استقبال مدیریت شهری قم از ایده‌های فناورانه فنی و مهندسی/ حمایت مدیریت شهری از دانشجویان خلاق و نوآور
استقبال مدیریت شهری قم از ایده‌های فناورانه فنی و مهندسی/ حمایت مدیریت شهری از دانشجویان خلاق و نوآور
دکتر دهناد اظهار داشت: افرادی که بیرون از مجموعه مدیریت شهری بوده می‌توانند با نگاه جدید راه‌حل خوبی را برای ارتقا و بهبود عملکرد شهرداری ارائه دهند که برگزاری جشنواره‌های فناورانه می‌تواند یاری گر مدیریت شهری در این موضوع باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد در مراسم افتتاحیه جشنواره ایده‌های فناورانه فنی و مهندسی که در دانشکده فارابی برگزار شد، با اشاره به اینکه شرایط کشور در حال حاضر سخت بوده و اتکای زیاد اقتصاد به فروش نفت باعث شده به دیگر راهکارها توجهی نشود، اظهار کرد: ظرفیت‌ها و منابع زیادی در کشور ما وجود دارد که اگر تصمیمات درستی برای استفاده از آن‌ها اتخاذ شود، قطعاً آینده روشنی مقابل ما قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه قرار گرفتن ایران در محور ترانزیت منطقه یکی از این ظرفیت‌های خدادادی است افزود: اگر سیاست گسترش خطوط ریلی از جنوب به شمال و از غرب به شرق کشور محقق شود، می‌توانیم چاه‌های نفتی را ببندیم و از طریق درآمد حاصل از ترانزیت بار رونق زیادی به اقتصاد کشور ببخشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم ادامه داد: از دیگر منابع عظیم این کشور وجود سرمایه انسانی جوان، متخصص، با انگیزه و با ضریب هوشی بالاست که بسیاری از کشورها از این منبع بی‌بهره هستند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه مدیریت شهری نیز درآمدهای شهرداری‌ها کاملاً متکی به عوارض و جرائم ساختمانی و بسیاری اوقات در خلاف منافع شهر است، گفت: حادثه ریزش متروپل در آبادان یکی از مصادیق این مورد است که طراحی این ساختمان هفت‌طبقه بوده ولی بعداً مجوز سه‌طبقه اضافه نیز داده‌شده که یکی از علل بروز این حادثه است.

دهناد اضافه کرد: افرادی که بیرون از مجموعه مدیریت شهری بوده می‌توانند با نگاه جدید راه‌حل خوبی را برای برون‌رفت از این وضعیت ارائه کنند که برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند یاری‌گر مدیریت شهری در این موضوع باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم به برخی ایده‌های نوآورانه در حوزه مدیریت شهری اشاره و ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که در رضایتمندی مردم مؤثر بوده و از بخش‌های هزینه‌بر شهرداری‌هاست، موضوع آسفالت کردن معابر است؛ نگاهی که وجود داشته؛ تعمیر، نگهداری و ترمیم روسازی‌های موجود نیست، عمر آسفالت طبق استاندارد ملی حداقل ۲۰ سال است ولی شاهدیم کمتر از پنج سال دوام نمی‌آورد و کیفیت آن از دست می‌رود چراکه نگاه ما در این مقوله سنتی است.

وی یادآور شد: نگاه نوآورانه می‌گوید مواد نانو و افزودنی‌ها پلیمری مختلف وجود دارد که اگر به آسفالت اضافه شوند کیفیت آن بهتر می‌شود، ولی ما فاصله زیادی با این نگاه داریم.

دهناد با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما با فضای کسب‌وکار و مهارت‌آموزی فاصله دارد تصریح کرد: دانشجویان برای تضمین کار و آینده شغلی خود باید مهارت‌های لازم در فضای کسب‌وکار را فرابگیرند، باید قدر این جشنواره‌ها را بدانید و ذهنتان را درگیر مسائلی که روزانه با آن مواجه هستید کنید و برای مسائل روز راهکارهای فناورانه بیابید و ما نیز در عملی شدن ایده‌ها حتماً از دانشجویان خلاق و نوآور حمایت خواهیم کرد.