آنچه در جلسه رسمی شورای شهر قم گذشت/از بررسی کرایه‌های تاکسی و اتوبوس در سال ۱۴۰۱ تا بررسی چگونگی ارائه خدمات برای زائران حرم مطهر
آنچه در جلسه رسمی شورای شهر قم گذشت/از بررسی کرایه‌های تاکسی و اتوبوس در سال ۱۴۰۱ تا بررسی چگونگی ارائه خدمات برای زائران حرم مطهر
بیست و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم برگزار و موضوعات مختلفی ازجمله بهای خدمات سازمان فرهنگی شهرداری، کرایه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و بهای خدمات تاکسی و اتوبوس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، بیست و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم امروز با حضور دکتر سقائیان نژاد شهردار، اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر، اعضای شورای شهر، معاونان و مدیران شهرداری و میرنظامی رئیس شورای اسلامی شهر اراک در سالن جلسات این شورا برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در این جلسه با تبریک اعیاد رجبیه اظهار داشت: با توجه به حدیث قدسی ولایت امام علی(ع)، دژ الهی بوده و هرکسی آن را بپذیرد از آتش جهنم در امان خواهد بود و پذیرش ولایت لازمه نجات است.

حسین اسلامی سپس به راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره کرد و افزود: باید از حضور مردم تشکر کرده و قدر بصیرت مردم را بدانیم و توجه کنیم که در دوران ۵ ساله ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیز هرگاه مردم بصیرت خود را از دست دادند ولایت و اسلام ضربه خورده است که خوشبختانه مردم قم مانند همه این ۴۳ سال با بصیرت در میدان حضور داشتند.

وی لازمه پیروزی را داشتن بصیرت دانست و تأکید کرد: بصیرت و پیروزی لازم و ملزوم هم هستند و روز بیست دوم بهمن شاهد بصیرت نخبگان و مردم در کنار هم بوده‌ایم و مردم همیشه پشتوانه نظام و ولایت‌فقیه هستند.

در ادامه این جلسه ۱۱ لایحه و طرح مورد بررسی قرار گرفت

در این لایحه نخست که اخذ مجوز افزایش ردیف به‌عنوان تکمیل و تجهیز ساختمان شهرداری منطقه سه بود مطرح‌شده و بعد از توضیحات حسین صابری رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم و موافقت کمیسیون، اختصاص ۱۵ میلیارد ریال تصویب شد.

سپس اخذ مجوز تفاوت مجوز محاسبه ما به تفاوت عوارض پرداخت‌نشده و بر اساس تعرفه و قیمت منطقه‌ای سال ۹۹ و در صورت پرداخت نقدی با احتساب ۲۵ درصد کاهش عوارض بابت پلاک با مالکیت فردی حقیقی مورد بررسی قرار گرفت که پرداخت عوارض بر اساس سال ۹۸ و با تخفیف همان سال مورد تصویب قرار گرفت.

در ادامه جلسه اخذ مجوز فروش و واگذاری شارع متروکه متعلق به موسسه لاله‌های آسمانی کوهستان قم مطرح شد که این لایحه نیز با نظر موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

افزایش بهای خدمات سازمان فرهنگی در سال ۱۴۰۱

همچنین لایحه اخذ مجوز تعرفه بهای خدمات سال ۱۴۰۱ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با توضیحات رئیس کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بررسی شد.

مصطفی ملایی اظهار داشت: در این لایحه برگزاری دوره‌های آموزشی در مجموعه‌های مختلف و با موضوعات متنوع مطرح‌شده که دو بخش را به‌صورت ویژه دیده‌اند، یکی تخفیف ۵۰ درصدی دوره‌های آموزشی در مناطق کم برخوردار و دیگری برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت مجازی و با ۲۰ درصد تخفیف است.

وی خاطرنشان کرد: باید دوره‌های آموزشی به سمت فرهنگ و رفتار شهروندی حرکت کند، چراکه سازمان فرهنگی و شهرداری، سازمان فنی و حرفه‌ای نبوده و باید به رسالت حقیقی خود که ارتقاء فرهنگ بوده توجه کنیم.

روح‌الله امرالهی تخفیف ۵۰ درصدی کلاس‌های آموزشی را با توجه به پایین بودن مبالغ خود کلاس‌ها جایز ندانست و بیان کرد: تخفیف را باید خود سازمان در نظر بگیرد زیرا با این تخفیف حتی هزینه مدرس را نمی‌توان پاسخ‌گو بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه شهرداری باید ردیف بودجه مشخصی برای بهای خدمات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در نظر بگیرد، تصریح کرد: باید تخفیف بهای خدمات در مناطق کم برخوردار از کمک‌های شهرداری به سازمان صورت پذیرد.

سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد طباطبایی نژاد سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تأکید کرد: تخفیف مناطق کم برخوردار از طرف سازمان پرداخت خواهد شد.

