تیم قوی مدیریت شهری در قم وجود دارد
تیم قوی مدیریت شهری در قم وجود دارد
رئیس شورای عالی استان‌ها به توانمندی شهرداری قم در پذیرش مسئولیت مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: شهر قم با دارا بودن تیم مدیریت شهری قوی و زیرساخت‌های مناسب می‌تواند پایلوت مدیریت یکپارچه شهری در کشور شده و باید بدون عجله و یکی‌یکی مسئولیت‌ها به شهرداری واگذار شود تا نقاط ضعف را برطرف کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، پرویز سروری در جلسه هم‌اندیشی شورهای اسلامی استان قم که در فرمانداری قم برگزار شد، مسئولیت سنگین شوراها را یادآور شد و اظهار داشت: ما باید مهم‌ترین دغدغه حضرت امام خمینی(ره) که مردمی سازی انقلاب اسلامی بوده را محقق کنیم.

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) از روز اول تأکید داشتند که برای از بین رفتن خوی استبداد، باید مردم در سرنوشت خود دخیل باشند و ۱۲۶ هزار نفر در شوراها برای تحقق این امر کنار هم جمع شده‌اند و مردم بوده که انتخاب می‌کنند قدرت و ثروت کشور را در اختیار چه کسانی قرار دهند تا به مردم خدمت کرده و زندگی درشان آن‌ها ایجاد کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را یادآور شد و گفت: باوجوداین همه انتخابات که نشان حضور مردم در کشور ایران است، اما پررنگ‌ترین جلوه مردم‌سالاری در انتخابات شوراها تجلی پیداکرده و شوراها تمام سطوح جامعه را دربر گرفته و این مردم هستند که سرنوشت خود را به دست نمایندگان می‌سپارند.

وی جلب اعتماد مردم برای حل مشکلات جامعه را مهم خواند و خاطرنشان کرد: باید سازوکار شوراها به‌گونه‌ای باشد که مردم اعتماد داشته باشند که نمایندگان در جهت رفع مشکلات گام برمی‌دارند و اگر این اقدامات و سازوکارها ناکارآمد باشد و تولید معضل کند، مردم از شوراها روی‌گردان شده و از صندوق‌های رأی قهر خواهند کرد و این سرمایه مردمی از دست نظام خارج خواهد شد.

سروری مهم‌ترین گام در حل مشکلات مردم را درک جایگاه واقعی اعضای شورا به‌عنوان تصمیم‌گیرندگان دانست و ابراز کرد: اعضای شوراها زندگی مردم را از گهواره تا گور تصمیم‌گیری کرده و این مسئولیت سنگینی دارد، اما متأسفانه امروز جامعه شورایی ناکارآمد متولدشده و شاهد تلاش بدون بازدهی کافی هستیم.

وی ادامه داد: بخش‌های مختلف شوراها به‌اندازه کافی مرتبط نیستند و اعضای شوراها آموزش‌های کافی نسبت به مسئولیت خود ندیده‌اند و اشراف کافی به تکالیف و وظایف خود ندارند و این مشکل بزرگی است که باید حل شود تا تصمیمات غلطی گرفته نشده و نیاز به طرح جامع آموزشی داریم.

رئیس شورای عالی استان‌ها به سازوکارهای کشورهای پیشرفته در حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته احزاب این مشکل را حل کرده و مسئولیت آموزش نیروها را برعهده‌گرفته و کادر سازی می‌کنند اما در کشور ما که انتخاب محور بوده و احزاب در جهت کادرسازی حرکت نکرده‌اند این مشکل وجود دارد.

وی نظام شورای کشور را با ۱۲۶ هزار عضو با کمترین تخلفات اداری معرفی کرد و گفت: تخلفات اداری نظام شوراها کمتر از چهار دهم درصد بوده و این نشان‌دهنده سلامت شوراها دارد اما بازتاب خوبی در جامعه نداشته و مردم از آن بی‌خبر هستند که باید این مقدار نیز کاهش پیدا کند زیرا هر تخلف از نظام هزینه شده  و اعتماد عمومی خدشه‌دار می‌شود.

سروری بیشترین تخلفات را عدم اطلاعات از حوزه وظایف اعلام و تصریح کرد: آموزش این مقدار تخلفات را نیز از بین برده و این اتفاق باید در کشور رقم بخورد و به دنبال مدلی هستیم که بدون تأیید شورای عالی استان‌ها نماینده‌ای وارد شوراها نشود و نیاز به کمک وزارت کشور داشته تا موج آموزشی ایجاد کرده و آزمون‌های جدی برگزار کنیم.

وی سپس ابراز کرد: هیچ کجای قانون شورا، شهرداری بیان‌نشده بلکه لفظ شورای شهر عنوان‌شده اما همه میدانیم که امروز شورای شهرها به شورای شهرداری‌ها تنزل کرده و نمی‌توانند در امور شهر دخالتی کنند و تصمیم‌گیری کافی ندارند، برای حل این مشکل باید مدیریت یکپارچه شهری اجرا شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها یکی از دلایل اجرایی نشدن مدیریت یکپارچه شهری را عدم قابلیت شهرداری‌ها دانست و افزود: متأسفانه در خیلی از شهرها، شهرداری‌ها قابلیت و توانمندی لازم را کسب نکرده و شوراها نیز کارآمدی لازم را ندارند تا همه امور به دست آن‌ها سپرده شود.

وی تأکید کرد: بنده حق را به دولت داده و نمی‌توانیم این اختیار را به شوراها و شهرداری بدهیم، زیرا این توانمندی را نمی‌بینم و باعث شده این قانون در زمان خود اجرا نشود، در شورای عالی استان‌ها یک مطالعه جدی روی تمام مدل‌های یکپارچه شهری در دنیا در حال انجام است و متأسفانه در ایران نمی‌توانیم یک‌باره مدیریت یکپارچه را اجرا کنیم و باید پلکانیان گام برداریم.

سروری تشکیل کارگروه مشترک بین دولت و شوراها را پیشنهاد داد و گفت: باید توانمندی شورها در کشور سنجیده شده و هر شورایی که توانمندی لازم و زیرساخت‌های کافی برای مدیریت یکپارچه شهری را دارد مسئولیت‌ها به آن واگذار شود و دولت با آن موافقت کرده است و نمایندگان مجلس نیز با این پیشنهاد موافق هستند.

وی تأکید و تأیید استاندار قم از توانمندی شورای شهر و شهرداری قم را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: شهر قم با دارا بودن تیم مدیریت شهری قوی و زیرساخت‌های مناسب می‌تواند پایلوت مدیریت یکپارچه شهری در کشور شده و باید بدون عجله و یکی‌یکی مسئولیت‌ها به شهرداری واگذار شود تا نقاط ضعف را برطرف کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اگر این امکان در شهر قم اجرا شود شهرداری قوت گرفته و بسیاری مشکلات مردم حل خواهد شد، تصمیمات را باید بر اساس واقعیت‌ها بگیریم و واقع‌بینانه توانمندی‌های خود را تقویت کنیم، ما روزهای جدی در پیش داریم و باید ساختار معیوب تشکیلاتی را اصلاح کنیم.