لزوم برخورد قاطع با هنجارشکن‌های فرهنگی در جشنواره فجر/ضرورت توجه به تقویت بنیان خانواده از منظر توسعه زیرساخت‌های شهری
لزوم برخورد قاطع با هنجارشکن‌های فرهنگی در جشنواره فجر/ضرورت توجه به تقویت بنیان خانواده از منظر توسعه زیرساخت‌های شهری
دکتر مصطفی ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بر لزوم برخورد قاطع با هنجارشکن‌های فرهنگی در جشنواره فجر و اصلاح رویکردها، قوانین، ممیزی‌ها و ساختار جشنواره فیلم فجر تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مصطفی ملایی در بیست و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به حواشی جشنواره فیلم فجر سال جاری اظهار داشت: امروز ضرورت بازبینی، اصلاح و تحول در رویکردها، قوانین، ممیزی‌ها و ساختار جشنواره فیلم فجر بر اساس گفتمان‌های انقلاب اسلامی به‌ویژه تقویت و تحکیم بنیان خانواده و فرزند آوری و نیز محاکمه و برخورد با عوامل هنجارشکن به‌شدت احساس می‌شود.

وی بخشی از سخنان مقام معظم رهبری درباره جایگاه و منزلت زنان را یادآور شد و افزود: اگر ما امروز بخواهیم برای زنان کشورمان، یک حرکت حقیقی و اساسی انجام دهیم، تا زنان بتوانند به وضع مطلوب خودشان برسند؛ باید به احکام اسلامی نظر داشته باشیم و از آن الهام بگیریم، چراکه برای ما، روش را احکام اسلام معین می‌کند و امروز کسانی که برای حقوق زن و برای رشد و شکوفایی استعدادهای زنان در کشور ما تلاش می‌کنند، باید بدانند چه هدفی را دنبال کرده و چه شعارهایی را باید مطرح نمایند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: با توجه به سخنان اخیر یکی از زنان سینماگر که به‌عنوان نویسندۀ یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر مطالبی را مطرح کرده، آنچه پیش از هر چیز حائز اهمیت است، لزوم توجه به جایگاه دین و رعایت احکام شرعی است، به‌خصوص آن‌که ما در جامعۀ دینی‌ای زندگی می‌کنیم که برای استقرار نظام حاکمیتی آن، صدها هزار شهید والامقام و جانباز تقدیم اسلام شده است.

وی دین مبین اسلام را دینی جامع، جاودانه و جهانی خواند و تأکید کرد: دین اسلام خانواده را گروهی متشکل از افرادِ دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی معرفی می‌کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروعِ زن و مرد تشکیل می‌دهد و بر این اساس، نکاح عقدی است که بر پایه آن رابطه زوجیت بین زن و مرد برقرارشده و بدین‌وسیله طرفین یک سری حقوق و تکالیف نسبت به همدیگر پیدا می‌کنند.

ملایی، شاخصه مهم تأهل را تعهدی دانست که تضمین‌کننده چارچوب‌های شرعی ازدواج است و خاطرنشان کرد: ضرورت تقویت جایگاه نهاد مقدس خانواده بر اساس آموزه‌های ناب دینی و همچنین لزوم توجه بیش‌ازپیش به برخی مباحث مرتبط با موضوع خانواده مانند فرزند آوری، می‌بایست زمینه‌ساز حرکت همه‌جانبه دستگاه‌های فرهنگی کشور به سمت این اهداف باشد.

وی با ابراز تأسف برای مطرح‌شدن هنجارشکنی‌هایی در جشنواره‌ای که عنوان “فجر انقلاب اسلامی” را با خود همراه دارد، اضافه کرد: تضاد کامل مسائل مطرح‌شده در جشنواره فجر امسال با آموزه‌های شرعی و فقهی  اگرچه با عذرخواهی دیرهنگام این فرد همراه بود، اما لازم است از دغدغه مندی و حساسیت دینی و انقلابی، علما و بزرگان و اُمتِ غیرتمند به جهت واکنش به‌موقع به این موضوع کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: حقاً نیز از قم به‌عنوان “عُش آل محمد(ص)” و پایگاه انقلاب اسلامی این انتظار می‌رود که همواره نسبت به این‌گونه انحرافات حساسیت و توجه لازم را داشته باشد، زیرا سکوت و انفعال در قبال برخی مباحث انحرافی و غلط، به‌خصوص در رابطه با مسئله خانواده، باعث می‌شود که به‌تدریج و خدای‌ناکرده زمینه طرح منکرها به‌عنوان معروف‌ها در جامعه شکل گیرد.

