستر قصه برای این کتاب حسن انتخاب است و در قرآن کریم قصه‌های زیادی روایت‌شده؛ چراکه در بستر قصه انتقال مفهوم و آموزش به‌خوبی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید قصه را به دیگر صنایع فرهنگی مانند بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن و بسترهای مختلف ببریم؛ درگذشته قصه‌ها توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به‌صورت شفاهی نقل می‌شد ولی امروز باید در بستر فضای مجازی با استفاده از کلیپ و پادکست و دیگر تولیدات رسانه‌ای این قصه‌ها روایت شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر اینکه ۲۰ درصد موفقیت کتاب در طرح و نوشتن آن است، اضافه کرد: ۸۰ درصد موفقیت در طرح سؤال از قصه است و باید این سؤال در ذهن مخاطب طرح شود که شهروند خوب کیست؟ چرا باید در تولید زباله دقت کرد؟ چند پاکبان هنگام نظافت تصادف کردند یا بر اثر بیماری فوت کردند؟ چند موتورسوار به علت عدم رعایت قوانین از دنیا رفتند و خانواده‌های آنان داغدار شدند و بسیاری از این مصادیق که با زندگی روزمره شهروندان سروکار دارد.

ملایی خاطرنشان کرد: سؤال بستر مهمی برای وادار کردن افراد به مسائل است و باید از این ابزار برای انتقال فرهنگ شهروندی استفاده کنیم.