شهرداری قم از دستگاه‌های دغدغه‌مند در حوزه امر به معروف است
شهرداری قم از دستگاه‌های دغدغه‌مند در حوزه امر به معروف است
سید محمد تقی حسینی جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، شهرداری قم را از دستگاه‌های دغدغه‌مند در حوزه امر به معروف دانست و گفت: تبلیغات محیطی شهرداری در ترویج مصادیق معروف بسیار خوب بوده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، سیدمحمد تقی حسینی امروز در بیستمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)، گزارشی از وضعیت امر به معروف و نهی از منکر در شهر ارائه داد و اظهار داشت: بهترین مرجع برای درک اهمیت و جایگاه امربه معروف و نهی از منکر خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) است.

وی بخشی از خطبه فدکیه را که به امر به معروف و نهی از منکر پرداخته را مورد توجه قرار داد و افزود: خطبه فدکیه، امربه معروف و نهی از منکر را مصلحت همه افراد جامعه تعریف می‌کند و اصلاح امور عمومی جامعه را از طریق امر به معروف و نهی از منکر معرفی می‌کند.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم ادامه داد: حضرت زهرا(س) معتقد است اگر بخواهیم جامعه را اصلاح کنیم، چاره‌ای نداریم که این دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود.

وی پویایی و سرزندگی جامعه را نیز درگرو اجرای امربه معروف و نهی از منکر دانست و ابراز کرد: امام علی(ع) نیز عامل حیات جامعه را امربه معروف و نهی از منکر می‌داند و کسی که امربه معروف و نهی از منکر نکند گویی مرده است.

حسینی به اصل ۸ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی گنجانده‌شده و حضرت امام خمینی(ره) معتقد بود باید وزارت خانه‌ای به این نام تشکیل‌شده که به‌جای آن ستادهای اجرایی تشکیل شد.

وی اتفاقات مجلس نهم را یادآوری کرد و گفت: در ۴۰ سال گذشته امربه معروف و نهی از منکر به علت عدم‌حمایت‌های لازم اجرایی نشد، اما در مجلس نهم قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد و شورای نگهبان تأیید کرده که با حمایت رهبری قانون شد.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، قانون حمایت از آمران امربه معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: در همان اصل هشتم و این قانون جدید در سه عرصه امربه معروف مردم به مردم، مردم به حاکمیت و حاکمیت به مردم یعنی تمام عرصه‌ها این فریضه الهی دیده‌شده بود.

وی ادامه داد: از مجلس نهم به بعد در تمام استان‌ها موضوع امربه معروف و نهی از منکر و تشکیل ستادهای امربه معروف و نهی از منکر پیگیری شد و ساختار و شرح وظیفه‌ای برای آن نوشته شد و ماحصل آن برای نهادینه شدن امربه معروف و نهی از منکر در جامعه مصلحت‌اندیشی شد.

حسینی، نهادینه شدن امربه معروف و نهی از منکر را یک امر عقلایی دانست و افزود: مایکل کوک دانشمند هلندی ساکن در امریکا نیز دو جلد کتاب در باب نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر دارد و به‌عنوان نظارت همگانی و مسئولیت اجتماعی آن را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: در کشورهای عربی نیز به‌عنوان اداره حسبه به آن می‌پردازند و امروز دلایل زیادی برای پرداختن به آن در جامعه وجود دارد و این امر تنهای در ایران به آن پرداخته نمی‌شود و تمام جهان به آن توجه دارند.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، وظیفه ستاد را فرهنگ‌سازی در حوزه امربه معروف و نهی از منکر خواند و بیان کرد: یکی از کارهایی که ستاد پیگیری کرده موضوع آموزش امربه معروف و نهی از منکر است.

