میزان مشارکت و رضایت‌مندی مردم دو فاکتور مهم در قراردادهای ناوگان اتوبوسرانی شهر
میزان مشارکت و رضایت‌مندی مردم دو فاکتور مهم در قراردادهای ناوگان اتوبوسرانی شهر
دکتر دهناد از تعریف 4 شاخصه مهم در قراردادهای جدید ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و گفت: افزایش تعداد مسافران در هر خط، رعایت سرفاصله حرکتی اتوبوس‌ها و عدم تأخیر، رعایت حد متوسط نیم راه‌ها و رضایت شهروندان چهار شاخصه مهم در پرداخت حقوق و مزایا در قرارداد جدید است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد در بیست و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، توضیحاتی پیرامون لایحه اخذ مجوز خرید خدمات بهره‌برداری ناوگان اتوبوس‌رانی “اس آل ای” ارائه کرد و اظهار داشت: این لایحه اهمیت بسیاری داشته و هم در شهرداری و هم در کمسیون عمران و حمل‌ونقل و کمیسیون بودجه نسبت به این لایحه بررسی‌های زیادی شده است.
وی تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی را ۱۹۰ دستگاه اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۶۰ دستگاه اتوبوس، فعال بوده و ۳۰ اتوبوس دپو داریم که در ۲۴ خط فعالیت می‌کنند که مدت قرارداد ۱۲ ماهه است و پیش‌بینی‌شده با ناوگان اتوبوسرانی یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نیم راه سفرهای شهری طی این قرارداد انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم، تعداد راننده برای هر دستگاه اتوبوس را دو راننده عنوان کرد و گفت: برای ناوگان دپو نیز یک راننده پیش‌بینی‌شده که درمجموع ۳۵۰ راننده در قرارداد به کار گرفته‌شده که وظیفه بهره‌برداری از اتوبوس‌ها را به عهده‌ دارند.
وی ادامه داد: یکسری موارد نیز تأمین نیروی انسانی آن در این قرارداد دیده‌شده است؛ همچنین تأمین نیروهایی برای مانیتورینگ خطوط، کنترل سیستم ای وی ال و گشت و بازرسی که باید از خطوط در سطح شهر انجام شود، در نظر گرفته‌شده است.
دهناد تعهدات واگذارشده به بهره‌بردار را نیز موردبررسی قرارداد و ابراز کرد: خرید و تأمین لوازم و قطعات یدکی خودروها، سرویس، تعمیر و نگهداری تحت نظارت سازمان و در محل سازمان و خدماتی مانند شستشوی اتوبوس‌ها را بر عهده بهره‌بردار گذاشته‌ایم.
وی سهم ریالی هر یک از بخش‌های قرارداد را نیز موردبررسی قرارداد و تصریح کرد: قرارداد جدید تغییراتی نسبت به قراردادهای سنوات گذاشته داشته و علاوه بر آن در ماه‌های گذشته ۴۸ دستگاه اتوبوس نو نیز به ناوگان اتوبوسرانی اضافه‌شده که عمر ناوگان اتوبوسرانی را بسیار کاهش داده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم اذعان کرد: در قرارداد جدید با توجه به افزایش ۴۸ دستگاه اتوبوس جدید، به‌کارگیری ۱۰۰ راننده جدید پیش‌بینی‌شده است، همچنین در قراردادهای گذشته شرکت بهره‌بردار تنها وظیفه پرداخت حقوق رانندگان را بر عهده داشت ولی در این قرارداد جدید یک سری سطوح خدمت نیز برای آن تعریف‌شده است.
وی به سند راهبردی حمل‌ونقل مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در سند راهبردی حمل‌ونقل مدیریت شهری نخستین و مهم‌ترین شاخصی که تعریف شد، افزایش سهم ناوگان اتوبوسرانی به‌عنوان تنها ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سفرهای درون‌شهری است که در قالب آن سطوح خدمت در این قرارداد دیده‌شده است.
دهناد، تفاوت بندهای قرارداد جدید را با قراردادهای قبلی به تفکیک موردبررسی قرارداد و گفت: پرداخت‌ها در قراردادهای قبلی بر مبنای شیفت بود، اما در قرارداد جدید نوع پرداخت بر اساس نیم راه تعریف‌شده است.
به گفته وی، در زمان بررسی آمارها، زمان ماندگاری اتوبوس‌ها در مبدأ و مقصد بسیار زیاد بود که با تغییر رویکرد بر اساس نیم راه، کنترل و رعایت سرفاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها به‌دقت انجام‌شده و حرکت اتوبوس‌های در مسیر منظم‌تر می‌شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته خرید و تأمین قطعات بر عهده سازمان اتوبوسرانی بود که در قرارداد جدید بر عهده شرکت بهره‌بردار گذاشته‌شده که دلایل مختلفی ازجمله تأمین به‌موقع قطعات داشته است.