وی تعداد رشته‌هایی که در مناطق کم برخوردار شامل تخفیف می‌شود را ۹ رشته اعلام کرد و گفت: رشته‌های در نظر گرفته‌شده بیشتر در حوزه کسب‌وکار، حوزه زنان سرپرست خانواده و مهارت‌های زندگی است که توان پرداخت هزینه این کلاس‌ها را در آموزشگاه‌های آزاد ندارند.

همچین سید مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز در این زمینه اضافه کرد: گاهی شهرداری تخفیف‌های زیادی در نظر گرفته می‌شود و زمانی که می‌خواهیم قیمت‌ها را واقعی کنیم مشکلات زیادی برای تأمین خدمات پیدا می‌کند و باید فاصله آن با قیمت‌های بیرون کم شود تا این فاصله منطقی باشد.

دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم نیز در توضیح تخفیفات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم تصریح کرد: این تخفیفات در هیئت‌مدیره و شورای سازمان نیز به تصویب رسیده است.

درنهایت این لایحه با اکثر آرا تصویب شد.

افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس در سال ۱۴۰۱

در ادامه اخذ مجوز افزایش نرخ پیشنهادی کرایه انواع خودروهای فعال در حوزه حمل‌ونقل و بار و مسافر درون‌شهری سازمان تاکسیرانی قم برای سال ۱۴۰۱ توسط سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تشریح شد.

وی از بررسی دقیق استهلاک خودرو، سوخت و هزینه‌های جاری توسط کمیسیون خبر داد و تأکید کرد: با وجود تمام افزایش قیمت‌ها، در نگهداری خودرو نمی‌توانیم آن را در نرخ کرایه‌ها لحاظ کنیم و برای برقراری تعادل در سیستم‌های مختلف مانند بار، تاکسی‌های خطی و گردشی ۳۰ درصد افزایش نرخ را خواهیم داشت.

دهناد ادامه داد: کمترین نرخ کرایه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰۰ تومان بوده که به ۳۵۰۰ تومان و در بعضی از خطوط به ۳ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

دهناد تعداد خودروهای حمل بار را ۴ هزار خودرو اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود تاکسی‌بار، از امسال نرخ حمل بار نیز به‌صورت مجزا محاسبه‌شده و برای سال ۱۴۰۱ برای آن نرخ‌گذاری انجام‌شده و مبالغ مختلفی پیشنهاد داده‌شده و برای نرخ حمل بار نیز ۳۰ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته‌شده است.

محسن محرری سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در ادامه بررسی این لایحه لزوم مجهز شدن ناوگان تاکسیرانی را به دستگاه‌های پرداخت الکترونیک مطرح کرد و اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ تاکسی‌ها و نبود پول خرد، عملاً نرخ تاکسی‌ها به ۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم و رانندگان می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مشخص نشدن نرخ دستمزد کارگری برای سال ۱۴۰۱ و عدم تعیین تکلیف آزادسازی نرخ ارز، نمی‌دانیم در سال آینده چه تورمی در پیش رو داریم که این افزایش قیمت می‌تواند دچار نوساناتی شده که باید این مورد را نیز باید لحاظ کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در پاسخ به این موضوع در خصوص پرداخت الکترونیکی نرخ کرایه‌ها در ناوگان تاکسیرانی اظهار داشت: با توجه به اجرایی شدن لزوم پرداخت الکترونیکی در ناوگان اتوبوس‌رانی، به‌زودی تمامی ناوگان تاکسیرانی نیز به پیوست آن به دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی مجهز خواهد شد.

مسعود طبیبی شرایط پرداخت در ناوگان تاکسیرانی را در حال حاضر تشریح کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر پرداخت الکترونیک در ناوگان تاکسیرانی نزدیک به صفر بوده و به‌ندرت در بعضی از جاها از قم‌کارت و کدهای پرداخت الکترونیکی استفاده می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ در تمام تاکسی‌ها دستگاه پوز نصب خواهد شد و امیدواریم تا شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ این فرصت را برای شهروندان فراهم کنیم، همچنین کارت پرداخت هوشمند نیز برای ناوگان حمل بار صادر خواهد شد.

افزایش چشمگیر قیمت خودرو و لوازم‌یدکی در سال‌های گذشته

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزایش هزینه تأمین و نگهداری خودروهای ناوگان عمومی را موردتوجه قرار داد و افزود: چنانچه قیمت لوازم‌یدکی و خودرو را در ۵ سال گذشته مورد بررسی قرار دهیم، شاهد افزایش حداقل ۵ برابری خودرو و افزایش ۱۰ برابری لوازم‌یدکی هستیم، درحالی‌که طی این ۵ سال نرخ کرایه‌ها تنها ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

امرالهی ادامه داد: ما در تمام سنوات به تاکسی‌داران قول داده‌ایم این فاصله را کم کنیم، درحالی‌که همیشه مصلحت عموم مردم را در نظر گرفته و این قشر از جامعه متضرر شده است

درنهایت این لایحه با موافقت کمیسیون برای افزایش ۳۰ درصدی نرخ انواع خودروهای فعال در حوزه حمل‌ونقل و بار و مسافر درون‌شهری سازمان تاکسیرانی قم برای سال ۱۴۰۱ تصویب شد.

