تشکیل دفتر راهبردی کاهش آسیب‌های حوزه زنان و خانواده در قم پیگیری می‌شود
تشکیل دفتر راهبردی کاهش آسیب‌های حوزه زنان و خانواده در قم پیگیری می‌شود
نیازمند رئیس کمیته امور بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر قم گفت: تشکیل دفتر راهبردی کاهش آسیب‌های حوزه زنان به ابتکار کمیته امور بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر قم و با همکاری معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در حال پیگیری است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم،

نرجس نیازمند در بخشی از سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به استان قم و در دیدار با انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: از نظر اسلام تفاوتی بین مرد و زن وجود ندارد و نمونه‌ اصلی تکریم زن توسط پیامبر اکرم(ص)‌ در خصوص حضرت زهرا(س)قابل‌درک است که جایگاه متعالی زن کامل را در اسلام نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های زیادی که در سال‌های اخیر برای ارتقای شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است، هنوز زنان کشور به جایگاه مطلوبی که در خور آنان بوده دست نیافته‌اند و هویت انسانی زنان چنان‌که باید به رسمیت شناخته‌نشده است.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر قم، در عرصه اجتماعی بسیاری از زنان سرپرست خانوار که حمایت‌های دولت تکافوی مخارج سنگین آن‌ها را نمی‌دهد،‌ به مشاغل سخت و طاقت‌فرسا یا مشاغلی که تناسبی با شأن انسانی آن‌ها ندارد، روی آورده‌اند که نیاز به اصلاح دارد.

وی اضافه کرد: برای مقابله با آسیب‌ها و تهدیدهایی که حوزه زنان و خانواده را تهدید می‌کند مانند طلاق،‌ اعتیاد، کاهش جمعیت و همچنین توانمندسازی زنان و ارائه مهارت‌هایی که برای موفقیت در زندگی خانوادگی نیاز دارند، نیاز به یک رویکرد جامعه‌نگر هستیم که مسائل را در ابعاد مختلف به‌صورت جامع بررسی نماید.

نیازمند با بیان اینکه باید کرامت و منزلت زنان در جامعه نهادینه شود و سرمایه‌گذاری بر روی مسئله زن و مادر سبب تحکیم بنیان خانواده می‌شود، افزود: مشکلات و آسیب‌هایی که امروز در جامعه شاهد هستیم، نتیجه تصمیم‌هایی بوده که بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های جامعه گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اعتبارات و اقدامات حوزه فرهنگی و اجتماعی، اثربخشی مورد انتظار را نداشته و ما نیازمند بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های این حوزه‌ها هستیم، گفت: اگر بخواهیم نظرات مقام معظم رهبری به‌عنوان رهبری حکیم مورد توجه قرارگرفته و در مسیر اصلاح فرهنگی و اجتماعی حرکت کنیم، لازم است با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب از کارهای سطحی و صوری اجتناب کرده و بنیادهای ریشه‌ای فرهنگی اجتماعی را پی‌ریزی نماییم کلیه فعالیت‌ها باید دستور کار مشخص، کاربردی و اثربخش داشته باشد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در حال حاضر موضوع جوانی جمعیت و فرزند آوری دارای اهمیت ویژه‌ای برای آینده کشور است و با توجه به اقدام دولت در راستای ایجاد مسکن ملی، تقاضا داریم دولت در راستای حمایت از فرزندآوری به خانواده‌هایی که فرزند سوم و چهارم آنان در دهه اخیر به دنیا آمده و فاقد مسکن بوده یک واحد مسکونی در حد رایگان واگذار نماید.

وی ادامه داد: مسئله دیگر کمبود فضای شهری قم برای تفریح و ورزش زنان است، فقدان بوستان‌های شهری در حد نیاز، مسیرهای دوچرخه‌سواری و نشاط شهری و ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان قم از چالش‌های جامعه زنان قم است.

نیازمند، یکی از خواسته مهم زنان و دختران قمی را احداث حداقل یک مجموعه ورزشی مجهز، ویژه و اختصاصی برای زنان دانست و ابراز کرد: دختران و مادران در یک فضای آرام و بانشاط بتوانند در کنار وظایف مادری و خانه‌داری در عرصه ورزش قهرمانی و همگانی نیز حضور پررنگی داشته باشند.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود حوزه علمیه خواهران و ظرفیت بالای اساتید حوزه و دانشگاه در قم، در خصوص مباحث آموزشی در حوزه تربیت فرزند، مباحث مشاوره‌ای و کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد داریم دفتر راهبردی کاهش آسیب‌های حوزه زنان و خانواده با همکاری کمیته بانوان و خانواده شورای شهر قم، مراجع ذی‌ربط در قم، حوزه علمیه خواهران و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل گردد.