شاهد فقر نظریه و الگوی معماری اسلامی و شهرسازی هستیم
شاهد فقر نظریه و الگوی معماری اسلامی و شهرسازی هستیم
آیت الله اعرافی با تأکید بر قواعد شهرسازی و معماری گفت: ما نمی‌توانیم از شهرداری و شهرسازی توقع زیادی داشته باشیم، زیرا دانشگاه و حوزه در این بخش کار زیادی انجام نداده و شاهد فقر نظریه و الگوی معماری اسلامی و شهرسازی هستیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر قم، با تقدیر از مدیریت شهری در پیشبرد برنامه‌ها و توسعه شهر به‌عنوان جهان شهر اسلامی اظهار داشت: ارتباط و عبادت خداوند معطوف به یک سری عبادات فردی و خاص نبوده و همه زندگی می‌تواند تبدیل به ارتباط و عبادت خداوند شود.

وی به ماه رمضان اشاره کرد و افزود: ماه رمضان علاوه بر برقراری ارتباط با خداوند، می‌تواند افراد را به خادم حقیقی و قلبی خداوند و مردم تبدیل کرده و کار شورای اسلامی با خدمت به مردم از این دسته از عبادات است.

امام‌جمعه قم، عملکرد مدیریت شهری در قم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در ساختن شهر قم که قلب تپنده معرفتی و فکری ایران و جهان اسلام است هر چه‌کار سنجیده و دقیق انجام شود، کم بوده و باید بدانیم از شهر قم روح عبادی و اندیشه اسلامی به ایران و جهان فرستاده می‌شود و هر خدمت به این قلب تپنده خدمت به جهان است.

وی به شعاع قم در سراسر دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به چند دهه فعالیت بین‌المللی، می‌توانم بگویم تجلی کاری که در قم انجام‌شده در جهان‌دیده می‌شود و این منوط به کار علمی نبوده و حتی اجرای پروژه‌های عمرانی نیز شامل می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه اجرای پیوست‌های فرهنگی را موردتوجه قرارداد و تأکید کرد: اجرای پیوست‌های فرهنگی باید علاوه بر نگاه بومی، با نگاه بین‌المللی و جامع اجرا شود، زیرا علاوه بر شهر در کشور و جهان نیز تأثیر دارد.

وی به لایحه بودجه کشور اشاره کرد و به خوانش آن اصرار ورزید و ابراز کرد: بنده در شورای نگهبان بودجه را بررسی کرده و بودجه سال ۱۴۰۱ انبساطی بوده و اقلام متعددی داشته که بعضی به‌صورت مستقیم و بعضی به‌طور غیرمستقیم با مدیریت شهری در ارتباط است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با خوانش و دقت در بودجه ۱۴۰۱ کشور می‌توانیم از تبصره‌های بودجه در تأمین بودجه مدیریت شهری استفاده کرده و سابقه استفاده از این تبصره‌ها در شهرداری قم وجود داشته که نیاز به کار قوی‌تری دارد.

وی توجه به رویکرد مردمی و مشارکت خواهی را لازم و ضروری خواند و خاطرنشان کرد: نگاه مردم به شهرداری و کارهای انجام‌شده نگاه ارتقایی بوده و ارتباط بیشتری برقرارشده و در چند سال گذشته اعتماد مردم جلب شده است که می‌توان در مشارکت بیشتر مردم از آن استفاده کرد.

آیت‌الله اعرافی سپس با تأکید بر قواعد شهرسازی و معماری اذعان کرد: ما نمی‌توانیم از شهرداری و شهرسازی توقع زیادی داشته باشیم، زیرا دانشگاه و حوزه در این بخش کار زیادی انجام نداده و شاهد فقر نظریه و الگوی معماری اسلامی و شهرسازی هستیم.

وی با ابراز تأسف از نبود الگوهای نوین در معماری اسلامی یادآور شد: نگاه شورای شهر و شهرداری می‌تواند با همه کاستی‌ها مؤثر بوده و حوزه نیز کارهای مختصری را انجام داده است و باید این رویکرد تقویت شود و شما از دانشگاه و حوزه این الگو را بخواهید.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: رویکرد ایرانی اسلامی بانشاط معنوی و همچنین اخلاقی روبه ضعف است که باید با آسیب‌شناسی و تقویت علمی جبران شود، همچنین هم‌افزایی بین دستگاه‌ها بسیار تقویت‌شده و بدانیم عمران شهری و پیشبرد برنامه‌های شهری یک امر بخشی نبوده و کاملاً فرا بخشی است و نیاز به همراهی دارد.

وی عدالت منطقه‌ای را نیز مطرح کرد و یادآور شد: برای شهر قم فاصله طبقاتی بین مناطق شایسته نبوده و باید تلاش کنیم این فاصله به حداقل برسد و نکته دیگر آسیب‌های اجتماعی در همه بخش‌ها است که باید از خیلی از آسیب‌ها با توسعه و عمران جلوگیری شود و من این موضوع را با استاندار نیز مطرح کرده‌ام.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: رفع مشکلات حاشیه‌نشینی با کمک شهرداری قابل‌حل بوده و نباید اجازه بدهیم شهر وارد مرحله بحرانی شود، بافت فرسوده نیز در بودجه کشور به آن توجه شده و باید این نگاه غیر کارشناسانه به بافت فرسوده اصلاح شود تا مشکلات حل‌شده و حوزه علمیه نیز آماده همکاری با شهرداری است.

وی با ابراز تشکر از اتمام پروژه‌هایی با قدمت نیم‌قرن در قم بیان کرد: برای شهر قم مطلوب نیست پروژه‌های با قدمت نیم‌قرن نیمه‌تمام باقی بماند و امیدواریم مدیریت شهری باهمت به اتمام این پروژه‌ها اقدام کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به بودجه بیش از ۱۲ هزارمیلیاردی طرح تعالی خانواده اشاره کرد و گفت: استفاده از این بودجه نیازمند تشکیل کارگروه در استان بوده و با تشکیل کمسیون بانوان و خانواده می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.

وی همچنین به تسهیلات کشوری برای استفاده در ساماندهی پیرامون حرم اشاره کرد و اظهار داشت: با ایجاد همگرایی و افزایی بین دستگاه‌ها و تأمین بودجه از تهران می‌توان مشکلات پیرامون حرم را در کمتر از دو سال حل کنید.

آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه قم تصریح کرد: برای ۱۰ سال آینده نقشه جامعی برای ساخت مساجد باید تدوین شود و توازن ساخت مساجد باید موردتوجه مدیریت شهری قرارگرفته تا شهر قم الگوی کشور شود.

وی در نام‌گذاری‌ها نیز جهت‌گیری شهرداری را درست دانست و افزود: برای نام گذار نیاز به یک نگاه جامع و فعال داشته و باید یک نقشه راه برای آن تدوین شود و برای تشکیل مراکز پژوهشی باید علمی و قوی وارد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور توجه مدیریت شهری در مناسب‌سازی معابر برای کم‌توانان حرکتی را قابل‌تقدیر خواند و یادآور شد: توجه مدیریت شهری به فناوری و هوشمند سازی خوب بوده و هر چه در این بخش هزینه شود اسراف نیست و کم است.

وی در پایان‌بر همکاری حوزه علمیه با شورای اسلامی شهر و شهرداری تأکید کرد و گفت: در حوزه حمل‌ونقل نیز کارهای خوبی در شهر انجام‌شده و اگر درراه اندازی مترو ما بتوانیم کاری انجام دهیم اعلام آمادگی برای همکاری می‌کنیم.