لزوم ایمن‌سازی معابر مجاور کارگاه‌های ساختمانی/ضرورت رعایت پیوست ترافیکی برای ساختمان‌های بلندمرتبه در قم
لزوم ایمن‌سازی معابر مجاور کارگاه‌های ساختمانی/ضرورت رعایت پیوست ترافیکی برای ساختمان‌های بلندمرتبه در قم
در جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های ایمن‌سازی معابر مجاور کارگاه‌های ساختمانی و عارضه‌سنجی ترافیکی آنان تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم در راستای کاهش مشکلات موجود ایمن‌سازی معابر مجاور کارگاه‌های ساختمانی و عارضه‌سنجی ترافیکی با حضور اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، رئیس و نمایندگان سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم، معاون و کارشناسان حمل‌ونقل شهرداری قم در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد.

موضوع اصلی جلسه بحث ایمن‌سازی معابر مجاور کارگاه‌های ساختمانی در سطح شهر قم بوده که تمامی حاضرین بر این مسئله تأکید داشته که نباید وضعیت معابر مجاور کارگاه‌های ساختمانی به‌گونه‌ای باشد که سبب بروز حوادث ناگوار برای شهروندان شود و باید تمهیداتی اندیشید که کمترین خطرات هم شهروندان را تهدید نکند.

مسعود طبیبی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز بیان داشت: شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، سه دستورالعمل و شیوه‌نامه در این زمینه صادر کرده که مالکان، مجریان و پیمانکاران می‌بایست این موارد را در اطراف کارگاه‌های ساختمانی رعایت کنند.

نماینده رشته ترافیک سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم در این جلسه اظهار داشت: متأسفانه تکمیل برخی از پروژه‌ها به دلایل مختلفی چند سال به طول می‌انجامد و در این مدت ممکن است به دلیل عدم مناسب‌سازی اطراف کارگاه، مسیر عابران پیاده و معابر خودرویی مسدود شده و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد گردد و گاهاً شاهد بروز برخی حوادث باشیم.

معماریان با اشاره به بحث عارضه‌سنجی ترافیک گفت :همه مسئولان مدیریت شهری و کارشناسان بر این امر تأکید دارند که ساختمان‌های بلندمرتبه در سطح شهر قم می‌بایست پیوست ترافیکی داشته باشند.

رئیس کمیسیون تخصصی ترافیک سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم نیز در این جلسه، عارضه‌سنجی ترافیکی برای پروژه‌های بزرگ ساختمانی در سطح شهر را مهم برشمرد و یادآور شد: درصورتی‌که به این موضوع توجه لازم و نظارت درستی بر اجرایی شدن آن نشود، شاهد بروز معضلاتی خواهیم بود.

محمودزادگان عنوان کرد: تدوین سند راهبری شهرداری قم موضوع با اهمیتی بوده که باید اجرایی شود و تعیین نرخ سفرسازی در شهر قم نیز در دستور کار شهرداری باشد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم نیز عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که این دستورالعمل‌ها همزمان با شروع عملیات ساختمانی اجرایی شود که این مسئله در شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان نیز مطرح و در پیش‌نویس مبحث ۲۳ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان در مباحث مربوط به موضوع ترافیک آمده است، اما مسئله مهم نظارت بر اجرایی شدن این دستورالعمل‌ها است.

مهدی مقومی ادامه داد: شهرداری نباید از مشاوران غیربومی در پروژه‌های ترافیکی استفاده کند، چراکه آنان از فرهنگ و رفتار ترافیکی شهروندان قمی اطلاعی ندارند و باید از ظرفیت و توانمندی مهندسان بومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم در این زمینه استفاده شود.

دکتر دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه در این جلسه، زمینه‌های همکاری برای عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ها و شبیه‌سازی هندسی معابر با استفاده از ظرفیت مهندسان موردبررسی قرار گرفت، افزود: یکی از موارد موردبررسی، ایمن‌سازی محدودۀ مجاور کارگاه‌های عمرانی و ساختمانی بر اساس شیوه‌نامه‌های وزارت کشور بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: باید شیوه‌نامۀ ترافیکی برای ساختمان‌های بزرگ، فعالیت‌های عمرانی و حفاری‌ها در سطح شهر طراحی و تدوین شود و پیمانکاران نیز ملزم به رعایت آن باشند.

وی یادآور شد: اخیراً در سازمان نظام‌مهندسی پیش‌نویس مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان تهیه‌شده است که در آن به مباحثی چون اثرسنجی ترافیکی ساختمان‌ها، ضوابط ترافیکی حین ساخت و دیگر مباحث کاربردی در این زمینه، مانند نرخ جذب سفر اشاره‌شده است.

دهناد با اشاره به اهمیت ایمن‌سازی محیط‌های کارگاهی تصریح کرد: فرآیند مدونی برای افزایش ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و بررسی اثرگذاری و عارضه‌سنجی ترافیکی برای ساختمان‌های بزرگ تدوین می‌شود تا این موارد قاعده‌مند و نظام‌مند شوند