کمیته فنی اقدامات حوزه و شهادت در قم تشکیل شود/راه‌اندازی نخستین دانشگاه بین‌المللی جهاد و مقاومت
کمیته فنی اقدامات حوزه و شهادت در قم تشکیل شود/راه‌اندازی نخستین دانشگاه بین‌المللی جهاد و مقاومت
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم گفت: باید کمیته فنی مشترک بین شهرداری و شورای اسلامی شهر، حفظ آثار ، مؤسسات فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شود تا برنامه‌ها و تصمیم سازی های پیرامون حوزه جهاد و شهادت در قالب این کمیته به‌صورت یکپارچه انجام بگیرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، حجت‌الاسلام علی لقمان پور در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم که با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته حلقه مفقوده در اقدامات مربوط به حوزه ایثار و شهادت، مؤسسات مردم‌نهاد بوده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به وضعیت باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس، گفت: این باغ‌موزه بعد از یازده سال از زمان کلنگ زنی آن، هم‌اکنون بخشی از آن مورد بهره‌برداری و مورداستفاده قرار گرفته اما هنوز بسیاری از زیرساخت‌های اولیه مانند محوطه‌سازی، موزه آرایی و غیره تکمیل‌نشده است.

وی با بیان اینکه مردم از وضعیت باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم رضایت ندارد، ابراز کرد: شهرداری قم طی سال‌های اخیر مساعدت و همکاری زیادی در مسیر آماده‌سازی این باغ‌موزه کرده اما برای تکمیل و ایجاد زیرساخت‌های لازم، انتظار می‌رود شورای اسلامی شهر ردیف بودجه ویژه‌ای برای این مجموعه فرهنگی اختصاص دهد.

لقمان پور با اشاره به ساماندهی یادمان و محوطه‌سازی کوه خضر نبی(ع) اضافه کرد: از شهرداری قم به دلیل اختصاص ردیف بودجه برای انجام این پروژه قدردانی داریم و امیدواریم این قبیل همراهی‌ها ادامه داشته باشد؛ به‌زودی تلویزیون شهری در این زمینه نصب و فعال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مجوز راه‌اندازی نخستین دانشگاه بین‌المللی جهاد و مقاومت برای باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم صادرشده که با احداث آن برای جذب دانشجو در مقاطع مختلف اقدام خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم یادآور شد: باید یک کمیته فنی مشترک بین شهرداری و شورای اسلامی شهر، حفظ آثار، مؤسسات فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شود تا برنامه‌ها و تصمیم سازی های پیرامون حوزه جهاد و شهادت در قالب این کمیته به‌صورت یکپارچه انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه ۳۹ نقطه قم در طول دوران دفاع مقدس مورد موشک و بمب باران قرار گرفت، تصریح کرد: یک‌ششم شهدای قم را شهدای دانش‌آموز شامل می‌شود؛ همچنین این استان ۱۳۲ شهیده نیز تقدیم انقلاب کرده و از ۱۳ کشور دنیا شهدایی در گلزارهای شهدای قم مدفون می‌باشند.

لقمان پور عنوان کرد: هم‌اکنون هشت رشته در مقطع کارشناسی ارشد مانند هنر در دفاع مقدس، جغرافیا در دفاع مقدس، جامعه‌شناسی در دفاع مقدس و غیره، به همراه دو رشته روایت گری دفاع مقدس و معارف دفاع مقدس در مقطع کارشناسی و امور فرهنگی و موزه‌داری در مقطع کاردانی در باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم راه‌اندازی شده است.