وی وظیفه سازمان اتوبوسرانی را نظارت دقیق در تأمین قطعات تعریف کرد و افزود: شرکت و رانندگان در صورت ارائه خدمات مطلوب و تأمین هدف شهرداری، در پرداخت و تأیید صورت‌وضعیت آن‌ها تأثیر بسیاری داشته و بهره‌بردار نیز تلاش می‌کند به شرایط مطلوب نزدیک‌تر شود.
دهناد، شستشو و نظافت اتوبوس‌ها را نیز در قرارداد جدید جزو وظایف شرکت بهره‌بردار اعلام کرد و یادآور شد: چهار سطح خدمات در این قرارداد جدید در نظر گرفته‌شده که نخستین آن تعداد مسافر جابه‌جاشده در مسیر است.
وی ادامه داد: یکی سری سطح و شاخص‌هایی تعریف‌شده که اگر عملکرد راننده در شرایط مطلوبی باشد برای آن عددی به‌عنوان تشویق و اضافه‌کار در نظر گرفته‌شده و به راننده پرداخت می‌شود، و همچنین با توجه به سنوات گذشته می‌توانیم بر اساس عملکرد شرکت و افزایش یا کاهش مسافران برای شرکت نیز امتیازاتی در صورت‌وضعیت آن‌ها در نظر می‌گیریم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم، شاخص بعدی را رعایت سرفاصله اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: جلب اعتماد شهروندان برای استفاده از ناوگان اتوبوسرانی به رعایت سرفاصله اتوبوس‌ها بستگی زیادی دارد، به‌گونه‌ای که مسافران باید بدانند در فاصله ۱۰ الی ۱۵ دقیقه حتماً اتوبوس به ایستگاه می‌رسد.
وی داشتن برنامه زمان‌بندی برای حرکت اتوبوس‌ها را لازم خواند و تأکید کرد: اتوبوس‌ها مجهز به سامانه جی‌پی‌اس و سامانه‌ “ای وی ال ” بوده و مسیر حرکتی آن‌ها کنترل می‌شود و چنانچه تأخیر زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه کمتر از یک دقیقه و نیم باشد راننده و شرکت امتیاز بالایی را کسب خواهند کرد.
دهناد، رعایت حد متوسط نیم راه را شاخصه سوم مطرح کرد و افزود: در قرارداد جدید یک‌میلیون و ۳۰۰ نیم راه پیش‌بینی‌شده است که موظفی اتوبوسرانی و شرکت‌های بهره‌بردار در روزهای معمولی ماهانه ۱۱۰ نیم راه و در مناسبت‌هایی مانند نیمه شعبان هزار نیم راه اضافه می‌شود.
وی با تقسیم عدد کل قرارداد به هر نیم راه، هزینه هر نیم راه را ۵۰ هزار تومان پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: سطح مطلوب نیز برای نیم راه‌ها انجام ۹۵ درصد آن توسط راننده و شرکت است که رصد شده و امتیازدهی می‌شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: شاخصه مهم دیگر میزان رضایت‌مندی شهروندان است که بر اساس سامانه‌ای که در سازمان فاوا در حال طراحی است، شهروندان ابتدا از طریق کد ” یو اس اس دی” و سپس در سامانه قم یار نظر خود را ثبت کنند و به‌عنوان آخرین شاخص در پرداختی به راننده و شرکت تأثیر دارد.
وی به حذف تدریجی پول نقد نیز اشاره کرد و یادآور شد: برای حذف پول نقد دستگاه کارت‌خوان و کیو آر کد نیز در اتوبوس‌ها نصب می‌شود تا کسانی که قم کارت ندارد از طریق دستگاه کارت‌خوان و کیو آر کد، هزینه و کرایه اتوبوس را پرداخت کنند.
دهناد، پرداخت به‌موقع حقوق رانندگان و موضوعات مربوط به مسائل معیشتی رانندگان را نیز یادآور شد و گفت: برای ارزیابی شاخص‌ها کمیته فنی تعریف‌شده تا بتوانیم حقوق رانندگان را بر اساس شاخص‌ها در زمان مشخص و به‌درستی پرداخت کنیم.
وی با امیدواری برای حل مشکلات شبکه حمل‌ونقل عمومی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در خدمات ناوگان اتوبوس‌رانی به‌عنوان تنها شبکه حمل‌ونقل عمومی تغییرات بزرگی را ایجاد کرده و سرآغازی در تحولی در سازمان اتوبوسرانی باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم سهم ۷۵ درصدی مالکیت خودرو شخصی در شهر قم را نگران‌کننده خواند و تأکید کرد: با اجرای سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌روز و کارآمد بسیاری از هزینه‌های شهرداری مانند تعریض خیابان‌ها برطرف شده و باید با این نگاه به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر توجه کنیم و در این حوزه صرفه‌جویی اقتصادی نکنیم.