آماده‌باش نیروهای شهرداری قم تا ۱۵ فروردین/برنامه‌ریزی گسترده شهرداری برای ایام نیمه شعبان و نوروز
آماده‌باش نیروهای شهرداری قم تا ۱۵ فروردین/برنامه‌ریزی گسترده شهرداری برای ایام نیمه شعبان و نوروز
دکتر سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به آماده‌باش کامل نیروهای خدمات شهری و عملیاتی شهرداری قم تا 15 فروردین 1401 گفت: از آذرماه 11 کمیته ستاد زائران شهرداری در حال فعالیت و آماده‌سازی شهر برای ایام نیمه شعبان و نوروز هستند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، سید مجتبی سبحانی ثابت در جلسه سی‌ام رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم، با اشاره به نزدیکی ایام نیمه شعبان، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر قم پرداخت و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های نیمه شعبان امسال اتصال این ایام به تعطیلات نوروزی بوده که پیش‌بینی ماندگاری و استقرار زائران را در شهر داریم.

وی از آماده‌باش تمام پرسنل شهرداری از ۲۵ اسفندماه خبر داد و افزود: تمام مرخصی‌های پرسنل خدمات شهری شهرداری از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین لغو شده و کلیه پرسنل در آماده‌باش کامل هستند و ستاد تسهیلات شهرداری از آذرماه تشکیل‌شده و کمیته‌های ۱۰ گانه آغاز به کار کرده و امسال یک کمیته جدید با عنوان کمیته مردمی نیز به این ۱۰ کمیته اضافه‌شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم ادامه داد: در آخرین جلسه کمیته خدمات شهری، گزارش‌ها حاکی از اجرای بیشتر برنامه‌ها داشته و هر کمیته به‌صورت مجزا گزارش فعالیت‌های خود را ارائه داده‌ است و برنامه‌های آموزشی در ایستگاه‌های صلواتی انجام‌شده و نیروها در ایستگاه‌ها و در ارتباط با مناطق مستقر شده‌اند.

وی فعالیت‌های ستادهای هشتگانه را نیز تشریح کرد و گفت: برای تمام پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها محدود خدماتی تعریف‌شده و نمایندگان ستادهای هشتگانه در آنجا مستقر می‌شوند تا راهنمایی‌های لازم به زائران و مسافران داده‌شده و به نحو احسن پارکینگ‌ها مدیریت و ساماندهی شود.

سبحانی ثابت اضافه کرد: سرویس‌های بهداشتی در پارکینگ‌ها تجهیز و سرویس‌های بهداشتی سیار برای استقرار، آماده‌شده و نگهبانان نیز مشخص‌شده است و همچنین ایمن‌سازی مسیر جمکران و بلوار پیامبر اعظم(ص) و تردد در آن با توجه به کارگاه‌های که وجود دارد در دستور کار قرارگرفته و لکه‌گیری اسفالت مسیر در حال انجام است.

وی اقدامات کمیته حمل‌ونقل و فاوا را نیز بیان کرد و گفت: نظام حرکتی پیاده‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها، خودرو شخصیت‌ها که بسیار مهم است در حال برنامه‌ریزی بوده و هماهنگی لازم با نرم‌افزار نشان انجام‌شده تا بهترین مسیرها را به مسافران و زائران نشان دهد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با کمیته گم‌شدگان مسجد مقدس جمکران برای ساماندهی این افراد نیز انجام‌شده و برای نظارت تصویری، شهرداری تمام ورودی و خروجی‌های شهر را رصد کرده و تابلوهای راهنمایی که نیاز به رفع نقص داشته صورت گرفته و نظافت آن‌ها در دستور کار قرار دارد و بنرهای موقت برای مسیریابی بهتر در حال نصب است.

وی از محصور کردن و نرده گذاری پارک‌سوارها و پارکینگ‌ها خبر داد و گفت: پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها در حال آماده‌سازی و خط‌کشی بوده و ۱۶ پارکینگ در اطراف حرم و مسجد مقدس جمکران در نظر گرفته‌شده که ۴ پارکینگ آن برای مسجد جمکران بوده و ۱۲ پارکینگ دیگر را شهرداری در اختیار زائران قرار می‌دهد که روشنایی آن‌ها تأمین‌شده است.

سبحانی ثابت از راه‌اندازی سامانه اخذ مجوز ایجاد ایستگاه صلواتی نیز خبر داد و ابراز کرد: متقاضیان با مراجعه به این سامانه می‌توانند مجوزهای لازم را دریافت کرده و نیاز به حضور در شهرداری نیست و ستاد گمشدگان در همه پارک‌سوارها حضورداشته و سامانه ۱۳۷ آن را پوشش خواهد داد.

وی به نحوه جمع‌آوری و مدیریت پسماند نیز اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی سطل‌های زباله و کارتن پلاست در اختیار ایستگاه‌های صلواتی قرار می‌گیرد و آذین‌بندی و تعمیر المان‌های نوری در دستور کار قرارگرفته و امکان تفریحی و رفاهی و بوستان‌ها در حال آماده‌سازی و اسکان در بوستان‌ها در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم، پیش‌بینی بارندگی و سردی هوا را مطرح و تصریح کرد: تمام امکان ورزشی و مسقف در اختیار شهرداری در حال آماده‌سازی بوده و دستگاه‌های برودتی و گرمایشی آن در حال نصب است و کمیته اسکان آن را پیگیری می‌کند.

وی حفظ ایمنی امکان اسکان را نیز مهم خواند و خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم برای حفظ ایمنی با سازمان آتش‌نشانی انجام‌شده و موتورسوارهایی با دستگاه‌های سنجش حرارت بین چادرها تردد کرده و دمای آن‌ها را رصد می‌کنند تا منجر به آتش‌سوزی و حادثه نشود.

سبحانی ثابت ادامه داد: به تمام مواکب، ایستگاه‌های صلواتی، مراکز اسکان،‌ حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران سرکشی و نظارت‌شده و آموزش‌های لازم به مسافران و مسئولان بخش‌ها داده می‌شود تا حوادث سال‌های گذشته رخ نداده و ایمنی به‌صورت کامل برقرار شود.

وی از اندیشیدن تمهیدات لازم برای ساماندهی زائران در پارکینگ‌ها نیز خبر داد و گفت: برای گم نشدن خودرو زائران، کارت‌های هر پارکینگ با رنگ خاصی مشخص‌شده و ایمنی مسیرها به‌صورت ویژه موردتوجه قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم در پایان درخواست آذین‌بندی شهر به‌صورت ویژه را موردتوجه قرار داد و تأکید کرد: باید ایام نیمه شعبان به‌صورت ویژه و پرشور آذین‌بندی شده تا نشاط اجتماعی و شادی شهروندان تأمین شود، زیرا این جشن یک جشن ملی بوده و نیاز به بودجه ملی دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید در این ایام همکاری لازم با مجموعه حمل‌ونقلی شهرداری و راهبر صورت گرفته و باید از همه پرسنل شهرداری تشکر ویژه کنیم، زیرا تمام پرسنل عملیاتی و خدمات شهری آماده‌باش بوده و تا ۱۵ فروردین هیچ مرخصی صادر نمی‌شود.