شهرداری یاور زیست‌بوم فناوری در شهر قم است/آمادگی همکاری پارک علم و فناوری با مدیریت شهری قم
شهرداری یاور زیست‌بوم فناوری در شهر قم است/آمادگی همکاری پارک علم و فناوری با مدیریت شهری قم
دکتر اخوان رئیس پارک علم و فناوری قم گفت: شهرداری قم یاور و همراه بزرگی برای توسعه زیست‌بوم فناوری در کلان‌شهر قم است و پارک علم و فناوری آماده هر نوع همکاری با مجموعه مدیریت شهری قم است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سیدحسن اخوان علوی در جلسه مشترک مدیریت شهری با پارک علم و فناوری استان، طی سخنانی اظهار داشت: پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین شورای اسلامی شهر قم و پارک علم و فناوری آماده‌شده و برای اجرا و نهایی شدن باید تکالیف هر دو طرف طی آن به‌صورت دقیق مشخص شود.

وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری از دهه ۶۰ شمسی با هدف توسعه فناوری و صنعتی سازی تکنولوژی در سطح جهان آغاز و تجربیات موفقی نیز طی این سال‌ها از خود برجا گذاشته است، گفت: اولین مرکز رشد فناوری‌ها در ایران نیز در دهه ۷۰ شمسی در شهر اصفهان با دغدغه‌مندی اساتید دانشگاه صنعتی این استان مانند دکتر سیدمرتضی سقائیان نژاد راه‌اندازی شده است و هم‌اکنون پارک ۵۸۰ هکتاری اصفهان یکی از دو پارک مهم کشور محسوب می‌شود که ۵۰۰ واحد فناور را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون پارک علم و فناوری پردیس تهران ازنظر مساحت و تعداد شرکت‌های فناور برترین پارک کشور است، ولی پارک اصفهان نیز دوشادوش آن پیشرفت و موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری قم با تأکید بر اینکه هم‌اکنون در سطح کشور ۴۹ پارک علم و فناوری با مجوز شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعال بوده که در سه گروه بزرگ قرار می‌گیرند عنوان کرد:  نخستین نوع از آن پارک‌های استانی بوده که رئیس آن را وزیر علوم تعیین می‌کند که در تمام استان‌های کشور این قبیل پارک‌ها وجود دارد.

وی اضافه کرد: پارک‌های دانشگاهی نوع دوم پارک‌های علم و فناوری در کشور بوده که هم‌اکنون سیاست وزارت علوم بر عدم گسترش پارک‌های دانشگاهی متمرکز است؛ نوع سوم از این پارک‌ها با وجود اینکه ماهیتی دولت داشته اما تحت نظارت وزارت علوم نیست و بلکه از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری دنبال می‌شود.

اخوان علوی یادآور شد: ۲۰۰ مرکز رشد در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها را مراکز رشد جامع شامل تمام فناوری‌ها و برخی نیز به‌صورت تخصصی مشغول فعالیت هستند.

وی شرکت‌های فناور را در کشور موردبررسی قرار داد و افزود:۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد و شرکت فناور به همراه ۶۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در نوع تولیدی و نوپا در سطح کشور وجود دارد و در قانون شرکت‌های دانش‌بنیان تفکیکی بین فناوری‌های سخت و نرم وجود ندارد، اما به دلیل پرداخت تخصصی به فناوری‌های نرم، این قبیل فناوری‌ها در قالب فناوری‌های خلاق دسته‌بندی‌شده است.

رئیس پارک علم و فناوری قم با اشاره به نقش زیست‌بوم فناوری در آینده کشور ابراز داشت: ساخت ونتیلاتور در اوج دوران بیماری کرونا به‌عنوان یک کالای تحریمی و هایتک از موفقیت‌های پارک علم و فناوری مشهد بود که هم‌اکنون با ساخت انبوه این تجهیزات روند صادرات آن نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰۸ شرکت فناور در پارک علم و فناوری قم مستقر هستند، گفت: شکل‌گیری مرکز رشد سلامت در دانشگاه علوم پزشکی، مرکز رشد حوزه‌های علمیه و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی از موفقیت‌های استان قم در حوزه فناوری طی سال‌های اخیر بوده است.

اخوان علوی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در کنار پارک علم و فناوری استان قم ۸ مرکز رشد در کنار ۵ شتابنده فعال است و زیست‌بوم این فناوری روند روبه توسعه‌ای را در استان قم دنبال می‌کند.

وی ابراز کرد: پارک علم و فناوری قم هم‌اکنون در حوزه هوشمند سازی ترافیک و حمل‌ونقل، مدیریت پسماند و فضای سبز دارای شرکت‌های فناور با تجربه و کارآزموده‌ای است.