انتقاد از عدم انتفاع شهرداری از جرائم راهنمایی و رانندگی و آلایندگی/ تصویب سند عالی معماری ایرانی اسلامی
انتقاد از عدم انتفاع شهرداری از جرائم راهنمایی و رانندگی و آلایندگی/ تصویب سند عالی معماری ایرانی اسلامی
جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با انتقاد از عدم انتفاع شهرداری‌ها از عوارض جرائم راهنمایی و رانندگی و عوارض آلایندگی، گفت: وزارت کشور برای رسیدن شهرداری‌ها به حقوق قانونی خود از این دو محل آمادگی کامل دارد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر مهدی جمالی نژاد در دومین اجلاس مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها در تهران، اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی هیچ‌کدام از وزرای کشور به‌اندازه وزیر کنونی علاقه‌مند برای پیگیری امور مسائل شهری نبوده است که لازم بوده تا از این فرصت برای پیشبرد اهداف مجموعه مدیریت شهری، استفاده بهینه‌ای صورت بگیرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: اراضی قولنامه‌ای یکی از مشکلات جدی و مهم شهرهای مختلف کشور است که برای مدیریت مطلوب این معضلات لازم بوده تا جلسات و نشست های مستمری توسط مدیران شهری انجام بگیرد.

وی با اشاره به حرف‌وحدیث‌های موجود در خصوص اصلاح برخی قوانین مربوط به شهرداری‌ها، گفت: اصل بیان این مباحث به صلاح و سود شهرداری‌ها نیست؛ قوانین کنونی شهرداری و شورای شهر بسیار مترقی است و برخی معضلات آن باید با تدبیر مدیریت شود و مدیران شهری اطمینان داشته باشند که اصلاح این قوانین در نهایت با کاهش اختیارات آن‌ها همراه خواهد شد.

جمالی نژاد تصویب سند عالی معماری ایرانی و اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: آشفتگی، بی‌سلیقگی و آشفتگی در حوزه شهرسازی و معماری در کشور نمایان است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهار داشت: کمبود ارتباطات بین اعضاهای شورای شهر و مدیران شهری به همراه عدم ورود تخصصی و جزیی به مشکلات و معضلات مباحث شهری، از چالش‌های مهم شهرداری‌ها در کشور است.

وی با اشاره به ساختار اداری شهرداری‌ها و سازمان‌های تابعه اضافه کرد: از نظر وزارت کشور ایجاد ساختار مستقل برای شهرداری و سازمان‌های تابعه اثربخش‌تر است و مساله ساختار اداری شهرداری‌ها نیز با ارائه پیشنهادات علمی و کاربردی به همراه پیگیری‌های مجدانه از وزارت کشور قابل‌حل شدن است.

جمالی نژاد با بیان مخالفت برخی نهادهای بالادست در افزایش اختیارات شهرداری‌ها در مدیریت یکپارچه شهری، گفت: در قالب تدوین برنامه هفتم، باید بیشترین توجه و پیگیری را نسبت به مدیریت یکپارچه شهری توسط مدیران و شهرداران صورت بگیرد.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه ماشین‌آلات لجستیک و پسماند در وزارت کشور اظهار داشت: در قالب این قرارگاه، قرارداد خرید بیش از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری نهایی شده که بعد از خریداری در بین شهرهای نیازمند توزیع خواهد شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: معیار مالیات بر ارزش‌افزوده از امسال بر مبنای جمعیت شهرها محاسبه می‌شود که این مساله کاملاً به سود شهرهای کوچک است.

جمالی نژاد با انتقاد از عدم انتفاع شهرداری‌ها از عوارض جرائم راهنمایی و رانندگی و عوارض آلایندگی، تصریح کرد: وزارت کشور برای رسیدن شهرداری‌ها به حقوق قانونی خود از این دو محل آمادگی کامل دارد.

وی با اشاره به موضوع طرح‌های تفصیلی و جامع شهری، گفت: در این زمینه نیز تعامل مطلوبی با وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی و دفتر فنی وزارت کشور وجود دارد که یکی از الزامات و پیش‌شرط‌های اساسی در بهبود این مسائل پیگیری مجدانه مدیران شهری است.