حضور مردم در عرصه تصمیم گیری؛ عامل تبدیل نظام اقتدارگرا به نظام مردم سالار
حضور مردم در عرصه تصمیم گیری؛ عامل تبدیل نظام اقتدارگرا به نظام مردم سالار
دکتر اسلامی اظهار داشت: اگر مردم به شکل سازمان یافته و در قالب های مختلف وارد عرصه تصمیم گیری شوند، نظام اقتدارگرا تبدیل به یک نظام مشارکتی و مردم سالار می شود. مسئولین نیز باید دغدغه های مردم را بدانند تا بتوانند به خوبی برای آنان چاره اندیشی کنند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر حسین اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم با حضور در سلسله جلسات مشترک کارگروه جشنواره شمسا با مسئولان که با حضور کثیری از اعضای بسیج دانشجویی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، پاسخگوی سوالات دانشجویان در زمینه های مختلف بود.
رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم، ضمن قدردانی از فعالیت های بسیجیان خاصه در سنگر علم و تهذیب، با اشاره به ارکان دولت کارآمد اظهار داشت: دولتی کارآمد است که پاسخگوی مردم باشد، دولت کارآمد سه رکن دارد که شامل دولت، شهروندان و بخش خصوصی است که این ارکان مکمل یکدیگر بوده و توسعه شهری در گرو همکاری و همدلی این بخش ها می باشد.
وی ادامه داد: اگر مردم به شکل سازمان یافته و در قالب های مختلف وارد عرصه تصمیم گیری شوند، نظام اقتدارگرا تبدیل به یک نظام مشارکتی و مردم سالار می شود. مسئولین نیز باید دغدغه های مردم را بدانند تا بتوانند به خوبی برای آنان چاره اندیشی کنند.


دکتر اسلامی با اشاره به اثرگذاری این سلسله نشست ها، افزود: چنین نشست های صمیمی و همفکری با مسئولان، می تواند درسطح استان و کشور موثر باشد، اما توجه به این موارد که با مسئولیت و حیطه کاری مسئولان و ارگان های دعوت شده آشنایی اجمالی داشته و از هر گونه حاشیه سازی به جای بحث های منطقی پرهیز شود باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم در پاسخ به سوالی در خصوص سن بالای شهردار قم و عدم رضایت عموم از عملکرد ایشان، اظهار داشت: آنچه که مهم است و نباید باشد، کهولت و سستی است، اما سن فقط یک عدد است، شهردار، مقام سیاسی نیست، بلکه مقام اجرایی و خدماتی است. پس قطعا شهردار محدودیت های یک مقام سیاسی را نخواهد داشت. آقای دکتر سقائیان نژاد از اصفهان به قم آمدند و به تبع مدیرانی که با خود آوردند هم اصفهانی بودند؛ اما پس از مدتی مدیران قمی جایگزین شدند و در حال حاضر اکثر مدیران بومی می باشند.


وی ادامه داد: اینکه مردم نسبت به عملکرد شهردار رضایت دارند یا نه، مسئله ای است که باید از طریق آمارگیری با روش های درست و دقیق اثبات شود؛ نمی توان با نظرات و حرف هایی که در گروه ها در فضای مجازی بیان می شود نظر قطعی داد. مشاهدات میدانی ما، نشان می دهد که ظاهر تغییر یافته شهر و امکانات شهری ایجاد شده، شهروندان را به ابقای شهردار متمایل می کند. شهردار بومی نبودند، بلکه بومی شدند و اکنون مناطق قم را به خوبی می شناسند و به دلیل بالا رفتن توقعات از شهرداری، دیگر آزمون و خطا برای انتخاب شهردار جدید امکان پذیر نیست و فرد جدید، باید کارنامه موفق داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اثرگذاری مدیریت شهری در رویدادهای فرهنگی در شهر مقدس قم، اظهار داشت: امور فرهنگی شهر تنها مرتبط با شهرداری نیست و حدود ۲۶ سازمان فرهنگی وجود دارند که حقوق دولتی می گیرند و قطعا وظیفه آنها نیز می باشد که موارد و مشکلات فرهنگی را پیگیری کرده و راهکار ارائه بدهند. شورای اسلامی شهر نیز خود را در این مسیر مسئولیت پذیر می داند و اخیرا هم جلسه ای با شرکت بیش از ۳۰ نفر از افراد فرهنگی در شورای اسلامی شهر تشکیل شده که طرح ها و برنامه هایی ارائه و پیشنهاداتی در مورد اعتلای فرهنگی ایرانی-اسلامی رد و بدل شده است.


اسلامی افزود: شهر قم پذیرای حدود ۲۰ میلیون زائر است، خوشبختانه با افزایش امکانات تفریحی و تفرجگاهی، طول مدت ماندگاری مسافران در قم بسیار بیشتر شده است، اما از لحاظ پوشش امکانات تفریحی و تفرجگاهی نرخ ۲۰% را دارا هستیم، که این خود نشان دهنده نیاز مبرم شهر به ایجاد هتل ها و امکانات تفرجگاهی بیشتر است. پیشنهاداتی هم در این زمینه داده شده و شهرداری برای همکاری و پیشرفت در این زمینه، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص توجه شورای اسلامی شهر به مناطق محروم و کم برخوردار قم، اظهار داشت: اسماعیل آباد تنها نقطه محروم قم نیست، در رفع محرومیت و حاشیه نشینی زدایی، دولت مکلف است که زمین هایی در سطح شهر در اختیار شهرداری بگذارد تا شهرداری افراد حاشیه نشین را جابجا کرده و مناطق مورد هدف را از بین ببرد. البته این مهم در قالب تفاهم نامه ۴۸ هکتاری در پردیسان جاری شده است و امیدواریم با حل مشکلات پیش رو این مناطق نیز پس از سالیان متمادی سامان گرفته و انتفاع این مهم برای ساکنین شهر عش آل محمد (ص) باشد.