میزان کرایه و بهای خدمات تاکسی و اتوبوس در قم برای سال ۱۴۰۱ مشخص شد
میزان کرایه و بهای خدمات تاکسی و اتوبوس در قم برای سال ۱۴۰۱ مشخص شد
دکتر دهناد هزینه جابه‌جایی یک مسافر بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خودرو و استهلاک خودرو را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش نرخ کرایه اتوبوس در سال ۱۴۰۱ یک هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده است و در واقع یک‌سوم هزینه‌های جاری است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد امروز در بیست و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به اخذ مجوز افزایش نرخ پیشنهادی کرایه انواع خودروهای فعال در حوزه حمل‌ونقل و بار و مسافر درون‌شهری سازمان تاکسیرانی اظهار داشت: قیمت‌گذاری تعرفه بهای خدمات در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی دارای دو بعد بوده که یکی از آن‌ها توجه به معیشت و توان پرداختی شهروندان است.

وی در نظر گرفتن سهم سازمان تاکسیرانی را در سفرهای درون‌شهری ۱۴ درصد دانست و ابراز کرد: نباید هزینه سنگینی به مردم بابت سفرهای درون‌شهری تحمیل شود، اما از یک‌طرف خانواده ۵۰ تا ۶۰ هزار نفره در سازمان تاکسیرانی که شامل رانندگان خودروهای باری و مسافر از این نرخ‌گذاری امرارمعاش می‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم از بررسی دقیق استهلاک خودرو، سوخت و هزینه‌های جاری توسط کمیسیون خبر داد و تأکید کرد: با وجود تمام افزایش قیمت‌ها، در نگهداری خودرو نمی‌توانیم آن را در نرخ کرایه‌ها لحاظ کنیم و برای برقراری تعادل در سیستم‌های مختلف مانند بار، تاکسی‌های خطی و گردشی ۳۰ درصد افزایش نرخ را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: کمترین نرخ کرایه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰۰ تومان بوده که به ۳۵۰۰ تومان و در بعضی از خطوط به ۳ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

دهناد تعداد خودروهای حمل بار را ۴ هزار خودرو اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود تاکسی‌بار، از امسال نرخ حمل بار نیز به‌صورت مجزا محاسبه‌شده و برای سال ۱۴۰۱ برای آن نرخ‌گذاری انجام‌شده و مبالغ مختلفی پیشنهاد داده‌شده و برای نرخ حمل بار نیز ۳۰ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته‌شده است.

وی در خصوص این لایحه توضیح داد: در لایحه قبل، ارتباط بین مردم و ناوگان تاکسیرانی موردتوجه قرار گرفت، اما در این لایحه ارتباط بین ناوگان با شرکت‌های حمل‌ونقلی و سازمان است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم علت و مطرح کردن لایحه افزایش نرخ در ناوگان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی را در این زمان تشریح کرد و گفت: تعیین نرخ در مشخص شدن بودجه سازمان‌ها تأثیر داشته و این نرخ مبنای بودجه‌ریزی در سال آینده قرار خواهد گرفت.

وی نرخ خدماتی که سازمان به شرکت‌های حمل‌ونقلی ارائه می‌دهد را بیان کرد و افزود: نرخ خدماتی که سازمان‌ها به رانندگان ارائه می‌دهند، در حدود ۲۵ درصد افزایش داشته تا خدماتی که سازمان به رانندگان صورت می‌گرفت، از این به بعد شرکت‌ها و دفاتر پیشخوان با ۱۰ درصد کاهش ارائه دهند.

دهناد نحوه نرخ‌گذاری را این‌گونه تشریح کرد: بخشی از نرخ‌ها را وزارت کشور مشخص کرده و ساختار معینی دارد و بخشی از آن مربوط به حمل‌ونقل بار و شرکت‌هایی که در این ناوگان فعالیت کرده، می‌شود و بخشی هم حمل مسافر بوده و تعرفه‌ها عددی است که رانندگان باید پرداخت کنند که با افزایش ۲۰ درصد و ۳۳ درصد مشخص‌شده است.

وی رویکرد سازمان را بر اساس خودکفایی شرکت‌ها دانست و یادآور شد: معدل افزایش نرخ حدود ۲۷ درصد مشخص‌شده که اگر شرکت‌ها و دفاتر پیشخوان این خدمات را ارائه دهند این نرخ ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: باید امکان پرداخت الکترونیکی برای رانندگان تا سال آینده فراهم شود و در اتوبوس‌رانی تا یک ماه آینده کامل می‌شود.

وی همچنین لایحه اخذ مجوز تعرفه بهای خدمات سال ۱۴۰۱ سازمان اتوبوس‌رانی را نیز تشریح کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های ناوگان اتوبوس‌رانی مالکیت شهرداری بر این ناوگان بوده و نگاه حمایتی برای این ناوگان دیده‌شده است.

دهناد هزینه جابه‌جایی یک مسافر بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خودرو و استهلاک خودرو را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش نرخ کرایه اتوبوس در سال ۱۴۰۱ یک هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده است و در واقع یک‌سوم هزینه‌های جاری است.

وی هزینه واقعی جابه‌جایی مسافر را عددی حدود ۱۵ هزار تومان دانست و اظهار داشت: با توجه به نگاه حمایتی که از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ناوگان اتوبوس‌رانی داریم، در اکثر ۲۳ خط ناوگان اتوبوس‌رانی پرداخت از طریق قم کارت و از مبلغ یک هزار و ۵۰ تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم ادامه داد: در این افزایش نرخ، پرداخت نقدی نیز از دو هزار تومان به ۳ هزار تومان افزایش پیداکرده است، اما با توجه به ضریب نفوذ خوبی که قم کارت در بین شهروندان پیداکرده است و تقریباً نسبت ۳ به یک داشته و اکثر شهروندان نرخ ۱۵۰۰ را پرداخت می‌کنند.

وی نرخ خطوط پیرامون حرم را نیز ۵۰۰ تومان عنوان و تصریح کرد: برای خطوط برون‌شهری و مینی‌بوس نیز تغییراتی خواهد داشت.

دهناد افزایش نرخ خودروهای برقی را نیز مطرح کرد و گفت: این افزایش قیمت با وجود هزینه‌های آن بسیار ناچیز بوده و ما به آستان مقدس پیشنهاد دادیم که خودرو را در اختیار خدام افتخاری قرار دهیم تا بتوانیم بدون هزینه جابه‌جایی مسافران را در مسیرهای پیاده راه انجام دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم تصریح کرد: باید پرداخت الکترونیکی به مجتمع‌های فرهنگی نیز تسری داده‌شده تا بتوانیم افزایش بازدید داشته باشیم.

وی تأکید کرد: باید کارت‌های هوشمند دانشجویی و دانش‌آموزی برای خدمات شهری در نظر گرفته شود و همچنین برای اصناف نیز کارت ویژه و کارت‌های فصلی تعریف کنیم تا کسانی از استفاده بیشتری از کارت دارد از خدمات شهری با نرخ پایین‌تری استفاده کنند.

دهناد از تعریف کارت‌های بلندمدت و فصلی در حمل‌ونقل عمومی خبر داد و گفت: کسانی که از حمل‌ونقل عمومی بیشتر استفاده می‌کنند می‌توانند نرخ پایین‌تری از ۱۵۰۰ نیز پرداخت کنند.