آرام‌سازی ترافیک هسته مرکزی شهر در دستور کار شهرداری قم است
آرام‌سازی ترافیک هسته مرکزی شهر در دستور کار شهرداری قم است
دکتر اسلامی رییس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه آرام‌سازی ترافیک در دستور کار شهرداری قم است، گفت: در سیاست و رویکرد آرام سازی هسته مرکزی شهر، اولویت احداث معابر با استفاده انسان و شهروندان است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر حسین اسلامی روز شنبه در گام دوم آیین افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ پروژه شهرداری با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال در سالن رضوان شهرداری قم، بااشاره به بهره‌برداری از پیاده راه آیت الله مرعشی نجفی اظهار داشت: در سیاست و رویکرد آرام سازی هسته مرکزی شهری اولویت احداث معابر با استفاده انسان و شهروندان است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به سمت آرام سازی ترافیک و توجه بیشتر به شهرهای انسان محور حرکت می‌کنند؛ گاهی آرام سازی ترافیک یک راه میانه است تا غلبه خودروهای شخصی بر شهروندان از بین برود.

اسلامی ادامه داد: در بخشی از کشورهای دنیا به دلیل اهمیت آرام سازی ترافیک و توسعه شهرهای انسان محور تلاش می‌شود تا سرعت خودروهای شخصی بر برخی معابر کمتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت درنظر گرفته شود.

رییس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: تجربه آرام سازی ترافیک در شهرهای دنیا نشان داده این رویکرد علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات شهری، به افزایش آرامش و رضایت شهروندان منجر شده است.

وی بیان داشت: ناهمسطح بودن پیاده‌راه‌ها، استفاده از مصالح نامرغوب، عدم تناسب عرض معابر، نبود مبلمان مناسب شهری، ایجاد سدمعبر توسط کسبه و دست فروشان، توقف نامناسب وسایل نقلیه و تردد موتورسواران، تمایل به استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه و … از چالش‌های توسعه پیاده راه‌ها در کشور بوده که هم اکنون این مشکلات به صورت کارشناسی در مجموعه مدیریت شهری قم در حال مدیریت و اصلاح است.