طرح تفصیلی شهر؛ نقشه راهی برای بازگشایی ها
طرح تفصیلی شهر؛ نقشه راهی برای بازگشایی ها
دکتر دهناد با اشاره به اینکه شبکه معابر شهرها، توسعه معابر خود را براساس طرح تفضیلی انجام می دهند، اظهار داشت: طبق مطالعات، طرح جامع تفصیلی شهر قم فرآیند 114 مرحله است و در آینده ای نزدیک مقرر است تقاطع عمار یاسر به سمت خیابان بیگدلی و میدان سپاه؛ در میدان مطهری خیابان 24 متری و در کوتاه مدت محور زینبیه که برای آن ردیف بودجه دیده و قرار است مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم به نقل از پردیسان نوین؛ معابر شهری حزیی از زیرساختها و سیمای بصری هر کلانشهری به شمار می روند در طول تاریخ شهرسازی همواره معابر شهری از اهمیت ویژه ای در شکل دهب ساختار فیزیکی وفضایی شهر برخوردار بودند معابر استاندارد از نیازهای اولیه شهری است که می توانند در تسهیل در ترددها و هم چنین کاهش ترافیک وکاهش خطر تصادفات و هم چنین تنظیم تردد شهری نقش آفرین باشند.

در طرح تفصیلی هر کلانشهری نقشه راهی برای بازگشایی معابر و خیابانهای جدید دیده شده است به دنبال اصلاحات اراضی در دهه ۴۰ شمسی و رشد جمعیت و به تبع آن رشد شهرها، شهرها شاهد رشد فراوانی در زمینه شهرسازی شدند و به همین دلیل طرح های جامع شهری تهیه و تصویب شدند. اما از آنجایی که این طرح ها به دلیل عدم پرداختن دقیق و صحیح به مشکلات شهری، توانایی لازم را برای حل این مشکلات نداشتند در نتیجه در دهه ۵۰ طرح های تفصیلی تهیه و تصویب شدند.

با توجه به رشد سرانه جمعیت و میزان ترددها مدیریت شهری باید در زمینه  تعریض معابر و بازگشایی خیابانهای جدید به ویژه در مراکز شهرهای بزرگ توجه کند اغلب کارشناسان حمل ونقل و ترافیک، تعریض معابر به صورت کنترل شده و محدود را موجب روانی جریان ترافیک و رفع گره های ترافیکی می دانند.

در کلانشهری مانند قم که بیشترین جمعیت آن شهری است و یک شهر گردشگر و زائر پذیر است توجه به روان سازی تردد ها و هم چنین دسترسی آسان به هسته مرکزی و کاهش ترافیک و تسهیل در ترددها همیشه در محوریت برنامه های مدیریت شهری قرار گرفته است .

طی سال های اخیر شهرداری کلانشهر قم در زمینه ایجاد خیابان‌ها و مسیرها برای تسهیل رفت و آمد شهروندان ورود مطلوبی داشته و در این زمینه پروژه های مهمی را به سرانجام برده است  چه پروژه هایی هم در شهر قم مدت زمان بسیاری به دلیل مشکلات تملکی و حقوقی بلا تکلیف مانده بود ولی شهرداری عزم خود را جزب و این پروژه ها را با هدف دسترسی و روان سازی ترافیک شهر افتتاح کرد .

نمونه بارز آن پروژه خیابان شهیدان برقعی بود که ۵۰ سال از بلا تکلیفی آن می گذشت اما شهرداری با عزم و اراده ای آن را اواخر سال ۱۴۰۰ افتتاح کرد اکنون خیابان شهیدان برقعی حدفاصل چهارراه سجادیه تا خیابان شهید آیت‌الله طالقانی که سال‌ها درگیر تملکات و همراهی مردم بود، بازگشایی شد ۷ ملک در مسیر این پروژه بوده است که ۸۳ پلاک معارض مسیر پروژه تملک شده و ۴۴ پلاک در مسیر باقی مانده است.

دکتر سید محمد جسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مقدس قم در گفتگویی در این زمینه با اشاره به توجه ویژه شورای اسلامی شهر قم در دوره ششم به مقوله بازگشایی معابر و اصلاح ترافیکی در سطح شهر مقدس قم، اظهار داشت: شبکه معابر شهرها، توسعه معابر خود را براساس طرح تفضیلی انجام می دهند. طبق مطالعات، طرح جامع تفصیلی شهر قم فرآیند ۱۱۴ مرحله ای است و براین اساس شهر قم به ۳۱۴ ناحیه و زوم ترافیکی تقسیم شده است، در هر زون ترافیکی خانه و یا کاربریهای مسکونی وجود داشته باشد در حمل و نقل می گوییم که این کاربریهای مسکونی تولید کننده سفر و ترددها خواهند بود.

سید محمد حسین دهناد می افزاید: در این زون ها نوع کاربریها مشخص می شود که آیا تجاری و یا اداری و یا مسکونی هستند در طرح جامع تفصیلی نوع کاربریها را شناسایی می کنند و پرسشنامه های اماری  بین افراد شاغل و یا ساکن در این محدودها توزیع می کنند در سال ۹۷ این اتفاق در قم رخ داد و آمارگیری گسترده ای صورت گرفت و ۱۱ هزار  پرسشنامه در ۱۱۴ زون ترافیکی توزیع شد.

به گفته وی؛ با توزیع این پرسشنامه ها مشخص می شود که هر زونی چه نوع کاربری باید برای آن در نظر گرفته شود که چه تعداد سفر تولید می کند هر زونی به کجا ختم می شود و این جابه جایی ها با چه نوع وسیله نقلیه ای رخ داده است؟ طرح جامع برای توسعه معابر پیشنهاد هایی داده است که از مقصدی به مقصدی این زوم پاسخگو نیست و با توجه به رشد جمعیت افق هایی در نظر می گیرد.

وی عنوان می کند: بسته سرانه جمعیتی هر ۱۵ سال چشم انداز و افق هایی برای بازگشایی معابر و تقاطع ها در طرح تفصیلی شهر دیده شده است ما برای آینده قرار است همان تقاطع عمار یاسر به سمت خیابان بیگدلی و میدان سپاه؛ در میدان مطهری خیابان ۲۴ متری و در کوتاه مدت محور زینبیه که برای آن ردیف بودجه دیده و قرار است مورد بهره برداری قرار گیرد.