همچنین اخذ مجوز افزایش نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس‌های سازمان اتوبوس‌رانی قم در خطوط سطح شهر( درون‌شهری و بیرون شهری) برای سال ۱۴۰۱ مطرح شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم در خصوص این لایحه توضیح داد: نرخ خدماتی که سازمان‌ها به رانندگان ارائه می‌دهند، در حدود ۲۵ درصد افزایش داشته تا خدماتی که سازمان به رانندگان صورت می‌گرفت، از این به بعد شرکت‌ها و دفاتر پیشخوان با ۱۰ درصد کاهش ارائه دهند.

دهناد نحوه نرخ‌گذاری را این‌گونه تشریح کرد: بخشی از نرخ‌ها را وزارت کشور مشخص کرده و ساختار معینی دارد و بخشی از آن مربوط به حمل‌ونقل بار و شرکت‌هایی که در این ناوگان فعالیت کرده، می‌شود و بخشی هم حمل مسافر بوده و تعرفه‌ها عددی است که رانندگان باید پرداخت کنند که با افزایش ۲۰ درصد و ۳۳ درصد مشخص‌شده است.

وی رویکرد سازمان را بر اساس خودکفایی شرکت‌ها دانست و یادآور شد: معدل افزایش نرخ حدود ۲۷ درصد مشخص‌شده که اگر شرکت‌ها و دفاتر پیشخوان این خدمات را ارائه دهند این نرخ ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: باید امکان پرداخت الکترونیکی برای رانندگان تا سال آینده فراهم شود و در اتوبوس‌رانی تا یک ماه آینده کامل می‌شود که این لایحه نیز درنهایت به تصویب شد.

تغییر بهای خدمات سازمان اتوبوس‌رانی در سال ۱۴۰۱

وی همچنین لایحه اخذ مجوز تعرفه بهای خدمات سال ۱۴۰۱ سازمان اتوبوس‌رانی را نیز تشریح کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های ناوگان اتوبوس‌رانی مالکیت شهرداری بر این ناوگان بوده و نگاه حمایتی برای این ناوگان دیده‌شده است.

دهناد هزینه جابه‌جایی یک مسافر بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خودرو و استهلاک خودرو را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش نرخ کرایه اتوبوس در سال ۱۴۰۱ یک هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده است و در واقع یک‌سوم هزینه‌های جاری است.

وی هزینه واقعی جابه‌جایی مسافر را عددی حدود ۱۵ هزار تومان دانست و اظهار داشت: با توجه به نگاه حمایتی که از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ناوگان اتوبوس‌رانی داریم، در اکثر ۲۳ خط ناوگان اتوبوس‌رانی پرداخت از طریق قم کارت و از مبلغ یک هزار و ۵۰ تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم ادامه داد: در این افزایش نرخ، پرداخت نقدی نیز از دو هزار تومان به ۳ هزار تومان افزایش پیداکرده است، اما با توجه به ضریب نفوذ خوبی که قم کارت در بین شهروندان پیداکرده است و تقریباً نسبت ۳ به یک داشته و اکثر شهروندان نرخ ۱۵۰۰ را پرداخت می‌کنند.

وی نرخ خطوط پیرامون حرم را نیز ۵۰۰ تومان عنوان و تصریح کرد: برای خطوط برون‌شهری و مینی‌بوس نیز تغییراتی خواهد داشت.

دهناد افزایش نرخ خودروهای برقی را نیز مطرح کرد و گفت: این افزایش قیمت با وجود هزینه‌های آن بسیار ناچیز بوده و ما به آستان مقدس پیشنهاد دادیم که خودرو را در اختیار خدام افتخاری قرار دهیم تا بتوانیم بدون هزینه جابه‌جایی مسافران را در مسیرهای پیاده راه انجام دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استقامت نیز با افزایش نرخ خودروهای برقی از یک هزار تومان به دو هزار تومان مخالف کرد و گفت: افزایش تعرفه‌های پرداخت کرایه در پرداخت نقدی و کارتی متعارف نبوده و باید با یک نسبت این افزایش قیمت انجام شود.

این لایحه منهای افزایش نرخ خودروهای برقی تصویب شد.

افزایش قیمت بلیت باغ پرندگان

سپس در پایان افزایش نرخ بهای بلیت ورودی باغ پرندگان مطرح‌شده و سید مجید سبحانی ثابت اظهار داشت: با توجه تعطیلی‌های باغ پرندگان از زمان تکمیل تا شروع به کار پارک و افزایش تقریباً ۳۰۰ درصدی خوراک و نگهداری پرندگان بهای بلیت ۲۵ هزار تومان مشخص شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم فراهم کردن شرایط ویژه برای سازمان‌ها را برای بازدید گروهی مطرح کرد و گفت: برای همه سازمان‌ها این امکان فراهم می‌شود که در صورت عقد قرارداد و تفاهم‌نامه تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شود.

سبحانی ثابت زمان اعمال تغییر قیمت‌ها را بعد از تعطیلات ابتدای سال ۱۴۰۱ اعلام کرد.