قم بیشترین قابلیت برای اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری را دارد
قم بیشترین قابلیت برای اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری را دارد
پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌های کشور گفت: قم به دلیل ویژگی‌های خاص خود و سکونت بیش از 90 درصد از جمعیت آن در شهرستان قم، بیشترین قابلیت را برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری را دارد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، پرویز سروری امروز در دیدار با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: فعالیت ۱۲۶ هزار نفر در شوراهای اسلامی شهر و روستا که با رأی مستقیم مردم روی کار آمده‌اند، تبلور مردم‌سالاری دینی است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مردم‌سالاری در انقلاب اسلامی جلوه دینی آن است، ابراز کرد: انقلاب اسلامی از همان ابتدای پیروزی خود تلاش کرده تا مردم را در تمام حوزه‌های امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره مداخله دهد.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور یکی از خلأهای مهم جامعه شورایی در ایران را فقدان آموزش در بین اعضای آن دانست و اضافه کرد: حجم تخلفات این نهاد به نسبت به جمعیت حدود ۴ دهم درصد است که رقم قابل‌اعتنایی نیست ولی همین میزان هم زیاد است.

وی با تأکید بر اهمیت آموزش اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: باید از زمانی که عضوی وارد شورا می‌شود تا زمانی که فعالیت جدید شورا شروع می‌شود که حدود ۴ ماه زمان می‌برد، آموزش‌های لازم را در خصوص مباحث اداری، قانونی، مدیریت انقلابی و اسلامی را بگذراند.

سروری یادآور شد: این نهاد در خصوص نهادینه کردن بیشتر اصل مردم‌سالاری دینی و همچنین آموزش مدیریت اسلامی و انقلابی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا نیازمند تعامل و همراهی حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه نهاد شورا در زمان تنش اجتماعی و معضلات امنیتی به دلیل مورد اعتماد و وثوق بودن بالاترین ظرفیت را دارد گفت: شایسته است تا استفاده حداکثری از ظرفیت ۱۲۶ هزار عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا شود.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور ابراز کرد: برای اینکه جامعه شورایی نشاط اجتماعی و اهداف عالیه خود را بازیابی کند، باید خلأهای کنونی ناظر به قانون در سطح دولت، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام از میان برود.

وی اظهار داشت: طبق قانون دولت در حوزه مدیریت شهری وظیفه نظارتی باید داشته و مدیریت یکپارچه شهری با تأمین زیرساخت‌ها توسط شوراها و شهرداری انجام گیرد.

سروری تصریح کرد: قم به دلیل ویژگی‌های خاص خود و سکونت بیش از ۹۰ درصد از جمعیت آن در شهرستان قم، بیشترین قابلیت را برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری را دارد.