وی یادآور شد: یکی از آسیب‌هایی که جامعه ما را مورد تهدید قرار داده عملکرد بد آمران به معروف و ناهیان از منکر در جامعه بوده که باعث ناراحتی مردم از این افراد و فریضه شده است، درحالی‌که این‌طوری نباید باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: باید به‌ضرورت آموزش بیش از بیش توجه کرده و در بحث آموزش سه اصل چیستی، چرایی و چگونگی امربه معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته و توجه بیشتری به آموزش‌های مهارت‌ها و تکنیک‌های امربه معروف و نهی از منکر پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع آموزش در ادارات به‌صورت ملی و درون استانی پیگیری شده و در حال حاضر از ۲۷ ماه آموزش‌های مجازی و آفلاین امربه معروف و نهی از منکر به‌صورت سراسری برگزار می‌شود.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، آموزش مهارت‌های امربه معروف و نهی از منکر را برای همه افراد لازم خواند و افزود: ما حتی برای تربیت فرزندان خود نیز نیاز به یادگیری مهارت‌های امربه معروف داریم.

وی به موضوع آگاهی سازی و افزایش سطح آگاهی افراد جامعه اشاره کرد و گفت: در قانون حمایت در ماده ۱۰آن یک سری از سازمان‌ها را برای افزایش آگاهی جامعه مکلف کرده که ازجمله این سازمان‌ها شهرداری و شورای اسلامی همراه با وزارت ارشاد، بسیج و حوزه‌های علمیه است.

حسینی تصریح کرد: به کمک تبلیغات شهری و هر کاری که بتواند اطلاعات مردم را نسبت به اهمیت این موضوع افزایش بدهد باید واردشده و باید مردم خودشان به میدان آمده و درصورتی‌که مردم نخواهند نمی‌توان کاری را پیش ببریم.

وی برنامه‌های ستاد را برای مردمی کردن فریضه امربه معروف و نهی از منکر تشریح کرد و گفت: ثبت گروه‌های جهادی یکی از برنامه‌های ستاد بوده و ستاد به‌عنوان حامی عمل کرده تا گروه‌های جهادی فعال شوند.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، از تشکیل و فعالیت ۷۰ گروه جهادی در شهر قم خبر داد و گفت: این ۷۰ گروه در عرصه‌های مختلف در حال فعالیت بوده و یکی از بخش‌هایی که به‌صورت جدی به آن پرداخته می‌شود حجاب است.

وی حجاب قم را از همه شهرهای کشور بهتر دانست و اظهار داشت: با اینکه حجاب قم از همه کشور بهتر است، اما درشان شهر انقلابی قم و حرم مطهر حضرت معصومه (س) نبوده و شاهد بدحجابی و در جاهایی بی‌حجابی هستیم.

حسینی، با محدود کردن امربه معروف و نهی از منکر به مسائل حجاب مخالفت کرد و اذعان کرد: اگر بگویم امربه معروف و نهی از منکر تنها در حجاب و عفاف است از اهمیت و کارایی این فریضه الهی کم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: کلی بایدها و نبایدهای که در دین مبین اسلام به آن پرداخته‌شده که باید در نظر گرفته شود و مصادیق امربه معروف و نهی از منکر را نباید به چند موضوع محدود کنیم تا کارایی لازم را داشته باشد.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، خدمت به مردم را بالاترین معروف در اسلام نام برد و تأکید کرد: مدیریت شهری بیش از همه بخش‌ها در بین مردم ملموس بوده که مربوط به شورای شهر و شهرداری می‌شود که باید به آن اهمیت دهیم.

وی از تشکیل شورای امربه معروف و نهی از منکر در همه ادارات خبر داد و گفت: یکی از وظایف شورای امربه معروف و نهی از منکر در ادارات مشخص کردن مصادیق امربه معروف و نهی از منکر در اداره و ترویج آن است.

حسینی یادآور شد: یکی از شرایط وجوب، شناخت مصادیق امربه معروف و نهی از منکر در جامعه بوده و لذا شوراها تشکیل‌شده و بعضی از آن‌ها در حال کار هستند و شهردار قم یکی از کسانی است که در این موضوع دغدغه‌مند هستند و در شهرداری به‌صورت جدی در حال فعالیت می‌کنند.

وی عملکرد شهرداری را در ترویج مصادیق معروف خوب ارزیابی کرد و افزود: تبلیغات محیطی شهرداری در ترویج مصادیق معروف بسیار خوب بوده و کارهایی مانند سیاه‌پوشی شهر در ایام شهادت مانند فاطمیه قابل‌تقدیر است.