وی اکثریت جامعه هنری کشور را افراد موجه و شریفی دانست و ابراز کرد: اکثریت جامعه هنری کشور نسبت به مباحث شرعی و دینی اهتمام و التزام لازم را دارند،  اما به‌هرحال طرح این مباحث خلاف شرعِ اسلام برای جامعه ما مُضر بوده و بدین‌وسیله خواستار برخورد با اشاعه این‌گونه تفکرات خطرناک هستیم.

ملایی دغدغه مقام معظم رهبری را نسبت به حفظ جایگاه و شأن خانواده یادآور شد و اظهار داشت: در رابطه با مسئله بسیار مهم خانواده که به تعبیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، “خانواده به‌سان سلول جامعه است که اگر به آن ضربه‌ای جدی بخورد تبدیل به سرطان شده و حیات جامعه را از بین می‌برد” باید دقت نظر بیشتری داشته باشیم.

وی برخورد خوب اما ناکافی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حرف‌های نادرست آن خانم سینماگر را موردتوجه قرارداد و گفت: باید بدانیم امروز جوامع غربی به جهت تضعیف بنیان خانواده و رواج بی‌بندوباری در روابط زن و مرد، دچار چه آسیب‌ها و بحران‌های ویرانگر و غیرقابل‌کنترلی شده و اگر ما خدای‌ناکرده نسبت به رعایت مسائل دینی و فقهی در این امور سستی و غفلت کنیم، چه‌بسا به‌تدریج دچار همان آسیب‌ها خواهیم شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه بخشی از نگرانی‌های جامعه دینی و انقلابی را شامل سیاست‌گذاری‌ها و رویکردهای غلطی سال‌های اخیر برشمرد و ابراز کرد: متأسفانه بخشی از سیاست‌های غلط در جوامع فرهنگی و هنری پایه‌ریزی شده و البته بخشی نیز به مدیریت در بخش‌های فرهنگی و هنری کشور برمی‌گردد.

وی شرایط آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های بازیگری در تهران را برخلاف آرمان‌های انقلابی خواند و افزود: اخیراً مطلع شدیم، فقط در تهران آموزشگاه و کارگاه بازیگری، فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی بسیار زیادی توسط  افرادی غیرانقلابی که اصلاً دغدغه مذهب و انقلاب ندارند، وجود دارد که سالانه دختر و پسر مستعد تربیت‌کرده و مطابق فکر و اندیشه خودشان به جامعه هنری و سینمایی این مملکت تزریق می‌کنند.

ملایی خواستار اقدامی انقلابی در حوزه فرهنگ شد و تصریح کرد: از امروز یک سال تا جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ فرصت داریم، امسال حلال‌زادگی و غیرت و ناموس را هدف قرار دادند و شک نکنید برای سال آینده دست روی چند واژه مهم‌تر دیگر می‌گذارند و من و شما هم کما فی السابق باید اعلام نگرانی و انزجار کنیم و درخواست برخورد انقلابی داشته باشیم.

وی قدرت، تأثیر و نقش هنر در جهاد تبیین و  همچنین انتقال فرهنگ، مبانی فکری و ارزشی جامعۀ و وجود جوانانی پراستعداد را یادآور شد و مطرح کرد: بایستی در اُفق۱۴۱۰ هنرمندانی جهانی و الگو، در تراز انقلاب اسلامی و بر اساس بیانیه گام دوم تربیت کنیم و این مطلب باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم دغدغه و مطالبات مدیران و مسئولان را بیان کرد و گفت: ما به‌عنوان مسئولان تصمیم گیر در حوزه مدیریت شهری ضمن تأکید بر لزوم توجه به تقویت بنیان خانواده از منظر توسعه زیرساخت‌های شهری، این مطالبه راداریم که در همه پروژه‌های شهری به گفتمان تقویت مبانی خانواده بر اساس موازین شرعی آن و نیز حمایت از هنرمندان متعهد و هنر تعهدی توجه و برنامه‌ریزی‌های لازم در این حوزه انجام شود.

وی در پایان از مسئولین انقلابی قوای سه‌گانه نسبت به بازبینی ،اصلاح و تحول در رویکردها، قوانین، ممیزی‌ها و ساختار جشنواره فیلم فجر را خواستار شد و خاطرنشان کرد: قوانین جشنواره فجر باید بر اساس گفتمان‌های انقلاب اسلامی به‌ویژه تقویت و تحکیم بنیان خانواده و فرزند آوری، دستورات انقلابی اصلاح‌شده و نسبت به عواملی که در این نوع برنامه‌های متعارض با مفاهیم اجتماعی، فرهنگی و دینی دخیل هستند، محاکمه  و  برخورد جدی و قاطع شود.