لزوم توجه ویژه به تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی قم/ تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تقویت حمل‌ونقل عمومی
لزوم توجه ویژه به تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی قم/ تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تقویت حمل‌ونقل عمومی
دکتر دهناد با تأکید بر لزوم کارآمدی شبکه حمل‌ونقل عمومی گفت: در بودجه 1401 شهرداری قم مبلغ 100 میلیارد تومان اوراق برای خرید اتوبوس در نظر گرفته‌شده تا تعداد اتوبوس‌ها باهدف ارتقاء سیستم حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد از تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی اوراق در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی خبر داد و اظهار داشت: در حمل‌ونقل و ترافیک شهری تجربه شهرهای موفق نشان داده راه‌حلی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی نیست و ازآنجاکه تنها دسترسی حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان قمی در حال حاضر ناوگان اتوبوس‌رانی است از همین رو تلاش خواهد شد تا این ناوگان تقویت شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم کارآمدی شبکه حمل‌ونقل عمومی افزود: این ناوگان باید به حدی کارآمد باشد که دسترسی برای همه شهروندان فراهم شود، برای حل معضل ترافیک و مشکلات ناشی از آن راهکاری جز این موضوع نمی‌توان متصور شد.

وی با تأکید بر اینکه این تجربه در دنیا ثابت‌شده است ادامه داد: شبکه حمل‌ونقل عمومی مناسب و یکپارچه شبکه‌ای است که پوشش یکپارچه در سطح شهر داشته باشد.

دهناد بابیان اینکه در شهر قم حجم فعالیت اتوبوس‌رانی بوده به‌عنوان تنها سیستم حمل‌ونقل عمومی بسیار زیاد است، ادامه داد: در این ناوگان مشکلاتی داریم که باعث عدم اقبال شهروندان در استفاده از آن شده است، زمان سفر یا انتظار طولانی یا فاصله زیاد تا ایستگاه‌ها باعث شده شرایط کنونی مناسب و مطلوب برای حمل‌ونقل عمومی نباشد که این موضوع شهروندان را به سمت استفاده از خودروهای شخصی سوق داده است.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر قم، در بسیاری از کلان‌شهرها آمار وسایل نقلیه شخصی رو به افزایش است و تمایل به حمل‌ونقل عمومی کاهش می‌یابد، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته افراد برای سفرهای جاری روزانه تا محل کار یا دانشگاه و … از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند و از طرفی محدودیت‌ها و سختگیری‌ها برای استفاده از تک‌سرنشینی وجود دارد.

وی بابیان اینکه در شهر قم تفکر خودرومحوری جاری بوده و همین موضوع باعث شده استفاده از خودروی شخصی در سیاست‌گذاری‌های شهری اولویت باشد، گفت: سالیانه استفاده از خودروی شخصی در شبکه حمل‌ونقل شهر بیشتر شده و همین موضوع باعث شده مشکلات ترافیکی در معابر ایجاد شود، چراکه به‌اندازه رشد خودروی شخصی رشد معابر نداشتیم و نتیجه این شده است که امروز با گره‌های ترافیکی در معابر مواجه هستم.

دهناد یکی از راه‌حل‌های مناسب این مشکل را وجود ناوگان اتوبوس‌رانی یکپارچه و قوی دانست و افزود: با فعالیت ناوگان مناسب و ارائه خدمات در اتوبوس‌رانی مردم به آن اعتماد خواهند کرد و این اطمینان برای آن‌ها حاصل می‌شود که در زمان مناسب می‌توانند به مقصد برسند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق برای خرید اتوبوس در نظر گرفته‌شده تا تعداد اتوبوس‌ها باهدف کاهش سرفاصله اتوبوس‌ها، کارآمدتر شدن و نظم بیشتر سیستم در حمل‌ونقل عمومی را شاهد باشیم.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود در وزارت کشور یا سازمان شهرداری تأکید کرد و افزود: باید از حمایت‌های دولت درزمینه تقویت حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم.